JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
De norske jernbaneselskapene må få tid til å bygge seg opp økonomisk etter pandemien, skriver Norsk Lokomotivmannsforbund.

De norske jernbaneselskapene må få tid til å bygge seg opp økonomisk etter pandemien, skriver Norsk Lokomotivmannsforbund.

Emmie Olivia Kristiansen

Debatt

Derfor er det riktig å avlyse jernbanereformen på Østlandet, mener Lokomotivmannsforbundet

Norge har det siste året vært svært rause med å åpne honningkrukka for private selskaper med urealistiske forventninger til passasjervekst.
28.06.2021
08:53
28.06.2021 14:18
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Midt under en pandemi, som har redusert antall passasjerer og billettinntekter i togene, i enkelte operasjoner tidvis med nesten 90 prosent, kjører regjeringen i gang nok en anbudsprosess.

Lokaltrafikken i Oslo, samt Gjøvikbanen og togene i gamle Østfold, skal nå på en auksjon. Laveste budet vinner.

Dette skjer uten at noen uavhengig instans på noe tidspunkt har fått i oppgave å evaluere jernbanereformen. Forutsetningen da den ble vedtatt var at den skulle evalueres etter fem år, men så langt har ingen sjekket hva pengene har gått til. Ingen har studert hva som fungerer og ikke. Ingen har bidratt til forbedringer og justeringer.

Anbudsprosessen skjer etter et år der regjeringen har brukt over 2,5 milliarder ekstra på kompensasjon for passasjertap i den persontrafikken som jernbanereformen, i løpet av årene 2020-2031, skulle gjøre 12 milliarder billigere. Det er passasjerene og billettinntektene togselskapene skal leve av, men under pandemien har alle som kan holdt seg hjemme.

Det råder stor usikkerhet om de vil fortsette med det. Det store spørsmålet er om nyervervet digital kompetanse vil redusere behovet for mange av de arbeidsreisene som togselskapene tidligere fikk store inntekter fra.

Til tross for stor uvisshet om framtidas transportbehov: De norske togselskapene regner nå på om de greier å reise den store morselskapsgarantien. Den forventes å overstige én milliard kroner, et beløp som staten krever i den fjerde anbudspakka.

Samtidig stirrer de intenst inn i krystallkula for å få et tegn på hvilket passasjervolum og dermed hvilke inntekter man kan forvente de neste 10–12 årene. Denne øvelsen er de ikke alene om.

Privat utenlandsk storkapital, med stor nok kapitalbase til å sette av denne garantien, er mer enn villig til å ta denne kontrakten på underpris for å komme seg inn på det norske persontogmarkedet. Norge har det siste året vist seg svært rause med å åpne honningkrukka for private selskaper med urealistiske forventninger til passasjervekst.

Så langt har ingen av de offentlig kjøpte operasjonene måttet bruke av morselskapsgarantien når inntektene har blitt borte. Dette har sendt søte signaler til private togselskaper verden over.

Trafikkpakke 4 er den største kontrakten i Norden, og den kan i praksis bli vinn eller forsvinn både for Vy og Flytoget. Begge kan risikere å bli borte eller svært marginaliserte i norsk jernbane dersom de ikke får dette anbudet, eller ikke har råd til å delta i konkurransen.

Anbudet vekter kvalitet med 70 prosent og pris med 30 prosent. Erfaringene fra de forrige anbudene viser likevel at gjennom tre «nedtrekksrunder» blir togselskapenes kvalitetsbeskrivelser i realiteten like. I praksis er det dermed laveste pris som avgjør.

Jernbanedirektoratets sterkeste motivasjon har vært lave kostnader, uten tanke på hvem som blir sittende igjen med regninga. De har tildelt minst to de tidligere anbudene til lavere personellkostnader enn verdien som ligger i dagens tariffavtaler.

Norsk Lokomotivmannsforbund krever at den fjerde anbudspakken avlyses. De norske jernbaneselskapene må få tid til å bygge seg opp økonomisk etter pandemien.

Det er viktig for å holde den norske jernbanekompetansen og kulturen intakt. Vedlikeholdsetterslepet må tas igjen, og det nye transportbehovet i samfunnet må kartlegges og danne grunnlaget for en jernbanepolitikk samfunnet har behov for.

Bakgrunn: Hva er EUs fjerde jernbanepakke?

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.06.2021
08:53
28.06.2021 14:18



Mest lest

Pernille Kramås (23) tror mange uføretrygda blir sykere av å stå utenfor arbeidslivet. – Mange vil jobbe. Jeg håper arbeidsgiverne kan se forbi den enkeltes diagnoser, sier hun.

Pernille Kramås (23) tror mange uføretrygda blir sykere av å stå utenfor arbeidslivet. – Mange vil jobbe. Jeg håper arbeidsgiverne kan se forbi den enkeltes diagnoser, sier hun.

Ida Bing

Hun er 23 år og trygda: Vi blir aldri gitt en sjanse, mener Pernille

ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.

ORDNA FORHOLD: Med tariffavtale fikk Lars Hansen bedre lønn og ulempetillegg for å jobbe kvelder og helger.

Brian Cliff Olguin

Lars ble tilbudt 100.000 kroner i bonus, men sa nei. Han angrer ikke

De har alle tre lang fartstid i Finsbråten. Nå er trioen Marit Olstad (fra venstre), Nina Hansen og Heidi Solberg usikre på hva framtida vil bringe.

De har alle tre lang fartstid i Finsbråten. Nå er trioen Marit Olstad (fra venstre), Nina Hansen og Heidi Solberg usikre på hva framtida vil bringe.

Erlend Angelo

Finsbråten legges ned: De ansatte gruer seg til å måtte ut på jobbmarkedet

HELSEPLAGER: Etter å ha operert begge tomlene, er Hege Sundsetviks gripeevne redusert.

HELSEPLAGER: Etter å ha operert begge tomlene, er Hege Sundsetviks gripeevne redusert.

André Kjernsli

Hege (54) tapte tusener i feriepenger som sykmeldt

KUNDERÅDGIVER: Sandra Tamnes har gått fra verkstedet til kontorpulten. Hun får gode råd fra avdelingssjef Steffen Grafsrønningen (bak).

KUNDERÅDGIVER: Sandra Tamnes har gått fra verkstedet til kontorpulten. Hun får gode råd fra avdelingssjef Steffen Grafsrønningen (bak).

Sandra (22) hjelper bilkunder: – Det er flest kvinner som er skeptiske

Hele Finnmark ville blitt rammet av busstreik dersom partene ikke hadde blitt enige i mekling, men nå kan bussene som her i Hammerfest fortsette å kjøre som før.

Hele Finnmark ville blitt rammet av busstreik dersom partene ikke hadde blitt enige i mekling, men nå kan bussene som her i Hammerfest fortsette å kjøre som før.

Roy Ervin Solstad

Ingen busstreik: Her er den nye lønna for bussjåførene

MARKERTE OVERTAKELSEN: – Kommunen skal ha hånda på rattet, det skal være gode lønns- og pensjonsordninger, og beboere skal ha det godt i det som er deres hjem, sa Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap under markeringen av overtakelsen av sykehjemmet:

MARKERTE OVERTAKELSEN: – Kommunen skal ha hånda på rattet, det skal være gode lønns- og pensjonsordninger, og beboere skal ha det godt i det som er deres hjem, sa Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap under markeringen av overtakelsen av sykehjemmet:

Oslo kommune

Ansatte får opp mot 100.000 mer i lønn når kommunen overtar sykehjemmet

IKKE BARE OVERLEVE: – For å tørre å satse på musikken, og skape vår egen arbeidsplass, må vi få bedre tilgang til velferdsgodene i Folketrygden. Vi må kunne tenke på andre ting enn å overleve, nemlig å leve, sier musiker, sanger og lærer Hans Martin Austestad.

IKKE BARE OVERLEVE: – For å tørre å satse på musikken, og skape vår egen arbeidsplass, må vi få bedre tilgang til velferdsgodene i Folketrygden. Vi må kunne tenke på andre ting enn å overleve, nemlig å leve, sier musiker, sanger og lærer Hans Martin Austestad.

Yngvil Mortensen

Musiker Hans Martin fikk en uventet melding fra ledelsen - mistet inntekt og trygghet

Pål Lønseth, sjef for Økokrim, viser til flere eksempler der flyktninger arbeider svart.

Pål Lønseth, sjef for Økokrim, viser til flere eksempler der flyktninger arbeider svart.

Guro Gulstuen Nordhagen

Ukrainske flyktninger havner i kriminelle nettverk når de skal skaffe seg jobb, frykter politiet

Lørdag kan det bli busstreik hvis partene ikke blir enige. Sjekk oversikten for å se hvilke bussruter som blir påvirket.

Lørdag kan det bli busstreik hvis partene ikke blir enige. Sjekk oversikten for å se hvilke bussruter som blir påvirket.

Ola Tømmerås

Denne helga kan det bli busstreik. Sjekk oversikten

Debatt

Vi ønsker å komme trygt hjem til familien uten å frykte for helsa vår, skriver Markus Hansen.

Vi ønsker å komme trygt hjem til familien uten å frykte for helsa vår, skriver Markus Hansen.

Leif Martin Kirknes

«Vi ønsker å komme trygt hjem til familien uten å frykte for helsa vår»

Kommentar

Frontfagsforhandlingene gir en retning som bidrar til å holde prisveksten nede og lønningene oppe., skriver Jørn Eggum.

Frontfagsforhandlingene gir en retning som bidrar til å holde prisveksten nede og lønningene oppe., skriver Jørn Eggum.

Håvard Sæbø

«Vi øker lønna mest til de som har minst», skriver Jørn Eggum

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

– Dagens pensjonssystem rammer dem med de tyngste jobbene, fastslår NNN-leder Anne Berit Aker Hansen.

Helge Rønning Birkelund

Folk med de tyngste jobbene har ikke råd til å gå av med pensjon, mener forbundsleder

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

 Elisabeth Thoresen i AAP-aksjonen forteller at karensåret har ført

Nanna Aanes Wolden

Regjeringen skroter «året uten penger» for syke og skadde som ikke er ferdig avklart i Nav

Kommentar

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil ikke love økte bostøtte.

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil ikke love økte bostøtte.

Leif Martin Kirknes

«Det er på høy tid å forbedre ordningen med bostøtte»

REKORDÅR: Aldri har Vonmonopolet solgt så mye som i 2021. Det ønsker de ansatte skal gjenspeile seg i lønna deres.

REKORDÅR: Aldri har Vonmonopolet solgt så mye som i 2021. Det ønsker de ansatte skal gjenspeile seg i lønna deres.

Erlend Angelo

Polet gikk så det suste i 2021. Lønnstilbudet står ikke i stil, mener arbeidstakerne

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Ifølge valgforsker Johannes Bergh har Ap og Sp mistet oppslutning mye raskere enn det som er vanlig etter et regjeringsskifte.

Tri Nguyen Dinh

Velgerne svikter de rødgrønne – flertallet ryker

Alle tilleggene gis fra 1. mai i år. (Illustrasjonsfoto)

Alle tilleggene gis fra 1. mai i år. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Slik blir den nye lønna til renovasjonsarbeiderne

HAR TIL SALT I GRØTEN: Sigurd Aune i Sparebank 1, Benedicte Schilbred Fasmer i Sparebank 1 SR-Bank, Jan-Frode Janson i Sparebank 1 SMN, Jan Erik Kjerpeseth i Sparebanken Vest, Richard Heiberg i Sparebank 1 Østlandet, Liv Ulriksen i Sparebank 1 Nord-Norge, Per Halvorsen i Sparebank 1 Sørøst-Norge og Turid Grotmoll i Fremtind.

HAR TIL SALT I GRØTEN: Sigurd Aune i Sparebank 1, Benedicte Schilbred Fasmer i Sparebank 1 SR-Bank, Jan-Frode Janson i Sparebank 1 SMN, Jan Erik Kjerpeseth i Sparebanken Vest, Richard Heiberg i Sparebank 1 Østlandet, Liv Ulriksen i Sparebank 1 Nord-Norge, Per Halvorsen i Sparebank 1 Sørøst-Norge og Turid Grotmoll i Fremtind.

Lene Svenning

Dette tjener toppene i finansbransjen

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum sammen med styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. 

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum sammen med styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland. 

Jan-Erik Østlie

Regjeringen trekker tilbake avgiftsøkningen for handikap-drosjer