JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Arild Hermstad, nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne.

Arild Hermstad, nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne.

Miljøpartiet De Grønne

Togforsinkelse:

MDG vil ha mål om null togforsinkelser

Målet om at 91 prosent av togene skal være punktlige, må økes til 100 prosent. Det mener Miljøpartiet De Grønne.


02.11.2018
10:02
21.08.2023 17:14

Ideen om en «nullvisjon for togforsinkelser» har MDG hentet fra sitt søsterparti i Sverige, som har foreslått å heve ambisjonene slik:

• 95 prosent punktlige tog i 2020

• 97 prosent punktlige tog i 2023

• en punktlighet «som tilsvarer den i Japan og Sveits» i 2028

– Er det ikke naivt å tro på null togforsinkelser i et land med så ekstreme værforhold som Norge?

– Nei, det er viktig å ha et mål og en overordnet visjon om å nærme seg null, svarer nasjonal talsperson Arild Hermstad.

– Vi vet at værforholdene vil bli mer ekstreme i framtida på grunn av klimautslipp og klimaendringer som allerede er underveis, men det betyr bare at vi må satse mer på tiltak som gjør jernbanen mindre sårbar, fortsetter han.

Bare seks av ti EU-borgere mener togene er punktlige nok

Har hevet målet

Siden i fjor har Bane NOR økt sitt punktlighetsmål fra 90 til 91 prosent.

– Vi ønsker at togene skal være så punktlige som mulig for at de reisende skal ha et best mulig tilbud. I fjor var målet 90 prosent og vi klarte å overgå det, konstaterer pressesjef Thor Erik Skarpen.

Så langt i år har punktligheten for persontogene vært på 88,1 prosent.

– Vi lover å jobbe hardt for å bedre punktligheten for de reisende, sier Skarpen om dette.

Språkrådet advarer mot navnebytte på Sørlandsbanen

Sveits europamester i tog

Når MDG ser til Sveits, har det sine grunner. I European Railway Performance Index 2017, som Boston Consulting Group står bak, kåres Sveits til det beste jernbanelandet i Europa.

I Sveits regnes et tog som forsinket hvis det kommer 3 minutter eller mer etter planlagt ankomst. Her til lands regner Bane Nor et tog som forsinket først hvis det kommer minst 3 minutter og 59 sekunder for sent til sin endestasjon.

For å kunne sammenligne punktligheten i de to landene, har derfor Bane Nor på Dagsavisens oppfordring, sett på i hvor stor grad norske tog kommer innen 3 minutter etter planlagt ankomst.

Beregningene avdekker følgende:

• I 2017 var 89,0 prosent av persontogene i Sveits punktlige, mens 86,1 prosent av persontogene i Norge (mellom mandag og fredag) var det samme.

• I 2016 var det henholdsvis 88,8 og 86,3 prosent punktlige persontog i de to landene.

• I 2015 var punktligheten nær identisk med henholdsvis 87,8 og 87,6 prosent punktlighet.

• I 2014 var Norge faktisk så vidt bedre enn Sveits, med 87,8 mot 87,7 prosent punktlighet.

Skarpen tar forbehold om at «det kan være ulike måter å regne på».

– Så tallene er ikke nøyaktige, men de gir en god pekepinn, mener han.

Skarpen mener derfor at sveitsisk punktlighet «absolutt er innen rekkevidde for Norge.»

– Vi kan innta europatoppen dersom ambisjonene i Nasjonal transportplan følges opp.

Nordmenn er skeptiske til EU-regler på norsk jernbane

– Et politisk spørsmål

– Hva synes Bane Nor om en nullvisjon for forsinkelser?

– Spørsmålet om nullvisjon blir et politisk spørsmål, svarer Skarpen.

– God kapasitet i linjenettet med dobbeltspor og god satsing på vedlikehold blir i så fall veldig viktig. I tillegg at vi ikke blir påvirket av ekstremvær, tilføyer han.

I European Railway Performance Index 2017 blir forøvrig også Tyskland kåret til et bedre jernbaneland enn Norge. Bane Nors regnestykker viser like fullt at både norske person- og godstog de siste årene har vært minst like punktlige som tyske. Bane Nor har ikke sammenlignbare tall for Japan.

SJ klager inn Go-Ahead for å bruke urealistiske priser: – Det skal bli interessant å få prøvd dette

Ba om unnskyldning

MDG viser til en artikkel i Teknisk Ukeblad når Japan trekkes fram som et forbilde. Her går det fram at en gjennomsnittlig forsinkelse i Japan er på mindre enn ett minutt. Selv de minste avvik blir tatt alvorlig. I fjor ba ledelsen i Tsukuba Express i Tokyo om unnskyldning etter at et tog gikk fra stasjonen 20 sekunder før oppsatt tid.

Også NSB har beklaget avvik, senest i september da om lag 70 passasjerer ble sittende fast på Sørlandsbanen i sju timer.

– Poenget er at en nullvisjon for togforsinkelser gjør det åpenbart for alle at man ikke kan drive å flikke på gamle systemer til evig tid, slik som har vært gjennomgangstonen i Norge, sier Hermstad.

– En offensiv visjon forplikter regjeringen til å øke investeringene. I dag har både togselskaper og passasjerer blitt vant til at det ikke er så nøye om man rekker fram i tide. Dette må ta slutt.

Anbudstilhengerne mener Go-Ahead sparer staten for 300 millioner kroner i året. NSB-direktørens regnestykke viser noe helt annet

De beste toglandene

• I European Railway Performance Index 2017 fra Boston Consulting Group, kåres Sveits til det beste jernbanelandet i Europa.

• Både punktlighet, øvrig kvalitet og sikkerhet er blant kriteriene som ligger til grunn for dette.

• I indeksen er landene plassert i tre ulike nivåer, ut i fra standarden på jernbanetilbudet.

• I tillegg til Sveits er også Danmark, Finland, Tyskland, Østerrike, Sverige og Frankrike, i nevnte rekkefølge, plassert i øverste nivå.

• Norge havner i andre nivå, etter Storbritannia, Nederland, Luxembourg, Spania og Tsjekkia, men foran Belgia og Italia.

• Nederst i tredje nivå er Bulgaria.

• Sammenlignet med indeksene for 2012 og 2015, konstaterer Boston Consulting Group en bedring i togtilbudet både i Danmark, Finland og Norge, mens det er blitt noe dårligere i Sverige.

02.11.2018
10:02
21.08.2023 17:14

De beste toglandene

• I European Railway Performance Index 2017 fra Boston Consulting Group, kåres Sveits til det beste jernbanelandet i Europa.

• Både punktlighet, øvrig kvalitet og sikkerhet er blant kriteriene som ligger til grunn for dette.

• I indeksen er landene plassert i tre ulike nivåer, ut i fra standarden på jernbanetilbudet.

• I tillegg til Sveits er også Danmark, Finland, Tyskland, Østerrike, Sverige og Frankrike, i nevnte rekkefølge, plassert i øverste nivå.

• Norge havner i andre nivå, etter Storbritannia, Nederland, Luxembourg, Spania og Tsjekkia, men foran Belgia og Italia.

• Nederst i tredje nivå er Bulgaria.

• Sammenlignet med indeksene for 2012 og 2015, konstaterer Boston Consulting Group en bedring i togtilbudet både i Danmark, Finland og Norge, mens det er blitt noe dårligere i Sverige.




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker