I høst skulle Nordlandsbanen vært i gang med det digitale signalsystem,et ERTMS. Sånn blir det ikke. Også de neste to årene må trafikkekspeditørene ta seg av togframføringen lokalt.
Morten Hansen
Signalsystem
Trafikkstyrerne må leve i usikkerhet om jobbframtida etter ny utsettelse
I høst skulle det nye digitale signalsystemet vært i drift på de første strekningene på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen. Nå må både reisende og ansatte vente minst ett år til.
morten.hansen@lomedia.no
I løpet av og oktober og november skulle henholdsvis Nordlandsbanen og Gjøvikbanen nord for Roa, vært i drift med det nye digitale signalanlegget ERTMS. Problemer med tilgang til deler for å gjøre togsettene klare, har ført til endrede planer.
Nå er oppstarten utsatt ett år for Gjøvikbanen. I nord må de vente i to.
Dermed forlenges også perioden med usikkerhet for trafikkekspeditørene, som blant har annet har ansvar for å overvåke togtrafikken på egen stasjon og strekningene til og fra den.
Dette er en yrkesgruppe som allerede har levd med usikkerhet i mange år.
Janne Grauer Myrvoll, tillitsvalgt for trafikkekspeditørene på Nordlandsbanen, etterlyser mer forutsigbarhet.
Hun ber Bane Nor om å sette en fot i bakken.
– Dette handler ikke om at jeg vil sikre min jobb. Som togpassasjer og tilhenger av jernbanen vil jeg gjerne ha flere og mer presise avganger. Men både som trafikkekspeditør og reisende vil jeg ha forutsigbarhet. Det har det så langt ikke blitt lagt opp til, sier Myrvoll.
Bruk av styringsretten: Trafikkstyrerne får ikke delta i egen omstilling, mener tillitsvalgte i Bane Nor
Mer usikkerhet
I stedet oppfatter hun at Bane Nor har fokusert på datoer for innføring av ERTMS. Datoer som har blitt forskjøvet. Det har, ifølge Myrvoll, ført til at flere har sluttet. Hun mener også å se en økning i antallet sykemeldinger.
– Vi som har jobbet som trafikkekspeditører på Nordlandsbanen, har hatt usikre jobber i mange år. Men vi fikk omsider på plass en omstillingsavtale som gjelder fram til den opprinnelige innføringen av ERTMS i 2023. Nå er det på ny usikkerhet om hva som skal skje etter det, sier hun.
Myrvoll blir ikke overrasket om enda flere søker nye jobber eller sykmeldes som følge av den usikre arbeidssituasjonen. Hun tror den siste utsettelsen vil føre til større press på de som står igjen i jobben.
– Det blir flere ekstravakter og flere vikarer. Samtidig blir kompetanseoverføringen vanskeligere. Den lokale kompetansen er veldig viktig. Dette er ikke en kort jernbanestrekning hvor man kan hente inn vikarer. Det er 750 kilometer med store lokale forskjeller.
Aktuelt: Det skulle bli færre togforsinkelser i 2022. I stedet skjedde dette
Bane Nor vil utdanne flere
Åge Grønbech, Trafikksjef TXP i Bane Nor, forstår at omstillingsprosessen kan være krevende å stå i. Han påpeker at det likevel er uunngåelig, siden behovet for trafikkstyrere opphører når ERTMS tas i bruk på de stasjonene som i dag styres av trafikkstyrere.
– Men vi ønsker å gi så mye forutsigbarhet som vi kan, så våre ansatte har det så godt som mulig i denne omstillingsperioden. Målet vårt er at alle ønsker å fortsette karrieren sin hos oss. De har verdifull jernbanekompetanse, sier Grønbech.
Han understreker at det er flere karriereveier for trafikkekspeditørene.
Grønbech er åpen om at det det for tiden er mangel på denne yrkesgruppen. Både at folk slutter, og ikke minst at mange har gått av – eller kommer til å gå av – med pensjon, er årsaken. Så selv om det er en jobb med begrensede framtidsmuligheter, blir det utdannet så mange trafikkekspeditører som mulig ved Jernbaneskolen.
– Behovet for trafikkekspeditører vil fortsatt være til stede i mange år, selv om det blir borte enkelte steder. Vi opplyser om jobbens framtidsutsikter allerede under intervjuene. Likevel har vi ingen problem med å fylle klassene, sier Grønbech.
Økt korttidsfravær
Han sier sykefraværet har gått litt opp. Siden 2019 har det totale sykefraværet steget med ett prosentpoeng.
Men Grønbech mener det ikke er noen indikasjon på at det har en sammenheng med omstillingen på Nordlandsbanen.
– Det er korttidsfraværet og egenmeldt fravær som har økt siden 2019. Langtidssykemeldte har holdt seg stabilt, sier han.
Grønbeck understreker at sykemeldingene også må ses i sammenheng med pandemien.
– Når vi ser på fordelingen mellom korttids- og langtidsfravær, ser vi at korttidsfraværet økte i samme periode som vi åpnet opp samfunnet.
ERTMS
European Rail Traffic Management System (ERTMS) er et digitalt signalsystem som skal innføres på jernbanen i Norge.
Dette er Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter over 4000 kilometer jernbane og 300 stasjoner.
I dag finnes 336 signalanlegg fordelt på mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS får vi ett digitalt signalsystem.
Innen 2034 skal ERTMS være innført og i bruk på jernbanen i Norge.
ERTMS
European Rail Traffic Management System (ERTMS) er et digitalt signalsystem som skal innføres på jernbanen i Norge.
Dette er Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter over 4000 kilometer jernbane og 300 stasjoner.
I dag finnes 336 signalanlegg fordelt på mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS får vi ett digitalt signalsystem.
Innen 2034 skal ERTMS være innført og i bruk på jernbanen i Norge.
Mest lest
Heidi Wittrup Djup mener det er oppsiktsvekkende at en barnevernstjeneste fremsetter påstander om en fagperson uten nærmere begrunnelse.
Hanna Skotheim
Lydopptak fra barnevernet rystet Heidi: – Måten de snakker på gir meg frysninger
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
– Jeg er trist. Det er vondt å gå rundt på min arbeidsplass nå, forteller operatør Inger Hilde Bårdsen.
Jan-Erik Østlie
Strømprisen kan koste Inger Hilde og 200 kollegaer jobben: – Har blitt noen søvnløse netter
Berit Roald / NTB
Ukjent antall Skeidar-ansatte mister jobben: – Har gått fort og brutalt
Det har blitt dyrere å ha gjeld, men økt rente svir mer i lommeboka for noen enn for andre.
Colourbox
Hvilke grupper merker egentlig renta mest? Her er tallene
Michael Ulriksen
Ramona sov med ulv i soveposen. Nå betaler turister over en årslønn for å overnatte her
Bjørn Sigurd Svingen er leder av Fellesforbundets avdeling på Raufoss. Han drar nå i gang politisk streik mot høye strømpriser.
Helge Rønning Birkelund
Nå blir det politisk streik mot høye strømpriser: – Vi må gjøre et eller annet for å bli hørt
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
– Løgn og uredelighet er et dårlig utgangspunkt for samarbeid, sier Eystein Garberg (til høyre). – Påstandene får stå for hans regning, svarer Geir Ove Kulseth. Begge er kandidater til ledervervet i EL og IT Forbundet.
Knut Viggen
Bitter lederstrid i LO-forbund: Anklager motstander for løgn og kaller valgmøte «regissert»
Lilly Hystad (74) er pensjonist og alene med boligutgifter. Hun har rustet seg så godt hun kan for enda en runde med prisvekst på mat denne uka.
Martin Næss Kristiansen/Dagsavisen
Lilly (74) tvinges til å handle mindre: – Tar ikke en liten sjokolade engang
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Konduktørene har hatt en måned med kjeft, stappfulle tog og frustrerte passasjerer
Nordmenn bruker mindre penger i butikkene. Det kan føre til oppsigelser i varehandelen.
Erlend Angelo
Hver tredje butikk vurderer eller planlegger å nedbemanne
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.
Bane NOR
Follobanen bygget med flere vrakede deler ved en feil
Jan-Erik Østlie
Flottere kantine finnes neppe: Freia-sjefen engasjerte Edvard Munch
Kine Mariana Soma har drømt om å bli frisør helt siden hun var liten. Nå håper hun at hun holder seg skadefri og kan være lenge i drømmeyrket.
Eilin Lindvoll / Dagsavisen
Kine bør jobbe i 50 år til for å få en god pensjon: – Urealistisk
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Flere hundre lærere var til stede da Utdanningsforbundet hadde markering foran Stortinget i Oslo i forbindelse med den lærerstreiken i fjor høst.
Håkon Mosvold Larsen / NTB
Snart får lærerne vite hva den nye lønna blir
Håvard Sæbø