JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Omstilling på Nordlandsbanen: – Får inntrykk av at det er en helt annen arbeidsgiver

Hovedtillitsvalgt i Bane Nor mener planene for omstilling på Nordlandsbanen ligger framme i dagen. For halvannet år var selskapet gjennom en lignende prosess.
Hovedtillitsvalgt for Jernbaneforbundet i Bane Nor, Rune Dahlen, mener det allerede finnes et godt utgangspunkt for omstilling av trafikklederne. – Jeg skjønner ikke hvilke svar de leter etter som de ikke har fra forrige omstilling, sier Dahlen.

Hovedtillitsvalgt for Jernbaneforbundet i Bane Nor, Rune Dahlen, mener det allerede finnes et godt utgangspunkt for omstilling av trafikklederne. – Jeg skjønner ikke hvilke svar de leter etter som de ikke har fra forrige omstilling, sier Dahlen.

Morten Hansen

morten@lomedia.no

Trafikkstyrernes tillitsvalgte i Norsk Jernbaneforbund (NJF) oppfordret i slutten av juni sine medlemmer på Nordlandsbanen om å være på utkikk etter ny jobb. Årsaken var mangel på informasjon om hvilke jobber Bane Nor kan tilby når det automatiske trafikkstyringssystemet ERTMS blir innført neste år.

Lars Ola Bækkevold, direktør for Trafikk i Bane Nor, kommenterte saken med å si at Bane Nor ikke klarer å innfri forventningene om en avklaring før sommeren.

I en epost skrev han at Bane Nor «trenger å rigge dette arbeidet på en annen måte for å komme i mål og for å kunne ivareta medarbeiderne på best mulig vis. Vi vil bruke sommeren til å gjennomgå prosjektet, og hvordan rigge prosjektarbeidet på nytt …»

Bakgrunn: Usikkerhet om arbeidssituasjonen kan stoppe Nordlandsbanen

God dialog tidligere

Det får hovedtillitsvalgt for NJF i Bane Nor, Rune Dahlen, til å reagere. Han påpeker at det er halvannet år siden selskapet var gjennom en lignende omorganisering. Ved inngangen til 2020 ble trafikksentralene i Narvik, Hamar, Stavanger og Kristiansand lagt ned. Den gang ble overflødig personell tilbudt andre jobber med overgangsordninger – et tilbud som ble presentert snaut to år før trafikksentralene ble lagt ned.

– Da kom arbeidsgiver til oss med sine planer, vi hadde en god dialog, og vi kom i fellesskap fram til løsninger begge parter kunne leve med. Man kan få inntrykk av at det er helt forskjellige arbeidsgivere som er involvert i disse to prosessene. Det synes jeg er rart, sier Dahlen.

Han poengterer at omstillingsprosessen det er snakk om ikke bare gjelder trafikkstyrerne på Nordlandsbanen. Blant annet Gjøvikbanen og Bergensbanen vil få samme omstillingsprosess i de kommende årene.

Debatt: Derfor er det riktig å avlyse jernbanereformen på Østlandet, mener Lokomotivmannsforbundet

Gjenbruk

Han mener disse løsningene bør være et godt utgangspunkt for det som kan tilbys trafikkstyrerne på Nordlandsbanen. Dahlen stusser over at Bækkevold sier de trenger å rigge om omstillingsarbeidet. Han påpeker at svaret til Bækkevold kan oppfattes som om ledelsen i Bane Nor Trafikk står på stedet hvil i omstillingsarbeidet.

– Jeg skjønner ikke hvilke svar de leter etter som de ikke har fra forrige omstilling, spør Dahlen.

Han påpeker at for eksempel spørsmålene om de ansattes bosted i forhold til arbeidssted og deres kompetanse har mange likhetstrekk med forrige omstilling.

– Klarte man å finne en løsning for en trafikkleder i Narvik som må pendle til Trondheim, må man klare å finne en lignende løsning for en trafikkstyrer som bor i Fauske og som må pendle til for eksempel Trondheim, fastslår Dahlen.

Selv om han mener en løsning burde vært klar allerede, er han klar på at Jernbaneforbundet vil være konstruktive når den bebudede løsningen er klar.

– Vi ser fram til en ny rigging fra arbeidsgivers side, og er forberedt på å komme kjapt fram fram til gode løsninger for våre medlemmer, sier Dahlen.

Mye lest: Togstrekningene på Østlandet er ute på anbud: – Nå må konduktørene holde sammen

Har tatt lærdom

Lars Ola Bækkevold understreker at Bane Nor har tatt lærdom fra den forrige omstillingen, og at de har med seg erfaringene derfra inn i dette arbeidet.

– Som sagt har vi en arbeidsgruppe som jobber med å finne gode løsninger for de ansatte i Bane Nor. Prosjektet trenger litt mer tid gjennom sommeren før de skisserte løsningene kan presenteres. Vi fortsetter dialogen internt og holder selvfølgelig fagforeningene og de øvrige medarbeiderne informert, sier Bækkevold.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse