Arild Hermstad, nasjonal talsperson i Miljøpartiet De Grønne.
Miljøpartiet De Grønne
Togforsinkelse:
MDG vil ha mål om null togforsinkelser
Målet om at 91 prosent av togene skal være punktlige, må økes til 100 prosent. Det mener Miljøpartiet De Grønne.
Ideen om en «nullvisjon for togforsinkelser» har MDG hentet fra sitt søsterparti i Sverige, som har foreslått å heve ambisjonene slik:
• 95 prosent punktlige tog i 2020
• 97 prosent punktlige tog i 2023
• en punktlighet «som tilsvarer den i Japan og Sveits» i 2028
– Er det ikke naivt å tro på null togforsinkelser i et land med så ekstreme værforhold som Norge?
– Nei, det er viktig å ha et mål og en overordnet visjon om å nærme seg null, svarer nasjonal talsperson Arild Hermstad.
– Vi vet at værforholdene vil bli mer ekstreme i framtida på grunn av klimautslipp og klimaendringer som allerede er underveis, men det betyr bare at vi må satse mer på tiltak som gjør jernbanen mindre sårbar, fortsetter han.
• Bare seks av ti EU-borgere mener togene er punktlige nok
Har hevet målet
Siden i fjor har Bane NOR økt sitt punktlighetsmål fra 90 til 91 prosent.
– Vi ønsker at togene skal være så punktlige som mulig for at de reisende skal ha et best mulig tilbud. I fjor var målet 90 prosent og vi klarte å overgå det, konstaterer pressesjef Thor Erik Skarpen.
Så langt i år har punktligheten for persontogene vært på 88,1 prosent.
– Vi lover å jobbe hardt for å bedre punktligheten for de reisende, sier Skarpen om dette.
• Språkrådet advarer mot navnebytte på Sørlandsbanen
Sveits europamester i tog
Når MDG ser til Sveits, har det sine grunner. I European Railway Performance Index 2017, som Boston Consulting Group står bak, kåres Sveits til det beste jernbanelandet i Europa.
I Sveits regnes et tog som forsinket hvis det kommer 3 minutter eller mer etter planlagt ankomst. Her til lands regner Bane Nor et tog som forsinket først hvis det kommer minst 3 minutter og 59 sekunder for sent til sin endestasjon.
For å kunne sammenligne punktligheten i de to landene, har derfor Bane Nor på Dagsavisens oppfordring, sett på i hvor stor grad norske tog kommer innen 3 minutter etter planlagt ankomst.
Beregningene avdekker følgende:
• I 2017 var 89,0 prosent av persontogene i Sveits punktlige, mens 86,1 prosent av persontogene i Norge (mellom mandag og fredag) var det samme.
• I 2016 var det henholdsvis 88,8 og 86,3 prosent punktlige persontog i de to landene.
• I 2015 var punktligheten nær identisk med henholdsvis 87,8 og 87,6 prosent punktlighet.
• I 2014 var Norge faktisk så vidt bedre enn Sveits, med 87,8 mot 87,7 prosent punktlighet.
Skarpen tar forbehold om at «det kan være ulike måter å regne på».
– Så tallene er ikke nøyaktige, men de gir en god pekepinn, mener han.
Skarpen mener derfor at sveitsisk punktlighet «absolutt er innen rekkevidde for Norge.»
– Vi kan innta europatoppen dersom ambisjonene i Nasjonal transportplan følges opp.
• Nordmenn er skeptiske til EU-regler på norsk jernbane
– Et politisk spørsmål
– Hva synes Bane Nor om en nullvisjon for forsinkelser?
– Spørsmålet om nullvisjon blir et politisk spørsmål, svarer Skarpen.
– God kapasitet i linjenettet med dobbeltspor og god satsing på vedlikehold blir i så fall veldig viktig. I tillegg at vi ikke blir påvirket av ekstremvær, tilføyer han.
I European Railway Performance Index 2017 blir forøvrig også Tyskland kåret til et bedre jernbaneland enn Norge. Bane Nors regnestykker viser like fullt at både norske person- og godstog de siste årene har vært minst like punktlige som tyske. Bane Nor har ikke sammenlignbare tall for Japan.
• SJ klager inn Go-Ahead for å bruke urealistiske priser: – Det skal bli interessant å få prøvd dette
Ba om unnskyldning
MDG viser til en artikkel i Teknisk Ukeblad når Japan trekkes fram som et forbilde. Her går det fram at en gjennomsnittlig forsinkelse i Japan er på mindre enn ett minutt. Selv de minste avvik blir tatt alvorlig. I fjor ba ledelsen i Tsukuba Express i Tokyo om unnskyldning etter at et tog gikk fra stasjonen 20 sekunder før oppsatt tid.
Også NSB har beklaget avvik, senest i september da om lag 70 passasjerer ble sittende fast på Sørlandsbanen i sju timer.
– Poenget er at en nullvisjon for togforsinkelser gjør det åpenbart for alle at man ikke kan drive å flikke på gamle systemer til evig tid, slik som har vært gjennomgangstonen i Norge, sier Hermstad.
– En offensiv visjon forplikter regjeringen til å øke investeringene. I dag har både togselskaper og passasjerer blitt vant til at det ikke er så nøye om man rekker fram i tide. Dette må ta slutt.
De beste toglandene
• I European Railway Performance Index 2017 fra Boston Consulting Group, kåres Sveits til det beste jernbanelandet i Europa.
• Både punktlighet, øvrig kvalitet og sikkerhet er blant kriteriene som ligger til grunn for dette.
• I indeksen er landene plassert i tre ulike nivåer, ut i fra standarden på jernbanetilbudet.
• I tillegg til Sveits er også Danmark, Finland, Tyskland, Østerrike, Sverige og Frankrike, i nevnte rekkefølge, plassert i øverste nivå.
• Norge havner i andre nivå, etter Storbritannia, Nederland, Luxembourg, Spania og Tsjekkia, men foran Belgia og Italia.
• Nederst i tredje nivå er Bulgaria.
• Sammenlignet med indeksene for 2012 og 2015, konstaterer Boston Consulting Group en bedring i togtilbudet både i Danmark, Finland og Norge, mens det er blitt noe dårligere i Sverige.
De beste toglandene
• I European Railway Performance Index 2017 fra Boston Consulting Group, kåres Sveits til det beste jernbanelandet i Europa.
• Både punktlighet, øvrig kvalitet og sikkerhet er blant kriteriene som ligger til grunn for dette.
• I indeksen er landene plassert i tre ulike nivåer, ut i fra standarden på jernbanetilbudet.
• I tillegg til Sveits er også Danmark, Finland, Tyskland, Østerrike, Sverige og Frankrike, i nevnte rekkefølge, plassert i øverste nivå.
• Norge havner i andre nivå, etter Storbritannia, Nederland, Luxembourg, Spania og Tsjekkia, men foran Belgia og Italia.
• Nederst i tredje nivå er Bulgaria.
• Sammenlignet med indeksene for 2012 og 2015, konstaterer Boston Consulting Group en bedring i togtilbudet både i Danmark, Finland og Norge, mens det er blitt noe dårligere i Sverige.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin