JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
I høst skulle Nordlandsbanen vært i gang med det digitale signalsystem,et ERTMS. Sånn blir det ikke. Også de neste to årene må trafikkekspeditørene ta seg av togframføringen lokalt.

I høst skulle Nordlandsbanen vært i gang med det digitale signalsystem,et ERTMS. Sånn blir det ikke. Også de neste to årene må trafikkekspeditørene ta seg av togframføringen lokalt.

Morten Hansen

Signalsystem

Trafikkstyrerne må leve i usikkerhet om jobbframtida etter ny utsettelse

I høst skulle det nye digitale signalsystemet vært i drift på de første strekningene på Nordlandsbanen og Gjøvikbanen. Nå må både reisende og ansatte vente minst ett år til.



09.01.2023
11:06
10.01.2023 13:24

morten.hansen@lomedia.no

I løpet av og oktober og november skulle henholdsvis Nordlandsbanen og Gjøvikbanen nord for Roa, vært i drift med det nye digitale signalanlegget ERTMS. Problemer med tilgang til deler for å gjøre togsettene klare, har ført til endrede planer.

Nå er oppstarten utsatt ett år for Gjøvikbanen. I nord må de vente i to.

Dermed forlenges også perioden med usikkerhet for trafikkekspeditørene, som blant har annet har ansvar for å overvåke togtrafikken på egen stasjon og strekningene til og fra den.

Dette er en yrkesgruppe som allerede har levd med usikkerhet i mange år.

Janne Grauer Myrvoll, tillitsvalgt for trafikkekspeditørene på Nordlandsbanen, etterlyser mer forutsigbarhet. 

Hun ber Bane Nor om å sette en fot i bakken.

– Dette handler ikke om at jeg vil sikre min jobb. Som togpassasjer og tilhenger av jernbanen vil jeg gjerne ha flere og mer presise avganger. Men både som trafikkekspeditør og reisende vil jeg ha forutsigbarhet. Det har det så langt ikke blitt lagt opp til, sier Myrvoll.

Bruk av styringsretten: Trafikkstyrerne får ikke delta i egen omstilling, mener tillitsvalgte i Bane Nor

Mer usikkerhet

I stedet oppfatter hun at Bane Nor har fokusert på datoer for innføring av ERTMS. Datoer som har blitt forskjøvet. Det har, ifølge Myrvoll, ført til at flere har sluttet. Hun mener også å se en økning i antallet sykemeldinger.

– Vi som har jobbet som trafikkekspeditører på Nordlandsbanen, har hatt usikre jobber i mange år. Men vi fikk omsider på plass en omstillingsavtale som gjelder fram til den opprinnelige innføringen av ERTMS i 2023. Nå er det på ny usikkerhet om hva som skal skje etter det, sier hun.

Myrvoll blir ikke overrasket om enda flere søker nye jobber eller sykmeldes som følge av den usikre arbeidssituasjonen. Hun tror den siste utsettelsen vil føre til større press på de som står igjen i jobben.

– Det blir flere ekstravakter og flere vikarer. Samtidig blir kompetanseoverføringen vanskeligere. Den lokale kompetansen er veldig viktig. Dette er ikke en kort jernbanestrekning hvor man kan hente inn vikarer. Det er 750 kilometer med store lokale forskjeller.

Aktuelt: Det skulle bli færre togforsinkelser i 2022. I stedet skjedde dette

Bane Nor vil utdanne flere

Åge Grønbech, Trafikksjef TXP i Bane Nor, forstår at omstillingsprosessen kan være krevende å stå i. Han påpeker at det likevel er uunngåelig, siden behovet for trafikkstyrere opphører når ERTMS tas i bruk på de stasjonene som i dag styres av trafikkstyrere.  

– Men vi ønsker å gi så mye forutsigbarhet som vi kan, så våre ansatte har det så godt som mulig i denne omstillingsperioden. Målet vårt er at alle ønsker å fortsette karrieren sin hos oss. De har verdifull jernbanekompetanse, sier Grønbech.

Han understreker at det er flere karriereveier for trafikkekspeditørene.

Grønbech er åpen om at det det for tiden er mangel på denne yrkesgruppen. Både at folk slutter, og ikke minst at mange har gått av – eller kommer til å gå av – med pensjon, er årsaken. Så selv om det er en jobb med begrensede framtidsmuligheter, blir det utdannet så mange trafikkekspeditører som mulig ved Jernbaneskolen.

– Behovet for trafikkekspeditører vil fortsatt være til stede i mange år, selv om det blir borte enkelte steder. Vi opplyser om jobbens framtidsutsikter allerede under intervjuene. Likevel har vi ingen problem med å fylle klassene, sier Grønbech.

Økt korttidsfravær

Han sier sykefraværet har gått litt opp. Siden 2019 har det totale sykefraværet steget med ett prosentpoeng.

Men Grønbech mener det ikke er noen indikasjon på at det har en sammenheng med omstillingen på Nordlandsbanen.

– Det er korttidsfraværet og egenmeldt fravær som har økt siden 2019. Langtidssykemeldte har holdt seg stabilt, sier han.

Grønbeck understreker at sykemeldingene også må ses i sammenheng med pandemien.

– Når vi ser på fordelingen mellom korttids- og langtidsfravær, ser vi at korttidsfraværet økte i samme periode som vi åpnet opp samfunnet.

ERTMS

European Rail Traffic Management System (ERTMS) er et digitalt signalsystem som skal innføres på jernbanen i Norge.

Dette er Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter over 4000 kilometer jernbane og 300 stasjoner.

I dag finnes 336 signalanlegg fordelt på mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS får vi ett digitalt signalsystem.

Innen 2034 skal ERTMS være innført og i bruk på jernbanen i Norge.

09.01.2023
11:06
10.01.2023 13:24

ERTMS

European Rail Traffic Management System (ERTMS) er et digitalt signalsystem som skal innføres på jernbanen i Norge.

Dette er Norges største digitaliseringsprosjekt, og omfatter over 4000 kilometer jernbane og 300 stasjoner.

I dag finnes 336 signalanlegg fordelt på mer enn 15 ulike varianter. Med ERTMS får vi ett digitalt signalsystem.

Innen 2034 skal ERTMS være innført og i bruk på jernbanen i Norge.




Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Sjømenn utsatt for rekordstort lønnstyveri

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Roy Ervin Solstad og Torgny Hasås

Både små og store frynsegoder må beskattes. Her er reglene

Kommentar

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Det heter at han valgte å gå, men i praksis ble Stein Lier-Hansen (bildet) avskjediget og i folkelig forstand fikk han sparken, skriver Lars West Johnsen.

Håvard Sæbø

På viddene med Stein Lier-Hansen

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

– Det er ikke vår jobb å sørge for at den økte verdiskapningen skal havne i madrassen eller at pengene flyttes til Sveits, sa LO-lederen da hun møtte pressen.

Brian Cliff Olguin

LO-lederen mener det bør bli et godt lønnsoppgjør: – Vi skal ha vår del av kaka


Flere saker