HOLDE SAMMEN: ODKFs nyvalgte leder, Eli Baadstøe-Ostrø, trekker fram viktighetene av å holde konduktørene samlet – uavhengig av hvem som vinner de etterhvert mange anbudene.
Privat
Oppsplittingen av jernbanen:
Togstrekningene på Østlandet er ute på anbud: – Nå må konduktørene holde sammen
Pandemien stopper ikke anbudsutsettingen av togene på Østlandet. Lederen av Oslo Distrikts Konduktørforening slår fast at det er viktigere enn noen gang å stå opp for lønns- og arbeidsvilkår og sikkerheten om bord i togene.
morten.hansen@lomedia.no
– Håpet vårt er at det skal være mulig å reversere. Hvis det ikke går, må vi bare stå på og gjøre det beste ut av det. Vi er ikke overrasket – men vi er skuffet.
Eli Baadstøe-Ostrø (48), nyvalgt leder i Oslo Distrikts Konduktørforening (ODKF), hadde håpet i det lengste at Trafikkpakke 4, anbudspakken som omfatter store deler av lokal- og regiontogtrafikken rundt Oslo, skulle bli utsatt. Men i mars la Jernbanedirektoratet strekningene på Østlandet ut på anbud.
Fristen for å levere inn tilbud er 31. august – rett før valget.
Se lista: Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget
Mye usikkerhet
Mange har tatt til orde for en utsettelse – ikke minst NJF. Trafikkpakken har allerede vært utsatt ett år på grunn av koronaviruset.
Pandemien er i høyeste grad fortsatt en del av hverdagen, og ingen vet hvordan den vil påvirke våre framtidige reisevaner. Er vi så vant med hjemmekontor at vi kommer til å reise mindre med tog?
– Det er mye usikkerhet både i samfunnet og blant konduktører. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får. Nå har Go-Ahead og SJ etablert seg. Kanskje får vi flere operatører. Vi splittes stadig mer opp. Da er det ekstra viktig å holde konduktørene samlet, sier Baadstøe-Ostrø.
Ny rapport: Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant
Må passe på
Hun trekker fram lønns- og arbeidsvilkårene som en del av grunnmuren som er viktig for konduktørene. I dag er alle persontogoperatørene i samme tariffområde, og avtaleverket i de forskjellige selskapene er tilnærmet like.
Baadstøe-Ostrø mener det likevel er god grunn til å passe på. Ikke minst når det gjelder sikkerheten om bord i togene.
– I dag har vi samme bemanning om bord i togene. Det er det ikke gitt at vi fortsatt vil ha. Siden det meste i anbudet er fast, er konduktørene kanskje den største posten man kan spare penger på, sier Baadstøe-Ostrø.
Hun påpeker at togene skal leies av Norske tog, billettene skal selges av Entur og skinnegangen koster det samme uansett hvem som kjører togene.
– Vi må passe på at lønna til de ansatte ikke blir en del av konkurransen, og at togene bemannes minst like bra som de gjør i dag. Vi må for all del unngå at vi havner i samme situasjon som vi ser i en del andre land, hvor bemanningen reduseres for å spare penger. Det vil ikke bare gå ut over ansatte, det vil også gå ut over sikkerheten og de reisende, sier Baadstøe-Ostrø.
Konduktørforeningslederen viser til enkelte strekninger i England, hvor en konduktør er satt til å håndtere flere togsett, eller hvor lokomotivføreren er den eneste ansatte om bord i togene.
– I dag er det en konduktør per togsett, og vi har en god og lik bemanning uavhengig av hvilket selskap vi er ansatt i. Det må vi aldri gi slipp på.
Verkstedstrukturen til Bane NOR: Pengene styrer hvor verkstedene skal ligge, mener Jernbaneforbundet
Populært yrke
48-åringen bor i Aurskog og er til daglig stasjonert på Lillestrøm. Hun konstaterer at rekrutteringen til yrket holder seg godt. Selv etter snart halvannet år med færre reisende vil folk fortsatt bli konduktører.
– Det er mange søkere til utdanningen. Bare i sommer er det fire nye kull, med åtte til ti elever, som får sin autorisasjon, sier Baadstøe-Ostrø.
Hun gleder seg over at det er aspiranter i alle aldre som blir en del av jernbanefamilien. Selv hadde hun en variert yrkesbakgrunn før hun begynte i daværende NSB for tolv år siden.
– Det er litt fint at man kan bli konduktør i voksen alder. Det er positivt at vi som jobber om bord i togene speiler kundegrunnlaget.
Baadstøe-Ostrø påpeker at det meste av arbeidsoppgavene handler om å håndtere mennesker.
– Jeg bruker å si at vi har hele Norge i en blikkboks – et tverrsnitt av befolkning – når vi er på jobb. Da er det fint at vi er litt ulike vi som jobber her.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Det lønner seg ikke alltid å kombinere jobb og Nav-ytelser
– Jeg begynner å bli godt voksen, og jeg så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv, sier Vendela Fremstad.
Arkivfoto: Jonas Fagereng Jacobsen
Vendela (61) får ikke jobben tilbake: – Så for meg en myk avrunding av mitt yrkesaktive liv
Den dagen regningen ikke kan betales mer, må Oscar Anderson flytte i campingvogn i sønnens hage der sønnen må pleie han.
Tri Nguyen Dinh
Om noen uker kan Oscar (102) miste sykehjemsplassen sin
Ola Rune Kleiven har Ap-medlem i nesten 30 år.
Morten Hansen/Jonas Fagereng Jacobsen
Støre får kritikk etter «arrogant» svar
Birgitte Mobekk er sykmeldt fra jobben sin som renholder i ISS. Neste år blir hun uføretrygdet.
Jan-Erik Østlie
Birgitte (60) har ikke helse til å jobbe mer: – Jeg har mye smerter
FØLGESVENN: Hunden har blitt en nødvendig del av soningstilværelsen for Nils.
Eirik Dahl Viggen
For å holde ut fire år i fotlenke, trente «Nils» opp sin egen terapihund
Verneombud Solveig Teien Nyhuus (t.v.) og Fagforbundets tillitsvalgte Vibeke Rossnes. De jobber ved Navs kontor for bydel Grünerløkka i Oslo, der sykefraværet ligger på nesten13 prosent i det som kalles statlig linje. De mener dårlig bemanning skaper stress blant ansatte.
Ole Palmstrøm
Dramatisk høyt sykefravær blant Nav-ansatte i Oslo
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild da arbeidsgiver ville nedbemanne
– Det er en ekstremt vanskelig bedrift å organisere folk i. Det skyldes at Tesla-eier Elon Musk har som global politikk ikke å ha tariffavtaler i sine bedrifter, sier Richard Storevik i Fellesforbundet. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
Norske Tesla-arbeidere frykter for jobben – organiserer seg i hemmelighet
Jan Olav Johansen fortalte nylig om sin situasjon. Nå får han politisk støtte.
Berit Baumberger
Kollegaene får lønnstillegg, men ikke Jan Olav: – Klart dette blir urettferdig
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
Jan-Erik Østlie
Norske arbeidere fortjener mer av overskuddet, mener Kalle Moene
Palestinske redningsarbeidere bærer ut en kvinne som ble såret i et israelsk flyangrep mot flyktningleiren Khan Younis, sør på Gazastripen.
NTB/AP
Israel bruker jagerfly med norske deler i Gaza-krigen
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
Giske om at LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Høyre legger fram en jobbpakke på nesten 500 millioner i sitt alternative statsbudsjett.
Javad Parsa / NTB
Høyre vil ha skattekutt for barnefamiliene og bedriftene
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Varslet Posten om feil lønn: Sjåfører kjørte 60 timer i uka
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Terje Pedersen / NTB
SV-politiker kritiserer Tesla: – Elon Musk må følge norske lover
Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox.com
Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet
Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.
Eivind Senneset