JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Spordrift er historie

Natt til 1. desember opphørte Spordrift som selskap. Fire år etter at de ansatte forlot Bane Nor er de nå tilbake.
Konserndirektør i Bane Nor Drift og vedlikehold, Henning Bråtebæk (f.v.) konstaterer at det vil ta tid før det står Bane Nor på arbeidsklærne. Her avbildet på vei til kantina på Bane Nor sin driftsbase på Lillestrøm for å feire sammenslåingen sammen med Lars Stefanussen, Baard Fredvig-Erichsen og Gabriel Østby..

Konserndirektør i Bane Nor Drift og vedlikehold, Henning Bråtebæk (f.v.) konstaterer at det vil ta tid før det står Bane Nor på arbeidsklærne. Her avbildet på vei til kantina på Bane Nor sin driftsbase på Lillestrøm for å feire sammenslåingen sammen med Lars Stefanussen, Baard Fredvig-Erichsen og Gabriel Østby..

Morten Hansen

morten@lomedia.no

I 2019 skilte regjeringen Solberg ut Spordrift fra Bane Nor.

I desember i fjor bestemte Støre-regjeringen at selskapet skulle tilbake til selskapet som har ansvaret for drift og vedlikehold av jernbanenettet i Norge.

Fra 1. desember er det bare Bane Nor.

– For guttene og jentene som drifter ute i sporet er det ikke så stor forandring. Det er de som er midt i organisasjonen som merker de store forandringene, sier Henning Bråtebæk.

Han har ledet Spordrift de årene selskapet har eksistert, og har de siste åtte månedene vært konstituert konsernsjef i Bane Nor.

Nå blir han konserndirektør i den nyopprettede divisjonen «Drift og vedlikehold», som består av de 1400 ansatte som kommer fra Spordrift og 500 ansatte fra Bane Nor.

Savnet eierskap

Bråtebæk sier de ansatte har gått på vent i de 11 månedene siden sammenslåingen ble bestemt.

Selv om det er er to selskaper som tidligere har vært ett, har det vært en krevende prosess å virksomhetsoverdra 1400 ansatte.

Forskjellige IKT-systemer skal tilpasses hverandre og organisasjonene må rigges på nytt. Men å er alt klart for at «nye» Bane Nor skal se framover.

Også uenighet om sammenslåingen er lagt død.

Mens de ansatte ute i Sporet jublet over beslutningen, mente styret at Spordrift burde fortsette som eget selskap.

– Styret, de ansatte og departementet hadde sine meninger. Så ble det tatt en politisk beslutning. Noe mer er det ikke å dvele ved. Mange ute i driften har savnet det eierskapet til jernbanen som de hadde som en del av Bane Nor. For egen del ser jeg fram til at vi nå kommer i gang. Jeg tror dette blir veldig bra. Nå er det «all in», slår Bråtebæk fast.

– Ta vare på det vi har

Han har selvfølgelig fått med seg de politiske signalene om at nybyggenes tid er over. Framover skal drift og vedlikehold skal prioriteres. Etterslepet skal forhåpentligvis ned.

Det gleder både han og hans kollegaer i divisjonen «Drift og vedlikehold», som har «oppetid» og «bidra til punktlighet» som ledestjerner.

– Nå skal vi ta vare på det vi har. Det er jeg glad for. Det er det jeg har jobbet med hele livet. Å få ting til å virke hver dag synes jeg er morsomt. De ute i organisasjonen er jernbanefolk på sin hals. Det så vi under Hans i høst. De står på. Ingen liker at jernbanen står. Jeg oppfatter det som at jeg er veldig på linje med de andre i Bane Nor, sier Bråtebæk.

– Dette er vi veldig glad for

Nestleder i Norsk Jernbaneforbund; Torfinn Håverstad, karakteriserer dette som en gledens dag.

Ett selskap har vært en kampsak for forbundets medlemmer lenge.

– Dette er vi veldig glad for. Vi har ønsket, og kjempet for, dette siden selskapene ble splittet, sier Håverstad.

Han har siden sammenslåingen ble vedtatt vært med i forhandlingene sammen med flere tillitsvalgte,for å harmonisere lønns- og arbeidsbetingelsene i de to selskapene. Disse forhandlingene ble ferdigstilt på sammenslåingsdagen.

– Vi har fått på plass diettgodtgjørelsen, og fått harmonisert de forskjellene blant ansette om kompensasjon for bortfall av tidsberegningen av natt og helg. I tillegg har blitt enige om at alle får fribilletten, sier Håverstad.

Spordrift

Spordrift AS har vært landets største jernbaneentreprenør, og har levert tjenester innen drift og vedlikehold av jernbanen.

Selskapet ble formelt overført til Bane Nor 13. mars i år, organisert som et datterselskap av Bane Nor.

Alle ansatte i datterselskapet er fra 1. desember virksomhetsoverdratt til Bane Nor SF, mens selskapet Spordrift AS blir nedlagt.

Med sammenslåingen teller Bane Nor cirka 5000 ansatte.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Spordrift

Spordrift AS har vært landets største jernbaneentreprenør, og har levert tjenester innen drift og vedlikehold av jernbanen.

Selskapet ble formelt overført til Bane Nor 13. mars i år, organisert som et datterselskap av Bane Nor.

Alle ansatte i datterselskapet er fra 1. desember virksomhetsoverdratt til Bane Nor SF, mens selskapet Spordrift AS blir nedlagt.

Med sammenslåingen teller Bane Nor cirka 5000 ansatte.