JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nattog:

NJF-lederen reagerer på at Vy dropper nattogene på Bergensbanen

Forbundsleder Jane Sæthre misliker at Vy dropper nattog på Bergensbanen i en sommer der alle blir oppfordret til å feriere innenlands.
REAGERER: Forbundsleder Jane B. Stæhre i Norsk Jernbaneforbund forstår ikke hvorfor Vy kansellerer nattogene på Bergensbanen i sommer.

REAGERER: Forbundsleder Jane B. Stæhre i Norsk Jernbaneforbund forstår ikke hvorfor Vy kansellerer nattogene på Bergensbanen i sommer.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

– Dette er et godt eksempel på den nye jernbanevirkeligheten. Før sa vi at det alltid går et tog. Nå går det et tog kun hvis det er økonomisk lønnsomt.

Jane Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), er opprørt – men mest trist – over at Vy dropper nattogene på Bergensbanen i sommer.

Forstår ikke argumentene

Avganger med nattog skal etter planen starte opp igjen 9. august. Hun har lite forståelse for argumentene til Vy, og tror de fleste deler hennes tanker. Vy har blant annet brukt koronasmitte som argument for beslutningen.

– Jeg synes det er rart at det skal være mindre smittefarlig å sette seg i en rimelig stuet togkupe enn i en nyoppredd sovekupe. Jeg tror ikke noen tror på det argumentet. Det er opplagt at det er noe annet. Men det er klart; drar man smittekortet er det vanskelig å bli motsagt, sier Sæthre.

Også Go-Ahead har varslet at de dropper nattogene på Sørlandsbanen i sommer.

• Les også: Rødt krever ekstrabevilgning for å sikre nattog i sommer

Synes ikke avgjørelsen lover godt

Sæthre har forståelse for at både reisende, politikere og media reagerer på beslutningen. Forbundslederen poengterer at meldingen om å kutte nattogene kom like etter at statsminister Erna Solberg oppfordret nordmenn til å ta ferien innenlands.

– Det varmer et tog-hjerte at det reageres så kraftig. Det viser at folk bryr seg, og vil bruke, jernbanen, sier Sæthre.

Hun forteller at lokalt tillitsvalgte rapporterer om fulle tog, innenfor smittenormen, torsdag og fredag før helgen.

Hun mener Vy velger en merkelig strategi like etter at de har fått et kraftig fall i omdømmet. Ikke minst med tanke på at selskapet om et halvt år skal ta over driften av Bergensbanen kommersielt.

– Jeg hadde valgt å vise selskapet fram på en annen måte. Kanskje håper Vy at staten skal komme på banen med mer penger. Jeg vet ikke. Men jeg synes det viser alt for godt og alt for tydelig hva neste års endringer betyr for de vanlig reisende på Bergensbanen, sier Sæthre.

• Les også: Togtilhengere ønsker flere sovevogner på nattogene

Bekymret for røde tall

Hun tror dette får mange til å stille seg spørsmål rundt anbudet som Vy vant på Bergensbanen.

I dag betaler staten Vy rundt 200 millioner kroner i året for å drive Vossebanen og nattogene på Bergensbanen, mens dagtogene på Bergensbanen drives kommersielt uten statsstøtte. I tilbudet Vy nå har fått tilslag på skal de betale staten 200 millioner kroner i året for å få lov til å kjøre togene. Vy skal drive helkommersielt fra desember i år, og må altså drive 400 millioner kroner billigere neste år for å gå i pluss

– Hvordan dette skal gå sammen er ikke lett å skjønne. I alle fall ikke for oss som bare har lært å regne på skolen. Det er veldig lite som skal inntreffe før det blir røde tall i regnskapet.

– Kanselleringene ikke drøftet

Også Jernbaneforbundets medlemmer blir direkte berørt av beslutningen. 22 konduktører er fortsatt permitterte – 100 prosent ut juni og 50 prosent ut juli. I tillegg vil kanselleringen av nattogene gå ut over lønn og arbeidstid. Sæthre mener Vy har opptrådt arrogant overfor forbundets tillitsvalgte og medlemmer. Hun påpeker at kanselleringen av nattogene ikke hadde vært drøftet med de ansatte.

– Vi har diskutert permitteringene til de 22 konduktørene, som vi har blitt forespeilet kan bli gjeldende fram til august. Vi har ikke diskutert kansellering av nattog og redusering av produksjonen. Etter Hovedtariffavtalen skulle dette vært drøftet. Dette går ut over både lønns- og arbeidsvilkår ved at nattillegg blir borte og arbeidstiden endret, sier Sæthre.

Hun understreker at kuttene i tilbudet ikke bare rammer de som reiser på ferie og fritid. Nattogene blir brukt av mange som reiser til jobb inn mot Oslo på morgenen.

– De fjerner et tilbud som mange er avhengige av, og de gjør det i bunn og grunn for å spare penger, sier Sæthre.

Vy: Vurderer produksjonen løpende

Linda Rode, regiondirektør i Vy tog vest, svarer slik på kritikken:

«Vi vurderer produksjonen løpende på bakgrunn av passasjerutviklingen, og vi setter innstilte tog inn igjen i trafikk så snart det er grunnlag for det. Det har medført et behov for en løpende dialog med de tillitsvalgte. Vi har drøftet de personellmessige konsekvensene av nedtrekket i produksjonen, herunder permittering. Kansellering av nattog og redusering av produksjonen er drøftet i møtene. I drøftemøte 13. mai ble en detaljert presentasjon av endringene i produksjonen for juni gjennomgått og de personellmessige konsekvensene ble drøftet. Foreningen ønsket ytterligere informasjon om konsekvensene av nedtrekket i produksjonen. Det ble presentert i møte 20. mai og de personellmessige konsekvensene ble drøftet. 10. juni er det planlagt nytt drøftemøte der de personellmessige konsekvensene av nedtrekket i produksjonen i juli skal drøftes.»

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse