JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vanskelige forhandlinger i Bane NOR

Partene i tarifforhandlingene i Bane NOR må få hjelp av LO Stat og Spekter

Det lokale mellomoppgjøret for 2017 er ennå ikke fullført i Bane NOR. Ny tariffavtale er heller ikke på plass, et år etter at forhandlingene startet.
NY HVERDAG: Mandag 2. januar 2017 ble togpassasjerer rundt i landet møtt av medarbeidere i nyetablerte Bane NOR. Jernbaneverket var historie.

NY HVERDAG: Mandag 2. januar 2017 ble togpassasjerer rundt i landet møtt av medarbeidere i nyetablerte Bane NOR. Jernbaneverket var historie.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

Bane NOR har bedt om bistand fra Spekter. Dermed får Norsk Jernbaneforbund (NJF) LO Stat inn på sin side av bordet.

Klarer ikke de å finne en løsning, blir det mekling. Hvis Riksmekleren mislykkes, betyr det streik.

De kompliserte forhandlingene dreier seg både om årets mellomoppgjør, og ny overenskomst. De cirka 4400 ansatte gikk fra statlige Jernbaneverket til Bane NOR og Spekter 1. januar i år.

FLYTTET: Fra 1. januar i år overtok Bane NOR alt ansvar for jernbanenettet.

FLYTTET: Fra 1. januar i år overtok Bane NOR alt ansvar for jernbanenettet.

Bjørn A. Grimstad

Krever oppdeling

Høsten 2016 startet forhandlingene om ny overenskomst. I vår ble også mellomoppgjøret trukket inn.

– Vi i Jernbaneforbundet har i ved flere anledninger bedt om at årets mellomoppgjør tas ut og forhandles for seg. Det har Bane NOR avvist, forteller Rune Dahlen, leder i Landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i NJF.

Nå vet han ikke hvordan framdriften blir.

– Det er en risiko for at alt glir inn i hovedoppgjøret våren 2018. For NJFs medlemmerbetyr dette at lønnstilleggene som ble avtalt sentralt mellom Spekter og LO Stat i vår, mest sannsynlig ikke utbetales i desember, sier han.

Tillitsvalgte mister innflytelse i Bane NOR

Løsning

Bane NOR ønsker å gjøre seg ferdig med begge deler raskt.

– Vi har tro på at vi kommer i mål i år, men det er to parter her. Vi ønsker å se både overenskomsten og mellomoppgjøret i sammenheng, og er innstilt på å lande dette i 2017, sier Beate Hamre Deck, konserndirektør HR.

Spekter har svart positivt på henvendelsen om bistand.

– Tilbakemeldingen fra Spekter er at dette har høy prioritet, opplyser Hamre Deck.

Beate Hamre Deck, konserndirektør HR i Bane NOR.

Beate Hamre Deck, konserndirektør HR i Bane NOR.

Bane NOR

To krevende prosesser

Bane NOR og NJF forhandler om ny overenskomst i selskapet. Den skal erstatte den tidligere hovedtariffavtalen i staten, samt særavtale om arbeidstid, som gjaldt da de cirka 4400 ansatte hadde statlige Jernbaneverket som arbeidsgiver.

I de samme forhandlingene foregår det lokale mellomoppgjøret for 2017. Spekter og LO Stat ble enige om det sentrale lønnstillegget (A-delen) i april. Når dette er avtalt skal partene i hver virksomhet forhandle om lokale tillegg (B-delen). NJF har altså ønsket å gjøre dette separat, fordi arbeidet med ny overenskomst er svært vanskelig. Bane NOR har sagt nei.

Startet i fjor

Arbeidet med å få til en ny overenskomst har pågått siden høsten 2016. Fra 1. januar 2017 var Jernbaneverket historie. Som en del av jernbanereformen ble Bane NOR etablert som statsforetak og overtok ansvaret for infrastrukturen og de ansatte. Å flytte fra staten til Spekter gjorde det nødvendig å forhandle om nye avtaler.

– Forhandlingene har vært krevende. Vi krever at våre rettigheter fra Jernbaneverket videreføres, og vi kommer til å stå på dette, sier Rune Dahlen.

Han legger til at stortingsflertallet i sitt arbeid med reformen la vekt på at rettighetene til de ansatte ikke skulle svekkes etter at den var gjennomført.

Fakta om Bane NOR SF

• Bane NOR ble etablert som statsforetak (SF).

• Jernbaneverket ble nedlagt 1. januar 2017.

• Samme dato overtok Bane NOR ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet.

• Har også trafikkstyring, samt forvaltning og utvikling av jernbaneeiendommer.

• Gikk inn i Arbeidsgiverforeningen Spekter.

• Cirka 4400 ansatte.

• De flyttes fra avtaleverket i staten til Spekter.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse