Jernbane
Meråkerbanen i Trøndelag skal ikke ut på anbud
Togtilbud til SJ Norge fortsetter som planlagt til 2028
SJ Norge skal fortsette å kjøre tog på Meråkerbanen ut anbudsperioden.
Merete Jansen
Saken oppsummert
morten@lomedia.no
Jernbanedirektoratet har besluttet at dagens togtilbud med SJ Norge med to daglige avganger hver vei mellom Trondheim og Storlien videreføres.
Dermed kan de ansatte i SJ puste lettet ut. Alternativet med å ta Meråkerbanen ut av anbudet i Trafikkpakke 2, og gi det til et annet selskap, er lagt bort.
– Dette var en stor lettelse for oss i SJ Norge. Nå ser vi framover og vi vil fortsette å jobbe for et bedre togtilbud mellom Trondheim og Stockholm, sier Erle Arnesen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i SJ norge.
I år blir Meråkerbanen elektrifisert. Jernbanedirektoratet skriver at de derfor har vurdert mulighetene for forbedringer i togtilbudet.
«I prosessen har vi hatt dialog med Trafikverket, som har ansvaret for kjøp av fjerntogtilbudet i Sverige, og Norrtåg som har ansvaret for kjøp av regiontogtjenester i Midt-Sverige og togoperatører.»
Blant annet har de sett på muligheten for togruter mot Östersund og Stockholm.
«Dialogen med togoperatørene viser også at et fjerntogtilbud blir for dyrt å gjennomføre i forhold til det forventede markedspotensialet.», skriver direktoratet.
Direktoratet velger heller gjøre endringer i måten SJ Norge disponerer materiellet de har tilgjengelig.
«Vi har informert SJ Norge om at bimodale type 76-tog skal omdisponeres til Meråkerbanen for å erstatte de dieselbaserte type 93-togene som kjører på banen i dag.»
SJ Norges 76-tog trafikkerer i stor grad strekningen Støren-Steinkjer.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Nå: 0 stillingsannonser

