JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SJ vil overta for NSB når togene privatiseres. Men de skårer dårligere blant kundene

NSB har langt mer fornøyde kunder enn SJ, som konkurrerer om å få overta Sørlandsbanen.
Som del av jernbanereformen vil Jernbanedirektoratet i løpet av oktober kunngjøre hvem som har vunnet kontrakten om å kjøre tog på Sørlandsbanen de neste åtte årene. Ifølge Aftenposten står det om tre selskaper, NSB, Go-Ahead og SJ, som blant annet bruker slike X 2000-tog.

Som del av jernbanereformen vil Jernbanedirektoratet i løpet av oktober kunngjøre hvem som har vunnet kontrakten om å kjøre tog på Sørlandsbanen de neste åtte årene. Ifølge Aftenposten står det om tre selskaper, NSB, Go-Ahead og SJ, som blant annet bruker slike X 2000-tog.

Ole Palmstrøm (arkivfoto)

«Drivkraften bak reformen er å gi brukerne av jernbanen et bedre togtilbud».

Det står å lese i pressemeldingen regjeringen sendte ut i mai 2015 etter at daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) hadde lagt fram hovedlinjene i jernbanereformen.

Hvis hensynet til passasjerene fortsatt er det viktigste, kan det synes som om regjeringen bør styre unna både Go-Ahead og SJ, som nå konkurrerer med NSB om å få kjøre tog på Sørlandsbanen.

28. september kunne Dagsavisen fortelle at britiske Go-Ahead slaktes i en undersøkelse som omfatter 14.000 britiske togpassasjerer. Blant pendlere havner selskapet helt på bunn når det gjelder kundetilfredshet.

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå kan det få kjøre tog i Norge

Bunnplassering for SJ

Svenske SJ må finne seg i en tilsvarende bunnplassering i en undersøkelse som gjelder transportbransjen i Sverige, lagt fram av Svensk Kvalitetsindex i mai.

Blant de vurderte selskapene er SJ suverent dårligst med en kundetilfredshet på 59,4 poeng.

I den andre enden av skalaen finner vi NSB-konsernets to busselskaper Nettbuss Bus4You og Nettbuss Express. De oppnår en kundetilfredshet på henholdsvis 79,2 og 75,9 poeng.

«Vi kan konstatere at det er åttende år på rad at nettopp Nettbuss Bus4You kommer aller best ut», heter det i pressemeldingen som ble sendt ut da undersøkelsen ble presentert.

Om SJ heter det for øvrig at de «hele tiden forbedrer sine resultater fra sine lave nivåer som de oppnådde rett etter 2010». Men forbedringene har altså likevel ikke vært større enn at de reisende fortsatt mener alle andre transportselskaper er bedre enn SJ.

I en studie fra desember 2016, gjennomført av EPSI Rating, blir NSB og SJ direkte sammenlignet.

«Med andre ord så er de reisende med NSB vesentlig mer fornøyd enn hva de reisende med SJ er», konkluderes det her.

Bane Nor-sjefen argumenterer godt mot privatisering av jernbanen, mener Lysbakken (SV)

– Positiv utvikling

I denne studien oppnår NSB en kundetilfredshet på 66,1 poeng, mens SJ får det som omtales som «svake 58,4», i «en tilsvarende studie» gjennomført i Sverige.

«NSB på sin side har hatt en positiv utvikling siden 2012, og får blant annet bedre tilbakemeldinger på punktlighet og serviceinnstilling», konstaterer EPSI Rating også.

Alt går likevel ikke NSBs vei. I en måling i vår gikk kundetilfredsheten ned sammenlignet med i fjor høst, fra 75 til 71 poeng.

For å måle kundetilfredsheten bruker NSB de samme «internasjonalt anerkjente metodene» som blant annet SIQ – Institutet for kvalitetsutveckling benytter seg av, får Dagsavisen opplyst. Svensk Kvalitetsindex er del av EPSI Rating-gruppen som samarbeider med SIQ.

Ifølge NSB regnes en kundetilfredshet på 75 poeng eller mer som «meget godt», over 70 poeng regns som «godt», under 60 poeng regnes som «svakt».

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse