Usikkerhet om arbeidssituasjonen kan stoppe Nordlandsbanen
Fagforeningen til dem som passer på trafikken på Nordlandsbanen oppfordrer medlemmene til å bli aktive arbeidssøkere. Gjør de det kan togtrafikken nord for Trondheim stoppe opp.
Om et drøyt år automatiseres Nordlandsbanen, men fortsatt vet ikke trafikkstyrerne på strekningen hva de skal gjøre når jobben blir borte.
NSB
morten.hansen@lomedia.
– Vi kan ikke sitte og se på at våre medlemmer går rundt i usikkerhet. Nå er det snart ett år til jobbene blir borte – og fortsatt vet vi ingenting om framtida, sier Per Magnus Hegglund, nestleder i FTTA Nord, foreningen som organiserer Norsk Jernbaneforbunds (NJF) medlemmer som blant annet jobber innen trafikkstyring.
Sammen med foreningsleder Janne Grauer Myrvoll har de nå tilbudt trafikkstyrerne på Nordlandsbanen om å hjelpe til med å finne nye arbeidsgivere.
Må vite arbeidssted
Bakgrunnen for dette er at Nordlandsbanen fra neste oktober innfører det automatiske trafikkstyringssystemet ERTMS. Når det skjer, vil arbeidet trafikkstyrerne utfører bli overflødig.
Bane Nor har informert om at ingen vil miste jobben, men Myrvoll fastslår at det er også den eneste informasjonen de ansatte dette gjelder har fått.
– Hvis du bor i Saltdal, som jeg, hjelper det ikke å beholde jobben hvis den er i Kristiansand. Vi som jobber her må vite litt mer enn det. Og det har vi prøvd å få svar på fra Bane Nor siden 2017. Nå kan vi ikke vente lenger, sier Myrvoll.
Foreningsleder Janne Grauer Myrvoll ber hjelp til med å finne nye arbeidsgivere.
Privat
Har ingen svar å gi
Hun sier informasjon fra Bane Nor om trafikkstyrernes framtid har vært mer eller mindre fraværende. Det har slitt både på de ansatte og de tillitsvalgte. Myrvoll sier mange av medlemmene i FTTA Nord går rundt og tror forening og forbund ikke har gjort noe som helst med denne saken.
– Det er så langt fra sannheten som det er mulig å komme. Det er mye møtevirksomhet og korrespondanse som er gjort de siste fire årene. Men vi som er tillitsvalgte har ingen svar å gi, sier Myrvoll.
– På oss virker det som om Bane Nor driver med en bevisst trenering. De gir oss svar om at vi har arbeid i selskapet framover, men forteller ikke noe om hvordan den arbeidsdagen vil være. Det føler jeg er bevisst spill fra Bane Nor, sier Hegglund.
Mye lest: Togstrekningene på Østlandet er ute på anbud: – Nå må konduktørene holde sammen
Per Magnus Hegglund sier mange av medlemmene i FTTA Nord går rundt og tror forening og forbund ikke har gjort noe som helst med denne saken.
Stig Herjuaunet
Kan stanse all trafikk
Hegglund og Myrvoll understreker at de i det lengste håper på å få en avklaring fra Bane Nor – og aller helst en jobb som gjør at medlemmene ikke trenger å flytte. Begge påpeker at det haster.
– Vi må sikre at våre medlemmer har en jobb de kan ha og leve i – fra og med 1. november neste år, sier Myrvoll.
Hvis trafikkstyrerne bruker tilbudet fra de tillitsvalgte, og finner seg en ny jobb før oktober neste år, kan det føre til store problemer på Nordlandsbanen. Trafikken er helt avhengig av jobben denne yrkesgruppen gjør, og i verste fall kan all trafikk stoppe helt opp.
Hegglund avviser at tilbudet om bistand til å finne ny jobb er en aksjon for å ramme Bane Nor.
– Dette er ingen aksjon. Dette handler om empati for våre medlemmer og deres familier. En empati Bane Nor også burde vist. Vi har prøvd å få Bane Nor på banen siden 2017. Det har vi ikke klart. Nå kan vi ikke vente lengre, sier Hegglund.
Debatt: Derfor er det riktig å avlyse jernbanereformen på Østlandet, mener Lokomotivmannsforbundet
Ingen bevisst trenering
Lars Ola Bækkevold, direktør for Trafikk i Bane Nor, skriver i en epost at har stor forståelse for at omstillingsprosessen er tung og krevende for de ansatte.
– Endring er vanskelig, og det er ikke godt å leve i usikkerhet. Vi kjenner oss derimot ikke igjen i påstanden om at vi bevisst driver trenering, skriver Bækkevold.
Han påpeker at det er en stor omstilling, både for de ansatte og for Bane Nor. Selskapet ønsker å gjøre en grundig jobb for å finne gode løsninger, samtidig som de ønsker så raske avklaringer som mulig for de ansatte.
I Sverige: Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander
Ikke svar før sommeren
Bækkevold skriver at i år har en arbeidsgruppe, bestående av blant andre representanter fra fagforeningene, jobbet med å skissere mulige løsninger for de ansatte på de først berørte strekningene. Han legger til at trafikkstyrerne siden april har fått månedlig informasjon på epost.
– Det er også en intern informasjonsside der de ansatte kan sende inn sine spørsmål og innspill til prosjektet. Per i dag har arbeidsgruppen kun fått ett spørsmål fra én ansatt, skriver Bækkevold.
Bane Nor hadde mål om å legge fram en skisse til løsning innen sommeren i år.
– Når sommeren nå definitivt er her, må vi bare konstatere at vi ikke klarer å innfri forventningene som tidligere er kommunisert. Arbeidet er komplekst, involverer mange individer med forskjellige behov og forventninger, stor spredning i geografi og avstand til annet passende arbeidssted, skriver Bækkevold.
Denne skaper debatt: Norge sier ja til EUs jernbanereform: – En trist dag for norsk jernbane, mener Rødt
Trenger fortsatt trafikkstyrerne
Han skriver at med de erfaringene som så langt er gjort erkjenner at arbeidet må rigges på en annen måte for å komme i mål og for å kunne ivareta medarbeiderne på best mulig vis. Over sommeren vil det komme mer informasjon internt.
Bækkevold skriver han forstår at ansatte ser seg rundt etter andre muligheter.
– Det kan vi ikke gjøre noe med. Men om vi ikke har vært tydelige nok i kommunikasjonen internt vil jeg si: Vi trenger fortsatt deres kloke hoder, flinke hender og varme smil, og vi jobber for å finne gode løsninger for dere i Bane Nor, skriver Bækkevold.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.