JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Signalsystem

Trafikkstyrerne må leve i usikkerhet om jobbframtida etter ny utsettelse

I høst skulle det nye digitale signalsystemet vært i drift på de første strekningene på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen. Nå må både reisende og ansatte vente minst ett år til.
I høst skulle Nordlandsbanen vært i gang med det digitale signalsystem,et ERTMS. Sånn blir det ikke. Også de neste to årene må trafikkekspeditørene ta seg av togframføringen lokalt.

I høst skulle Nordlandsbanen vært i gang med det digitale signalsystem,et ERTMS. Sånn blir det ikke. Også de neste to årene må trafikkekspeditørene ta seg av togframføringen lokalt.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

I løpet av og oktober og november skulle henholdsvis Nordlandsbanen og Gjøvikbanen nord for Roa, vært i drift med det nye digitale signalanlegget ERTMS. Problemer med tilgang til deler for å gjøre togsettene klare, har ført til endrede planer.

Nå er oppstarten utsatt ett år for Gjøvikbanen. I nord må de vente i to.

Dermed forlenges også perioden med usikkerhet for trafikkekspeditørene, som blant har annet har ansvar for å overvåke togtrafikken på egen stasjon og strekningene til og fra den.

Dette er en yrkesgruppe som allerede har levd med usikkerhet i mange år.

Janne Grauer Myrvoll, tillitsvalgt for trafikkekspeditørene på Nordlandsbanen, etterlyser mer forutsigbarhet. 

Hun ber Bane Nor om å sette en fot i bakken.

– Dette handler ikke om at jeg vil sikre min jobb. Som togpassasjer og tilhenger av jernbanen vil jeg gjerne ha flere og mer presise avganger. Men både som trafikkekspeditør og reisende vil jeg ha forutsigbarhet. Det har det så langt ikke blitt lagt opp til, sier Myrvoll.

Bruk av styringsretten: Trafikkstyrerne får ikke delta i egen omstilling, mener tillitsvalgte i Bane Nor

Mer usikkerhet

I stedet oppfatter hun at Bane Nor har fokusert på datoer for innføring av ERTMS. Datoer som har blitt forskjøvet. Det har, ifølge Myrvoll, ført til at flere har sluttet. Hun mener også å se en økning i antallet sykemeldinger.

– Vi som har jobbet som trafikkekspeditører på Nordlandsbanen, har hatt usikre jobber i mange år. Men vi fikk omsider på plass en omstillingsavtale som gjelder fram til den opprinnelige innføringen av ERTMS i 2023. Nå er det på ny usikkerhet om hva som skal skje etter det, sier hun.

Myrvoll blir ikke overrasket om enda flere søker nye jobber eller sykmeldes som følge av den usikre arbeidssituasjonen. Hun tror den siste utsettelsen vil føre til større press på de som står igjen i jobben.

– Det blir flere ekstravakter og flere vikarer. Samtidig blir kompetanseoverføringen vanskeligere. Den lokale kompetansen er veldig viktig. Dette er ikke en kort jernbanestrekning hvor man kan hente inn vikarer. Det er 750 kilometer med store lokale forskjeller.

Aktuelt: Det skulle bli færre togforsinkelser i 2022. I stedet skjedde dette

Bane Nor vil utdanne flere

Åge Grønbech, Trafikksjef TXP i Bane Nor, forstår at omstillingsprosessen kan være krevende å stå i. Han påpeker at det likevel er uunngåelig, siden behovet for trafikkstyrere opphører når ERTMS tas i bruk på de stasjonene som i dag styres av trafikkstyrere.  

– Men vi ønsker å gi så mye forutsigbarhet som vi kan, så våre ansatte har det så godt som mulig i denne omstillingsperioden. Målet vårt er at alle ønsker å fortsette karrieren sin hos oss. De har verdifull jernbanekompetanse, sier Grønbech.

Han understreker at det er flere karriereveier for trafikkekspeditørene.

Grønbech er åpen om at det det for tiden er mangel på denne yrkesgruppen. Både at folk slutter, og ikke minst at mange har gått av – eller kommer til å gå av – med pensjon, er årsaken. Så selv om det er en jobb med begrensede framtidsmuligheter, blir det utdannet så mange trafikkekspeditører som mulig ved Jernbaneskolen.

– Behovet for trafikkekspeditører vil fortsatt være til stede i mange år, selv om det blir borte enkelte steder. Vi opplyser om jobbens framtidsutsikter allerede under intervjuene. Likevel har vi ingen problem med å fylle klassene, sier Grønbech.

Økt korttidsfravær

Han sier sykefraværet har gått litt opp. Siden 2019 har det totale sykefraværet steget med ett prosentpoeng.

Men Grønbech mener det ikke er noen indikasjon på at det har en sammenheng med omstillingen på Nordlandsbanen.

– Det er korttidsfraværet og egenmeldt fravær som har økt siden 2019. Langtidssykemeldte har holdt seg stabilt, sier han.

Grønbeck understreker at sykemeldingene også må ses i sammenheng med pandemien.

– Når vi ser på fordelingen mellom korttids- og langtidsfravær, ser vi at korttidsfraværet økte i samme periode som vi åpnet opp samfunnet.

ERTMS

European Rail Traffic Management System (ERTMS) er et digitalt signalsystem som skal innføres på jernbanen i Norge.

Dette er Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter over 4000 kilometer jernbane og 300 stasjoner.

I dag finnes 336 signalanlegg fordelt på mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS får vi ett digitalt signalsystem.

Innen 2034 skal ERTMS være innført og i bruk på jernbanen i Norge.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

ERTMS

European Rail Traffic Management System (ERTMS) er et digitalt signalsystem som skal innføres på jernbanen i Norge.

Dette er Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter over 4000 kilometer jernbane og 300 stasjoner.

I dag finnes 336 signalanlegg fordelt på mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS får vi ett digitalt signalsystem.

Innen 2034 skal ERTMS være innført og i bruk på jernbanen i Norge.