Jernbane
Mer signaltrøbbel for Bane Nor
De tre hovedleverandørene til signalsystemet ERTMS melder om forsinkelser. Nå må Bane Nor endre tids- og framdriftsplanene.
ERTMS-prosjektet til Bane Nor møter på stadig flere utfordringer. (Illustrasjonsbilde)
Ørn E. Borgen / NTB
morten@lomedia.no
I Norge leverer Siemens sikringsanlegget, Alstom bygger om togene og Thales leverer det nye trafikkstyringssystemet. Nå har alle de tre selskapene gitt Bane Nor beskjed om at de er forsinket.
Tidligere i mai ble det klart at Mantena sa opp sin kontrakt med Alstom. Selv om Gjøvikbanen teknisk sett er klar for å kjøres med ERTMS, gjenstår det oppdatering av programvare og opplæring av personell. Bane Nor opplyser at de ikke har full oversikt over følgene, men at Alstom har oppgitt at de fortsetter å bygge om tog med en ny underleverandør fra august.
Les også: Signalfeil på jernbanen: Nytt system er forsinka
Sikre kontroll på kostnaden
Bane Nor skriver på sin nettside at det er så mange utfordringer at framdriften er usikker. «Derfor gjør vi nå nye vurderinger av hele prosjektet. Leverandørene våre holder fram arbeidet sitt mens vi tar en gjennomgang av tidsplaner og konsekvenser.»
Sverre Kjenne, konserndirektør for Digitalisering og teknologi i Bane Nor, skriver i en e-post at de nå tar en full gjennomgang av hele prosjektet for å sikre at vi får en realistisk og forutsigbar tidsplan for utrullingen.
– For å sikre et forutsigbart togtilbud for de reisende og godsselskapene må vi sammen med leverandørene og samarbeidspartnerne våre, få på plass og enes om en ny oppdatert utrullingsplan for ERTMS. Vi må sikre god kontroll på kostnader og ha ei forutsigbar framdrift, sier Kjenne.
Han legger til at spørsmål rundt ansvar for kostnader vil bli håndtert i tråd med inngåtte kontrakter.
Enormt puslespill
Han påpeker at selv om ERTMS er en felles europeisk standard, så er ikke systemet hyllevare. Leverandørene må utvikle løsninger og tilpasse til de lokale forholdene og regelverk. Det er et stort og komplekst prosjekt som involverer både utvikling, utbygging, testing og opplæring
– Det er et enormt puslespill som skal legges, og alle leverandørene må levere til same tid. Hvis én leverandør blir forsinket, blir hele prosjektet forsinket, sier Kjenne.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.