JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret på jernbanen:

Verkstedarbeiderne i mekling: – Hvis selskapet går over ende på grunn av 335.000 kroner, så er det vel egentlig greit

I dag, onsdag, startet meklingen mellom Norsk Jernbaneforbund (NJF) og verkstedbedriften Stadler. Ved brudd går 18 verkstedarbeider som vedlikeholder tog ut i streik.



09.06.2021
14:35
10.06.2021 09:08

morten@lomedia.no

– Vi aksepterer ikke mindre enn ramma på frontfaget. Når jeg går ut fra pauserommet i Lodalen, går jeg sammen med verkstedarbeidere fra blant annet Mantena og Euroment. De har fått sine 2,93 prosent. Det skal vi og ha, slår Knut Andvord, tillitsvalgt for NJF-medlemmene i Stadler i Lodalen.

Les også: NJF-lederen håper og tror at det fins smutthull i EUs jernbanereform

Håpløst

Nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Næss, synes det er unødvendig å mekle om et krav som er på linje med tillegget i frontfaget – forhandlingene mellom LO og NHO tidligere i vår. Da ble løsningen et tillegg med en ramme på 2,7 prosent. Det er regnetekniske årsaker som gjør at kravet til NJF – og resultatet i de fleste oppgjørene i Spekter-området som de andre verkstedbedriftene er en del av, er 2,93 prosent.

– Det er håpløst at vi må bruke Riksmekleren for dette. Lønnskravet vårt er på linje med det de andre i bransjen har fått, understreker Næss.

Stadler er ikke medlem av en arbeidsgiverorganisasjon og inngår derfor ikke noen av de faste lønnsoppgjørene.

KREVER LIKHET: Knut Andvord (f.v.), Kjell Næss og Ole Sigurd Lambach gikk inn til Riksmekleren med ett mål for øye; Få det samme som de andre verkstedarbeiderne på jernbanen.

KREVER LIKHET: Knut Andvord (f.v.), Kjell Næss og Ole Sigurd Lambach gikk inn til Riksmekleren med ett mål for øye; Få det samme som de andre verkstedarbeiderne på jernbanen.

Morten Hansen

Ikke stort beløp

Ifølge Næss er de ansatte tilbudt en tredjedel mindre, om lag 10 000 kroner. Han mener det ikke er noen god grunn til at verkstedarbeiderne i Stadler skal ha lavere lønnsvekst enn verkstedarbeiderne i Stadlers konkurrerende bedrifter.

– Situasjonen er at alle vedlikeholdsselskapene sliter. Det har likevel ikke vært noe problem med å ta ut et tillegg som er på linje med ramma fra frontfaget.

Næss påpeker at det ikke er snakk om et stort beløp. Det er 67 årsverk som meklingen berører. De 5000 kronene som er forskjell mellom krav og tilbud utgjør til sammen 335 000 kroner i året.

– Hvis selskapet går over ende på grunn av 335 000 kroner, så er det vel egentlig greit, fastslår Næss.

Ikke gutta på gølvets problem

Ole Sigurd Lambach, hovedtillitsvalgt for NJF-medlemmene i Stadler sitter med et inntrykk av at det er gjeld til morselskapet som gir Stadler i Norge problemer med å innfri kravet fra verkstedarbeiderne.

– At bedriften har satt seg i gjeld til sine eiere er ikke gutta på gulvet sitt problem, fastslår Lambach.

Fristen for å bli enige går ut ved midnatt. Hvis det blir brudd går 18 verkstedarbeidere ved Lodalen og Sundland i Drammen ut i streik.

09.06.2021
14:35
10.06.2021 09:08



Mest lest

Privat

To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Jogvan H. Gardar/privat

Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

Erlend Tro Klette

Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb

Debatt

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

Ole Palmstrøm

Janne Cecilie tar kampen til Strasbourg: – Viktig for alle Nav-brukere

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

Teddy TV/TV 2

«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig

Gruppesamtalene i ND-programmet var mye bedre enn ventet, synes «Trond» (53), som veteran følte han at han hadde noe å bidra med.

Gruppesamtalene i ND-programmet var mye bedre enn ventet, synes «Trond» (53), som veteran følte han at han hadde noe å bidra med.

Eirik Dahl Viggen

«Trond» (53) har vært i fengsel store deler av livet. Nå prøver han å komme seg opp av grøfta

Debatt

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Hanna Skotheim

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss

Debatt

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no

Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

Brian Cliff Olguin

– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Arkivfoto: Leif Martin Kirknes

Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

Colourbox.com

Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Helge Rønning Birkelund

Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her

Kronikk

Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.

Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.

Ole Palmstrøm

«Markedet» er en illusjon. Vi trenger nå politisk styring

Roy Ervin Solstad

Langtransportsjåfører har dårligere reisegodtgjørelse enn andre

Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.

Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.

Colourbox

– Jeg har fått noen henvendelser om innsidehandel de siste dagene

– Vi må aldri slutte å snakke om det som skjedde for 50 år siden, da glemmer vi, sier Blamey.

– Vi må aldri slutte å snakke om det som skjedde for 50 år siden, da glemmer vi, sier Blamey.

André Kjernsli

Flukten fra Chile skulle bli kortvarig, men det tok 21 år før Sergio kom hjem

Forskerne mener alle kommer til å tjene på et bedre kabelnettverk

Forskerne mener alle kommer til å tjene på et bedre kabelnettverk

Illustrasjonsfoto: Helge Larsen / NTB

Forsker foreslår ni nye utenlandskabler

Striden om gruvedumping i Førdefjorden har vært omdiskutert i en årrekke.

Striden om gruvedumping i Førdefjorden har vært omdiskutert i en årrekke.

Naturvernforbundet

Staten møter naturvernere i retten om gruveavfall. Her er bakgrunnen

SMÅTT: Det er hundredels millimeter og små deler som er hverdagen påverkstedet i Skotterud. 

SMÅTT: Det er hundredels millimeter og små deler som er hverdagen påverkstedet i Skotterud. 

Ole Palmstrøm

Deler av signalanlegget er eldre enn oldefar' din. Her blir de holdt i stand


Flere saker