Morten Hansen" />
HOLDE SAMMEN: ODKFs nyvalgte leder, Eli Baadstøe-Ostrø, trekker fram viktighetene av å holde konduktørene samlet – uavhengig av hvem som vinner de etterhvert mange anbudene.

HOLDE SAMMEN: ODKFs nyvalgte leder, Eli Baadstøe-Ostrø, trekker fram viktighetene av å holde konduktørene samlet – uavhengig av hvem som vinner de etterhvert mange anbudene.

Privat

Oppsplittingen av jernbanen:

Togstrekningene på Østlandet er ute på anbud: – Nå må konduktørene holde sammen

Pandemien stopper ikke anbudsutsettingen av togene på Østlandet. Lederen av Oslo Distrikts Konduktørforening slår fast at det er viktigere enn noen gang å stå opp for lønns- og arbeidsvilkår og sikkerheten om bord i togene.



28.06.2021
14:05
21.08.2023 17:00

morten.hansen@lomedia.no

– Håpet vårt er at det skal være mulig å reversere. Hvis det ikke går, må vi bare stå på og gjøre det beste ut av det. Vi er ikke overrasket – men vi er skuffet.

Eli Baadstøe-Ostrø (48), nyvalgt leder i Oslo Distrikts Konduktørforening (ODKF), hadde håpet i det lengste at Trafikkpakke 4, anbudspakken som omfatter store deler av lokal- og regiontogtrafikken rundt Oslo, skulle bli utsatt. Men i mars la Jernbanedirektoratet strekningene på Østlandet ut på anbud.

Fristen for å levere inn tilbud er 31. august – rett før valget.

Se lista: Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget

Mye usikkerhet

Mange har tatt til orde for en utsettelse – ikke minst NJF. Trafikkpakken har allerede vært utsatt ett år på grunn av koronaviruset.

Pandemien er i høyeste grad fortsatt en del av hverdagen, og ingen vet hvordan den vil påvirke våre framtidige reisevaner. Er vi så vant med hjemmekontor at vi kommer til å reise mindre med tog?

– Det er mye usikkerhet både i samfunnet og blant konduktører. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får. Nå har Go-Ahead og SJ etablert seg. Kanskje får vi flere operatører. Vi splittes stadig mer opp. Da er det ekstra viktig å holde konduktørene samlet, sier Baadstøe-Ostrø.

Ny rapport: Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant

Må passe på

Hun trekker fram lønns- og arbeidsvilkårene som en del av grunnmuren som er viktig for konduktørene. I dag er alle persontogoperatørene i samme tariffområde, og avtaleverket i de forskjellige selskapene er tilnærmet like.

Baadstøe-Ostrø mener det likevel er god grunn til å passe på. Ikke minst når det gjelder sikkerheten om bord i togene.

– I dag har vi samme bemanning om bord i togene. Det er det ikke gitt at vi fortsatt vil ha. Siden det meste i anbudet er fast, er konduktørene kanskje den største posten man kan spare penger på, sier Baadstøe-Ostrø.

Hun påpeker at togene skal leies av Norske tog, billettene skal selges av Entur og skinnegangen koster det samme uansett hvem som kjører togene.

– Vi må passe på at lønna til de ansatte ikke blir en del av konkurransen, og at togene bemannes minst like bra som de gjør i dag. Vi må for all del unngå at vi havner i samme situasjon som vi ser i en del andre land, hvor bemanningen reduseres for å spare penger. Det vil ikke bare gå ut over ansatte, det vil også gå ut over sikkerheten og de reisende, sier Baadstøe-Ostrø.

Konduktørforeningslederen viser til enkelte strekninger i England, hvor en konduktør er satt til å håndtere flere togsett, eller hvor lokomotivføreren er den eneste ansatte om bord i togene.

– I dag er det en konduktør per togsett, og vi har en god og lik bemanning uavhengig av hvilket selskap vi er ansatt i. Det må vi aldri gi slipp på.

Verkstedstrukturen til Bane NOR: Pengene styrer hvor verkstedene skal ligge, mener Jernbaneforbundet

Populært yrke

48-åringen bor i Aurskog og er til daglig stasjonert på Lillestrøm. Hun konstaterer at rekrutteringen til yrket holder seg godt. Selv etter snart halvannet år med færre reisende vil folk fortsatt bli konduktører.

– Det er mange søkere til utdanningen. Bare i sommer er det fire nye kull, med åtte til ti elever, som får sin autorisasjon, sier Baadstøe-Ostrø.

Hun gleder seg over at det er aspiranter i alle aldre som blir en del av jernbanefamilien. Selv hadde hun en variert yrkesbakgrunn før hun begynte i daværende NSB for tolv år siden.

– Det er litt fint at man kan bli konduktør i voksen alder. Det er positivt at vi som jobber om bord i togene speiler kundegrunnlaget.

Baadstøe-Ostrø påpeker at det meste av arbeidsoppgavene handler om å håndtere mennesker.

– Jeg bruker å si at vi har hele Norge i en blikkboks – et tverrsnitt av befolkning – når vi er på jobb. Da er det fint at vi er litt ulike vi som jobber her.

28.06.2021
14:05
21.08.2023 17:00



Mest lest

Kronikk

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.

Gorm Kallestad / NTB

Det lønner seg ikke alltid å kombinere jobb og Nav-ytelser

– Jeg begynner å bli godt voksen, og jeg så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv, sier Vendela Fremstad.

– Jeg begynner å bli godt voksen, og jeg så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv, sier Vendela Fremstad.

Arkivfoto: Jonas Fagereng Jacobsen

Vendela (61) får ikke jobben tilbake: – Så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv

Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson  flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.

Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.

Tri Nguyen Dinh

Om noen uker kan Oscar (102) miste sykehjemsplassen sin

Ola Rune Kleiven har Ap-medlem i nesten 30 år.

Ola Rune Kleiven har Ap-medlem i nesten 30 år.

Morten Hansen/Jonas Fagereng Jacobsen

Støre får kritikk etter «arrogant» svar

Birgitte Mobekk er sykmeldt fra jobben sin som renholder i ISS. Neste år blir hun uføretrygdet.

Birgitte Mobekk er sykmeldt fra jobben sin som renholder i ISS. Neste år blir hun uføretrygdet.

Jan-Erik Østlie

Birgitte (60) har ikke helse til å jobbe mer: – Jeg har mye smerter

FØLGESVENN: Hunden har blitt en nødvendig del av soningstilværelsen for Nils.

FØLGESVENN: Hunden har blitt en nødvendig del av soningstilværelsen for Nils.

Eirik Dahl Viggen

For å holde ut fire år i fotlenke, trente «Nils» opp sin egen terapihund

Verneombud Solveig Teien Nyhuus (t.v.) og Fagforbundets tillitsvalgte Vibeke Rossnes. De jobber ved Navs kontor for bydel Grünerløkka i Oslo, der sykefraværet ligger på nesten13 prosent i det som kalles statlig linje. De mener dårlig bemanning skaper stress blant ansatte.

Verneombud Solveig Teien Nyhuus (t.v.) og Fagforbundets tillitsvalgte Vibeke Rossnes. De jobber ved Navs kontor for bydel Grünerløkka i Oslo, der sykefraværet ligger på nesten13 prosent i det som kalles statlig linje. De mener dårlig bemanning skaper stress blant ansatte.

Ole Palmstrøm

Dramatisk høyt sykefravær blant Nav-ansatte i Oslo

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.

Jan Inge Haga

Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild da arbeidsgiver ville nedbemanne

– Det er en ekstremt vanskelig bedrift å organisere folk i. Det skyldes at Tesla-eier Elon Musk har som global politikk ikke å ha tariffavtaler i sine bedrifter, sier Richard Storevik i Fellesforbundet. (Illustrasjonsfoto)

– Det er en ekstremt vanskelig bedrift å organisere folk i. Det skyldes at Tesla-eier Elon Musk har som global politikk ikke å ha tariffavtaler i sine bedrifter, sier Richard Storevik i Fellesforbundet. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Norske Tesla-arbeidere frykter for jobben – organiserer seg i hemmelighet

Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.

Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.

Berit Baumberger

Kollegaene får lønnstillegg, men ikke Jan Olav: – Klart dette blir urettferdig

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.

Morten Hansen

Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok

Jan-Erik Østlie

Norske arbeidere fortjener mer av overskuddet, mener Kalle Moene

Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.

Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.

NTB/AP

Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

Giske om at LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet

Høyre legger fram en jobbpakke på nesten 500 millioner i sitt alternative statsbudsjett.

Høyre legger fram en jobbpakke på nesten 500 millioner i sitt alternative statsbudsjett.

Javad Parsa / NTB

Høyre vil ha skattekutt for barnefamiliene og bedriftene

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Varslet Posten om feil lønn: Sjåfører kjørte 60 timer i uka

Martin Guttormsen Slørdal

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Terje Pedersen / NTB

SV-politiker kritiserer Tesla: – Elon Musk må følge norske lover

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet

Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.

Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.

Eivind Senneset

Olaug klarte ikke å ta seg av sin egen sønn: – Jeg måtte undertrykke følelser i mange år


Flere saker