JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Verneombud skuffet over Arbeidstilsynet

Stengte bussterminal grunnet manglende sikkerhet. Kort tid etter ble de tvunget til å åpne igjen.
Kent Weberg (t.v) og Morten Hagen har i lang tid etterlyst tiltak for å gjøre bussterminalen sikrere.

Kent Weberg (t.v) og Morten Hagen har i lang tid etterlyst tiltak for å gjøre bussterminalen sikrere.

Morten Hansen

Saken oppsummert

morten@lomedia.no

– Vi er veldig skuffet over denne avgjørelsen. Til tross for at vi fikk delvis medhold fra Arbeidstilsynet, fikk ikke gjennomslag på noen av våre krav om sikkerhet på Skedsmokorset bussterminal, sier Morten Hagen, verneombud i Vy Buss.  

Bakgrunn: To år etter dødsulykken har fortsatt ingenting skjedd med terminalen

Arbeidstilsynet skriver i sitt vedtak at de har forståelse for at verneombudene og de ansatte er bekymret for de trafikale forholdene ved terminalen.

«Fra et arbeidsmiljømessig perspektiv, er det klart at dette medfører et daglig stress og annet psykisk press på grunn av fare for påkjørsler. Arbeidstilsynet ser ut ifra mottatt dokumentasjon at det fortsatt er fare for at det kan oppstå trafikale uhell ved bussterminalen, og at dette er belastende for arbeidstakerne.», står det i vedtaket.

Tilsynet understreker likevel at selv om det er en reell bekymring hos arbeidstakerne for at uhell kan oppstå, mener de at dette ikke er tilstrekkelig for at vilkåret om at det foreligger umiddelbar fare for arbeidstakernes liv eller helse er oppfylt.

– Det har blitt laget risikoanalyse i samarbeid med HR-avdelingene i Vy Buss og Nobina. Disse viser rødt på innkjøringen. Vi reagerer på at dette ikke er blitt tatt mer på alvor, sier Kent Weberg, verneombud i Nobina.

Uoversiktlig

Den analysen trekker fram mange av de samme faktorene som Statens vegvesen poengterte i ulykkesrapporten etter dødsulykken ved terminalen for to år siden. 

Der sto det blant annet at «Vegutformingen tydeliggjør ikke om dette er et kryss eller en innkjøring/avkjørsel, og hvem som har vikeplikt her, og gang- og sykkelveiens utforming er uoversiktlig og lå nærmere veien enn kravet.» 

I tillegg ble det påpekt at «Det var ingen innretning som gjorde at syklisten har måtte redusere hastigheten sin før han krysset innkjøringen.» og «I tillegg tilsier trafikkmengden i avkjørselen at stedet burde vært utformet som et kryss.» 

Liten pris å betale

Å få gjennomført tiltak som fulgte opp rapporten fra Statens vegvesen, var ett av målene for verneombudene da de stengte terminalen på Skedsmokorset.

Blant annet har de etterlyst et gjerde som vil føre myke trafikanter over på et mer oversiktlig sted.

– Det oppleves meningsløst. Vi er blitt fortalt at kostnadene ved å bygge et sikkerhetsgjerde og gjøre små endringer på innkjøringen vil koste om lag 100.000 kroner. Det synes jeg er lite for å berge liv og helse for de som går her og sjåførene, sa Hagen da verneombudene stengte terminalen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss