JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Jernbanen vil bli verre de neste årene

Samferdselsministeren har lovet mer penger til vedlikehold av jernbanen. De kommende årene vil likevel standarden bli dårligere.
De kommende årene skal det utføres mer vedlikehold på jernbanen. Det er likevel ikke nok i forhold til behovet (Illustrasjonsfoto)

De kommende årene skal det utføres mer vedlikehold på jernbanen. Det er likevel ikke nok i forhold til behovet (Illustrasjonsfoto)

Leif Martin Kirknes

morten@lomedia.no

Våren 2009 sa daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp):

– Det blir verre før det blir bedre.

Kommentaren var til den aktuelle jernbanesituasjonen i Norge, og det skrikende behovet for vedlikehold på grunn av «dårlig infrastruktur og nedslitte anlegg»

Økt vedlikeholdsbehov

Drøyt 15 år senere er sitatet fortsatt like gjeldende.

For i en gjennomgang TV2 har gjort av budsjettene og tallene som ligger i Nasjonal transportplan, leser man at bevilgningene de neste seks årene ikke vil minske behovet for vedlikehold – det såkalte etterslepet – av jernbanen.

Tvert imot vil dette øke med 2,3 milliarder kroner i året.

Ingen «quick fix»

I en av årets siste muntlige spørretimer på Stortinget erkjente samferdselsminister Jon-Ivar Nygård at det ikke finnes noen «quick fix».

Nygård fastslo at det må bruke betydelige mer penger til drift, vedlikehold og fornyelse. Samferdselsministeren sier regjeringen legger opp til dette i Nasjonal transportplan, og følger det opp i det nylig vedtatte statsbudsjettet.

– Det betyr ikke at vi får punktlighetstall som er optimale i morgen, men det er denne jobben vi må starte på, sa Nygård.

For lite penger

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Cecilie Knibe Kroglund, bekrefter overfor TV2 at det mangler penger til å opprettholde standarden de neste seks årene. 

– Regjeringens prioritering av fornying vil innebære at etterslepet øker noe i første seksårsperiode, og innhentes noe i andre seksårsperiode, sier Kroglund til TV2.

Samferdselsdepartementet sier at dette blant annet handler om at Bane Nor må få tilstrekkelig tid til å planlegge for oppgradering og fornyelse. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse