HOLDE SAMMEN: ODKFs nyvalgte leder, Eli Baadstøe-Ostrø, trekker fram viktighetene av å holde konduktørene samlet – uavhengig av hvem som vinner de etterhvert mange anbudene.
Privat
Oppsplittingen av jernbanen:
Togstrekningene på Østlandet er ute på anbud: – Nå må konduktørene holde sammen
Pandemien stopper ikke anbudsutsettingen av togene på Østlandet. Lederen av Oslo Distrikts Konduktørforening slår fast at det er viktigere enn noen gang å stå opp for lønns- og arbeidsvilkår og sikkerheten om bord i togene.
morten.hansen@lomedia.no
– Håpet vårt er at det skal være mulig å reversere. Hvis det ikke går, må vi bare stå på og gjøre det beste ut av det. Vi er ikke overrasket – men vi er skuffet.
Eli Baadstøe-Ostrø (48), nyvalgt leder i Oslo Distrikts Konduktørforening (ODKF), hadde håpet i det lengste at Trafikkpakke 4, anbudspakken som omfatter store deler av lokal- og regiontogtrafikken rundt Oslo, skulle bli utsatt. Men i mars la Jernbanedirektoratet strekningene på Østlandet ut på anbud.
Fristen for å levere inn tilbud er 31. august – rett før valget.
Se lista: Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget
Mye usikkerhet
Mange har tatt til orde for en utsettelse – ikke minst NJF. Trafikkpakken har allerede vært utsatt ett år på grunn av koronaviruset.
Pandemien er i høyeste grad fortsatt en del av hverdagen, og ingen vet hvordan den vil påvirke våre framtidige reisevaner. Er vi så vant med hjemmekontor at vi kommer til å reise mindre med tog?
– Det er mye usikkerhet både i samfunnet og blant konduktører. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får. Nå har Go-Ahead og SJ etablert seg. Kanskje får vi flere operatører. Vi splittes stadig mer opp. Da er det ekstra viktig å holde konduktørene samlet, sier Baadstøe-Ostrø.
Ny rapport: Blir det billigere å drive jernbane om jobbene settes ut på anbud? Her er svarene DeFacto fant
Må passe på
Hun trekker fram lønns- og arbeidsvilkårene som en del av grunnmuren som er viktig for konduktørene. I dag er alle persontogoperatørene i samme tariffområde, og avtaleverket i de forskjellige selskapene er tilnærmet like.
Baadstøe-Ostrø mener det likevel er god grunn til å passe på. Ikke minst når det gjelder sikkerheten om bord i togene.
– I dag har vi samme bemanning om bord i togene. Det er det ikke gitt at vi fortsatt vil ha. Siden det meste i anbudet er fast, er konduktørene kanskje den største posten man kan spare penger på, sier Baadstøe-Ostrø.
Hun påpeker at togene skal leies av Norske tog, billettene skal selges av Entur og skinnegangen koster det samme uansett hvem som kjører togene.
– Vi må passe på at lønna til de ansatte ikke blir en del av konkurransen, og at togene bemannes minst like bra som de gjør i dag. Vi må for all del unngå at vi havner i samme situasjon som vi ser i en del andre land, hvor bemanningen reduseres for å spare penger. Det vil ikke bare gå ut over ansatte, det vil også gå ut over sikkerheten og de reisende, sier Baadstøe-Ostrø.
Konduktørforeningslederen viser til enkelte strekninger i England, hvor en konduktør er satt til å håndtere flere togsett, eller hvor lokomotivføreren er den eneste ansatte om bord i togene.
– I dag er det en konduktør per togsett, og vi har en god og lik bemanning uavhengig av hvilket selskap vi er ansatt i. Det må vi aldri gi slipp på.
Verkstedstrukturen til Bane NOR: Pengene styrer hvor verkstedene skal ligge, mener Jernbaneforbundet
Populært yrke
48-åringen bor i Aurskog og er til daglig stasjonert på Lillestrøm. Hun konstaterer at rekrutteringen til yrket holder seg godt. Selv etter snart halvannet år med færre reisende vil folk fortsatt bli konduktører.
– Det er mange søkere til utdanningen. Bare i sommer er det fire nye kull, med åtte til ti elever, som får sin autorisasjon, sier Baadstøe-Ostrø.
Hun gleder seg over at det er aspiranter i alle aldre som blir en del av jernbanefamilien. Selv hadde hun en variert yrkesbakgrunn før hun begynte i daværende NSB for tolv år siden.
– Det er litt fint at man kan bli konduktør i voksen alder. Det er positivt at vi som jobber om bord i togene speiler kundegrunnlaget.
Baadstøe-Ostrø påpeker at det meste av arbeidsoppgavene handler om å håndtere mennesker.
– Jeg bruker å si at vi har hele Norge i en blikkboks – et tverrsnitt av befolkning – når vi er på jobb. Da er det fint at vi er litt ulike vi som jobber her.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen