Som del av jernbanereformen vil Jernbanedirektoratet i løpet av oktober kunngjøre hvem som har vunnet kontrakten om å kjøre tog på Sørlandsbanen de neste åtte årene. Ifølge Aftenposten står det om tre selskaper, NSB, Go-Ahead og SJ, som blant annet bruker slike X 2000-tog.
Ole Palmstrøm (arkivfoto)
SJ vil overta for NSB når togene privatiseres. Men de skårer dårligere blant kundene
NSB har langt mer fornøyde kunder enn SJ, som konkurrerer om å få overta Sørlandsbanen.
«Drivkraften bak reformen er å gi brukerne av jernbanen et bedre togtilbud».
Det står å lese i pressemeldingen regjeringen sendte ut i mai 2015 etter at daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) hadde lagt fram hovedlinjene i jernbanereformen.
Hvis hensynet til passasjerene fortsatt er det viktigste, kan det synes som om regjeringen bør styre unna både Go-Ahead og SJ, som nå konkurrerer med NSB om å få kjøre tog på Sørlandsbanen.
28. september kunne Dagsavisen fortelle at britiske Go-Ahead slaktes i en undersøkelse som omfatter 14.000 britiske togpassasjerer. Blant pendlere havner selskapet helt på bunn når det gjelder kundetilfredshet.
• Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå kan det få kjøre tog i Norge
Bunnplassering for SJ
Svenske SJ må finne seg i en tilsvarende bunnplassering i en undersøkelse som gjelder transportbransjen i Sverige, lagt fram av Svensk Kvalitetsindex i mai.
Blant de vurderte selskapene er SJ suverent dårligst med en kundetilfredshet på 59,4 poeng.
I den andre enden av skalaen finner vi NSB-konsernets to busselskaper Nettbuss Bus4You og Nettbuss Express. De oppnår en kundetilfredshet på henholdsvis 79,2 og 75,9 poeng.
«Vi kan konstatere at det er åttende år på rad at nettopp Nettbuss Bus4You kommer aller best ut», heter det i pressemeldingen som ble sendt ut da undersøkelsen ble presentert.
Om SJ heter det for øvrig at de «hele tiden forbedrer sine resultater fra sine lave nivåer som de oppnådde rett etter 2010». Men forbedringene har altså likevel ikke vært større enn at de reisende fortsatt mener alle andre transportselskaper er bedre enn SJ.
I en studie fra desember 2016, gjennomført av EPSI Rating, blir NSB og SJ direkte sammenlignet.
«Med andre ord så er de reisende med NSB vesentlig mer fornøyd enn hva de reisende med SJ er», konkluderes det her.
• Bane Nor-sjefen argumenterer godt mot privatisering av jernbanen, mener Lysbakken (SV)
– Positiv utvikling
I denne studien oppnår NSB en kundetilfredshet på 66,1 poeng, mens SJ får det som omtales som «svake 58,4», i «en tilsvarende studie» gjennomført i Sverige.
«NSB på sin side har hatt en positiv utvikling siden 2012, og får blant annet bedre tilbakemeldinger på punktlighet og serviceinnstilling», konstaterer EPSI Rating også.
Alt går likevel ikke NSBs vei. I en måling i vår gikk kundetilfredsheten ned sammenlignet med i fjor høst, fra 75 til 71 poeng.
For å måle kundetilfredsheten bruker NSB de samme «internasjonalt anerkjente metodene» som blant annet SIQ – Institutet for kvalitetsutveckling benytter seg av, får Dagsavisen opplyst. Svensk Kvalitetsindex er del av EPSI Rating-gruppen som samarbeider med SIQ.
Ifølge NSB regnes en kundetilfredshet på 75 poeng eller mer som «meget godt», over 70 poeng regns som «godt», under 60 poeng regnes som «svakt».
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Angrer på at jeg ikke gikk før
Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)
Brian Cliff Olguin
Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal