Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret på jernbanen:
Verkstedarbeiderne i mekling: – Hvis selskapet går over ende på grunn av 335.000 kroner, så er det vel egentlig greit
I dag, onsdag, startet meklingen mellom Norsk Jernbaneforbund (NJF) og verkstedbedriften Stadler. Ved brudd går 18 verkstedarbeider som vedlikeholder tog ut i streik.
morten@lomedia.no
– Vi aksepterer ikke mindre enn ramma på frontfaget. Når jeg går ut fra pauserommet i Lodalen, går jeg sammen med verkstedarbeidere fra blant annet Mantena og Euroment. De har fått sine 2,93 prosent. Det skal vi og ha, slår Knut Andvord, tillitsvalgt for NJF-medlemmene i Stadler i Lodalen.
Les også: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform
Håpløst
Nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Næss, synes det er unødvendig å mekle om et krav som er på linje med tillegget i frontfaget – forhandlingene mellom LO og NHO tidligere i vår. Da ble løsningen et tillegg med en ramme på 2,7 prosent. Det er regnetekniske årsaker som gjør at kravet til NJF – og resultatet i de fleste oppgjørene i Spekter-området som de andre verkstedbedriftene er en del av, er 2,93 prosent.
– Det er håpløst at vi må bruke Riksmekleren for dette. Lønnskravet vårt er på linje med det de andre i bransjen har fått, understreker Næss.
Stadler er ikke medlem av en arbeidsgiverorganisasjon og inngår derfor ikke noen av de faste lønnsoppgjørene.
KREVER LIKHET: Knut Andvord (f.v.), Kjell Næss og Ole Sigurd Lambach gikk inn til Riksmekleren med ett mål for øye; Få det samme som de andre verkstedarbeiderne på jernbanen.
Morten Hansen
Ikke stort beløp
Ifølge Næss er de ansatte tilbudt en tredjedel mindre, om lag 10 000 kroner. Han mener det ikke er noen god grunn til at verkstedarbeiderne i Stadler skal ha lavere lønnsvekst enn verkstedarbeiderne i Stadlers konkurrerende bedrifter.
– Situasjonen er at alle vedlikeholdsselskapene sliter. Det har likevel ikke vært noe problem med å ta ut et tillegg som er på linje med ramma fra frontfaget.
Næss påpeker at det ikke er snakk om et stort beløp. Det er 67 årsverk som meklingen berører. De 5000 kronene som er forskjell mellom krav og tilbud utgjør til sammen 335 000 kroner i året.
– Hvis selskapet går over ende på grunn av 335 000 kroner, så er det vel egentlig greit, fastslår Næss.
Ikke gutta på gølvets problem
Ole Sigurd Lambach, hovedtillitsvalgt for NJF-medlemmene i Stadler sitter med et inntrykk av at det er gjeld til morselskapet som gir Stadler i Norge problemer med å innfri kravet fra verkstedarbeiderne.
– At bedriften har satt seg i gjeld til sine eiere er ikke gutta på gulvet sitt problem, fastslår Lambach.
Fristen for å bli enige går ut ved midnatt. Hvis det blir brudd går 18 verkstedarbeidere ved Lodalen og Sundland i Drammen ut i streik.
Mest lest
Privat
To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.
Ole Palmstrøm
Janne Cecilie tar kampen til Strasbourg: – Viktig for alle Nav-brukere
LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.
Teddy TV/TV 2
«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig
Gruppesamtalene i ND-programmet var mye bedre enn ventet, synes «Trond» (53), som veteran følte han at han hadde noe å bidra med.
Eirik Dahl Viggen
«Trond» (53) har vært i fengsel store deler av livet. Nå prøver han å komme seg opp av grøfta
Debatt
Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.
Hanna Skotheim
Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her
Kronikk
Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.
Ole Palmstrøm
«Markedet» er en illusjon. Vi trenger nå politisk styring
Roy Ervin Solstad
Langtransportsjåfører har dårligere reisegodtgjørelse enn andre
Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.
Colourbox
– Jeg har fått noen henvendelser om innsidehandel de siste dagene
– Vi må aldri slutte å snakke om det som skjedde for 50 år siden, da glemmer vi, sier Blamey.
André Kjernsli
Flukten fra Chile skulle bli kortvarig, men det tok 21 år før Sergio kom hjem
Forskerne mener alle kommer til å tjene på et bedre kabelnettverk
Illustrasjonsfoto: Helge Larsen / NTB
Forsker foreslår ni nye utenlandskabler
Striden om gruvedumping i Førdefjorden har vært omdiskutert i en årrekke.
Naturvernforbundet
Staten møter naturvernere i retten om gruveavfall. Her er bakgrunnen
SMÅTT: Det er hundredels millimeter og små deler som er hverdagen påverkstedet i Skotterud.
Ole Palmstrøm