JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Om et drøyt år automatiseres Nordlandsbanen, men fortsatt vet ikke trafikkstyrerne på strekningen hva de skal gjøre når jobben blir borte.

Om et drøyt år automatiseres Nordlandsbanen, men fortsatt vet ikke trafikkstyrerne på strekningen hva de skal gjøre når jobben blir borte.

NSB

Usikkerhet om arbeidssituasjonen kan stoppe Nordlandsbanen

Fagforeningen til dem som passer på trafikken på Nordlandsbanen oppfordrer medlemmene til å bli aktive arbeidssøkere. Gjør de det kan togtrafikken nord for Trondheim stoppe opp.



01.07.2021
13:28
01.07.2021 13:28

morten.hansen@lomedia.

– Vi kan ikke sitte og se på at våre medlemmer går rundt i usikkerhet. Nå er det snart ett år til jobbene blir borte – og fortsatt vet vi ingenting om framtida, sier Per Magnus Hegglund, nestleder i FTTA Nord, foreningen som organiserer Norsk Jernbaneforbunds (NJF) medlemmer som blant annet jobber innen trafikkstyring.

Sammen med foreningsleder Janne Grauer Myrvoll har de nå tilbudt trafikkstyrerne på Nordlandsbanen om å hjelpe til med å finne nye arbeidsgivere.

Må vite arbeidssted

Bakgrunnen for dette er at Nordlandsbanen fra neste oktober innfører det automatiske trafikkstyringssystemet ERTMS. Når det skjer, vil arbeidet trafikkstyrerne utfører bli overflødig.

Bane Nor har informert om at ingen vil miste jobben, men Myrvoll fastslår at det er også den eneste informasjonen de ansatte dette gjelder har fått.

– Hvis du bor i Saltdal, som jeg, hjelper det ikke å beholde jobben hvis den er i Kristiansand. Vi som jobber her må vite litt mer enn det. Og det har vi prøvd å få svar på fra Bane Nor siden 2017. Nå kan vi ikke vente lenger, sier Myrvoll.

Foreningsleder Janne Grauer Myrvoll ber hjelp til med å finne nye arbeidsgivere.

Foreningsleder Janne Grauer Myrvoll ber hjelp til med å finne nye arbeidsgivere.

Privat

Har ingen svar å gi

Hun sier informasjon fra Bane Nor om trafikkstyrernes framtid har vært mer eller mindre fraværende. Det har slitt både på de ansatte og de tillitsvalgte. Myrvoll sier mange av medlemmene i FTTA Nord går rundt og tror forening og forbund ikke har gjort noe som helst med denne saken.

– Det er så langt fra sannheten som det er mulig å komme. Det er mye møtevirksomhet og korrespondanse som er gjort de siste fire årene. Men vi som er tillitsvalgte har ingen svar å gi, sier Myrvoll.

– På oss virker det som om Bane Nor driver med en bevisst trenering. De gir oss svar om at vi har arbeid i selskapet framover, men forteller ikke noe om hvordan den arbeidsdagen vil være. Det føler jeg er bevisst spill fra Bane Nor, sier Hegglund.

Mye lest: Togstrekningene på Østlandet er ute på anbud: – Nå må konduktørene holde sammen

Per Magnus Hegglund sier mange av medlemmene i FTTA Nord går rundt og tror forening og forbund ikke har gjort noe som helst med denne saken.

Per Magnus Hegglund sier mange av medlemmene i FTTA Nord går rundt og tror forening og forbund ikke har gjort noe som helst med denne saken.

Stig Herjuaunet

Kan stanse all trafikk

Hegglund og Myrvoll understreker at de i det lengste håper på å få en avklaring fra Bane Nor – og aller helst en jobb som gjør at medlemmene ikke trenger å flytte. Begge påpeker at det haster.

– Vi må sikre at våre medlemmer har en jobb de kan ha og leve i – fra og med 1. november neste år, sier Myrvoll.

Hvis trafikkstyrerne bruker tilbudet fra de tillitsvalgte, og finner seg en ny jobb før oktober neste år, kan det føre til store problemer på Nordlandsbanen. Trafikken er helt avhengig av jobben denne yrkesgruppen gjør, og i verste fall kan all trafikk stoppe helt opp.

Hegglund avviser at tilbudet om bistand til å finne ny jobb er en aksjon for å ramme Bane Nor.

– Dette er ingen aksjon. Dette handler om empati for våre medlemmer og deres familier. En empati Bane Nor også burde vist. Vi har prøvd å få Bane Nor på banen siden 2017. Det har vi ikke klart. Nå kan vi ikke vente lengre, sier Hegglund.

Debatt: Derfor er det riktig å avlyse jernbanereformen på Østlandet, mener Lokomotivmannsforbundet

Ingen bevisst trenering

Lars Ola Bækkevold, direktør for Trafikk i Bane Nor, skriver i en epost at har stor forståelse for at omstillingsprosessen er tung og krevende for de ansatte.

– Endring er vanskelig, og det er ikke godt å leve i usikkerhet. Vi kjenner oss derimot ikke igjen i påstanden om at vi bevisst driver trenering, skriver Bækkevold.

Han påpeker at det er en stor omstilling, både for de ansatte og for Bane Nor. Selskapet ønsker å gjøre en grundig jobb for å finne gode løsninger, samtidig som de ønsker så raske avklaringer som mulig for de ansatte.

I Sverige: Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

Ikke svar før sommeren

Bækkevold skriver at i år har en arbeidsgruppe, bestående av blant andre representanter fra fagforeningene, jobbet med å skissere mulige løsninger for de ansatte på de først berørte strekningene. Han legger til at trafikkstyrerne siden april har fått månedlig informasjon på epost.

– Det er også en intern informasjonsside der de ansatte kan sende inn sine spørsmål og innspill til prosjektet. Per i dag har arbeidsgruppen kun fått ett spørsmål fra én ansatt, skriver Bækkevold.

Bane Nor hadde mål om å legge fram en skisse til løsning innen sommeren i år.

– Når sommeren nå definitivt er her, må vi bare konstatere at vi ikke klarer å innfri forventningene som tidligere er kommunisert. Arbeidet er komplekst, involverer mange individer med forskjellige behov og forventninger, stor spredning i geografi og avstand til annet passende arbeidssted, skriver Bækkevold.

Denne skaper debatt: Norge sier ja til EUs jernbanereform: – En trist dag for norsk jernbane, mener Rødt

Trenger fortsatt trafikkstyrerne

Han skriver at med de erfaringene som så langt er gjort erkjenner at arbeidet må rigges på en annen måte for å komme i mål og for å kunne ivareta medarbeiderne på best mulig vis. Over sommeren vil det komme mer informasjon internt.

Bækkevold skriver han forstår at ansatte ser seg rundt etter andre muligheter.

– Det kan vi ikke gjøre noe med. Men om vi ikke har vært tydelige nok i kommunikasjonen internt vil jeg si: Vi trenger fortsatt deres kloke hoder, flinke hender og varme smil, og vi jobber for å finne gode løsninger for dere i Bane Nor, skriver Bækkevold.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.07.2021
13:28
01.07.2021 13:28



Mest lest

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

VESTLENDING: Espen Berntsen jobber i Bergen, men han kommer fra og bor på Askøy. Daglig tar han båten imellom.

Helge Skodvin

Er du fagorganisert, spurte sjefen under intervjuet. Espen skjønte at det smarteste var å si nei

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Sik oppsummerer LO-leder Peggy Hessen Følsvik 10-årsmarkeringen for terroraksjonen på Utøya og i regjeringskvartalet.

Jan-Erik Østlie

Nå bør det være slutt på beskyldningene om å dra Utøya-kortet, mener LOs leder

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Her skal lønna opp: Ansatte jubler for tariffavtale etter tre uker i streik

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Senterpartiet

Vedum med frontalangrep på Ap i Nord-Norge

Roger Heimli

Roger Heimli

Jan-Erik Østlie

NHO og LO støtter ikke regjeringens skattelette for unge

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Frislipp for drosjer: Nesten 3.000 nye sjåfører har registrert seg i Oslo

Nytt om navn:

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Farukh Qureshi vil bytte ut fengselsfunksjonær-uniformen med politiuniform. Til høsten tar han fatt på politiutdannelsen.

Eirik Dahl Viggen

Fengselsbetjent Farukh (35) bytter uniform. Men han nekter å melde seg ut av LO

Kommentar:

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Johan Sverdup-feltet vil produsere olje i mange tiår.

Equinor

«Et fortsatt ja til oljeleting»

Kommentar

Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn, skriver Kjell Werner i denne kommentaren.

Leif Martin Kirknes

«Dagens organisering av sykehusene har åpenbare sykdomstegn»

Löfven var tydelig imponert over måten AUF har tatt tilbake øya for å fortsette tradisjonen med sommerleir.

Löfven var tydelig imponert over måten AUF har tatt tilbake øya for å fortsette tradisjonen med sommerleir.

Tori Aarseth

Löfven: AUF har vendt det tragiske til tro på fremtiden

SPEKTAKULÆRT: Det er slike landskap som lokker tusrister fra hele verden til Norge.

SPEKTAKULÆRT: Det er slike landskap som lokker tusrister fra hele verden til Norge.

Hurtigruten

Hurtigruten blir ofte kalt verdens vakreste sjøreise. Det gjør noe med arbeidsplassen også

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tallene for hvor mange som har kommet inn på studier fredag. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Færre ferske lærerstudenter i rekordstort studieopptak

Investeringen ved Boliden Odda (bildet) skal være fullført innen 2024.

Investeringen ved Boliden Odda (bildet) skal være fullført innen 2024.

Roy Ervin Solstad

Over 7,2 milliarder kroner investeres i sinkproduksjon i Odda


Flere saker