JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bruk av styringsretten i Bane Nor:

Trafikkstyrerne får ikke delta i egen omstilling, mener tillitsvalgte i Bane Nor

Ansatte er satt på sidelinja under omstillingen av trafikkstyrerne på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen, hevder tillitsvalgte.
Bane Nor vil omstille trafikkstyrerne uten innblanding av fagbevegelsen, hevder de tillitsvalgte.

Bane Nor vil omstille trafikkstyrerne uten innblanding av fagbevegelsen, hevder de tillitsvalgte.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Om et snaut år innføres det digitale trafikkstyringssystemet ERTMS på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen. Om lag 80 trafikkstyrere vil med det miste sine arbeidsoppgaver og omstilles.

I løpet av de kommende årene vil denne digitaliseringen skje på alle jernbanestrekningene i Norge. Til sammen skal flere hundre ansatte omstilles.

Dette har de tillitsvalgte i Bane Nor fått beskjed om at selskapet vil gjøre uten fagforeningenes innblanding.

– Nå har vi som jobber med trafikkstyring her oppe, resignert litt. Det er litt sånn «nå gidder vi ikke mer», sier Janne Grauer Myrvoll, tillitsvalgt for trafikkstyrerne på Nordlandsbanen.

Mange løse tråder

De siste ukene har det vært personalmøter med den nye prosjektlederen i Bane Nor. Myrvoll tror mange synes det var positivt. At de ansatte har en leder å forholde seg til i omstillingsprosjektet, rokker likevel ikke ved at det fortsatt er mange løse tråder.

– Vi har ikke landet noe. Det skal starte opp en omstilling, og vi har hatt et drøftingsmøte hvor vi ikke er blitt enige om noe. Der har vi fått beskjed om at arbeidsgiver vil bruke styringsretten, sier Myrvoll.

SKUFFET: Janne Grauer Myrvoll sier trafikkstyrerne på Nordlandsbanen har resignert. De ansatte har liten forståelse for at de ikke får ha reelle drøftinger om tiltakene i omstillingen.

SKUFFET: Janne Grauer Myrvoll sier trafikkstyrerne på Nordlandsbanen har resignert. De ansatte har liten forståelse for at de ikke får ha reelle drøftinger om tiltakene i omstillingen.

Ole Palmstrøm

Hun forteller at mange av medlemmene synes det er rart at fagforeningen ikke får ha en hånd på rattet.

– De tilbakemeldingene jeg har fått, er at mange av trafikkstyrerne egentlig ikke skjønner hva de er tilbudt. De synes det er rart at vi ikke har medansvar i noe som angår oss selv. Når medlemmer kommer til meg og sier de opplever dette som fagforeningsknusing, er det et signal som Bane Nor bør ta på alvor, sier Myrvoll.

Omstilling på Nordlandsbanen: – Får inntrykk av at det er en helt annen arbeidsgiver

Prinsipper

I et informasjonsbrev til medlemmene i Landsrådet for Trafikk, Teknikk, og Administrasjon i Norsk Jernbaneforbund (NJF), skriver landsrådsleder Rune Dahlen at «Arbeidsgiver ønsker prinsipielt ikke å forhandle saker som etter Hovedavtalen skal drøftes. Forhandling gir dessuten foreningene et medansvar for resultatet, og en omstilling er etter vårt syn arbeidsgivers fulle ansvar alene».

– Jeg konstaterer at Bane Nor bruker styringsretten når det det gjelder vilkår, betingelser og det økonomiske, sier Dahlen til NJF-magasinet.

Rune Dahlen, leder for Landsrådet for Trafikk, Teknikk,  og Administrasjon i Norsk Jernbaneforbund.

Rune Dahlen, leder for Landsrådet for Trafikk, Teknikk, og Administrasjon i Norsk Jernbaneforbund.

Morten Hansen

Skryt av konsernsjefen

Han mener at selskapet har snudd 180 grader fra det de hadde som utgangspunkt da de la ned trafikkstyringssentralene for tre år siden. Den gangen samarbeidet Bane Nor og NJF om å finne løsninger.

– Da forhandlet vi om mål og vilkår, og vi var en del av resultatet, sier Dahlen.

Han påpeker at det er de samme tillitsvalgte, samme operative miljø og samme organisatoriske enhet som skal gjennomføre den kommende omstillingen.

– Det paradoksale er at konsernsjef Gorm Frimannslund i et allmøte i november ga stor honnør til de ansatte og tillitsvalgte for deres medvirkning i omstillingen av trafikkstyringssentralene. At de hadde en stor del av æren for at det gikk bra. Jeg må si meg enig i konklusjonen til Frimannslund, sier Dahlen.

Fikk du med deg denne? Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

Partssamarbeid

Han skjønner ikke hva som er prinsipielt galt med å la de ansattes tillitsvalgte delta på vegne av sine egne medlemmer i denne omstillingen.

Dahlen mener dette burde vært løst gjennom partssamarbeidet.

– Vi har lyst til å være med å forme en avtale som både arbeidstaker og arbeidsgiver kan leve med. Når alt er åpent for diskusjon og tolkning mellom den enkelte ansatte og HR-avdeling, vil det føre til uklarheter og ulik behandling. Da blir det usikkert og utrygt hvordan man skal forholde seg til det de ansatte blir tilbudt, sier Dahlen.

Har gjennomført drøftinger

Andreas Unger Solheim, fungerende trafikkdirektør i Bane Nor, skriver i en epost at virksomheten har gjennomført to drøftelsesmøter, med forberedt underlag til begge, der foreningene har hatt anledning til å gi sine syn på foreslått virkemiddelpakke.

– I etterkant av disse møtene har Bane Nor invitert til ytterligere samarbeid for å prøve å komme til enighet, skriver Solheim.

Han skriver at Bane Nor i denne saken, som ved sammenslåingen av trafikkstyringssentralene, har gjennomført drøftinger i tråd med Hovedavtalen med Spekter.

– Både da og nå har vi fått verdifulle tilbakemeldinger fra tillitsvalgte gjennom drøftingene, og flere forslag til endringer de har kommet med, har vært med på å øke kvaliteten på sluttresultatet. I prosessen fra 2018 ble det satt opp protokoll fra drøftingene som viser hvilke punkter Bane Nor og foreningene var enige om og hvilke vi var uenige om. Slik protokoll settes også opp for denne prosessen, skriver Solheim.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse