JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togtrafikk på Østlandet

Vy-direktør: – Vi har ingen hemmeligheter ovenfor regjering og direktorat

Statssekretær Johan Vasara (Ap) etterlyser tallene til Vy – om de 2 milliardene i synergieffekter som forsvinner med en deling av togtrafikken på Østlandet.
Vy reagerer på uttalelser fra statssekretær Johan Vasara om at selskapet holder tilbake sitt tallgrunnlag for hvordan en deling av togtrafikken på Østlandet vil slå ut.

Vy reagerer på uttalelser fra statssekretær Johan Vasara om at selskapet holder tilbake sitt tallgrunnlag for hvordan en deling av togtrafikken på Østlandet vil slå ut.

Eivind Olai Kristiansen

nina.hanssen@lomedia.no 

Nå slår Vy tilbake.

– Vi har ingen hemmeligheter ovenfor regjering og direktorat.

Marius Holm, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, reagerer på en påstand fra Ap-statssekretæren i Samferdselsdepartementet som ble uttalt i en sak hos FriFagbevegelse.

I saken, som omhandlet en jernbanedebatt, ble statssekretær Johan Vasara (Ap) indirekte sitert på at verken regjeringa eller Jernbanedirektoratet har sett Vys anslag om at en oppsplitting av trafikken på Østlandet vil gi et tap av synergier på 2 milliarder kroner.

– Som eier av Vy, vil departementet få en gjennomgang av tallgrunnlaget innen kort tid. Jeg legger også til grunn at Vy syner sine kort i samtaler med direktoratet. Det er viktig kunnskap for direktoratet, hvis Vy faktisk kan vise til at det er snakk om så store summer, sa Vasara.

Vy-direktør Marius Holm sier at Vy både har beskrevet hvor disse synergiene ligger både i deres tilbud på Østlandet 1, og i brev til jernbanedirektøren 8. august, og tilbudt dem nærmere informasjon. Men det har de ikke bedt om.

Tog på Østlandet: Hvorfor vil regjeringa splitte jernbanen når de er for å samle den? Her er statssekretærens forklaring

Skjuler ingenting

Holm reagerer på at statssekretæren sier at Vy ikke har redegjort for de merkostnader oppsplittingen vil medføre.

– Vy har beskrevet de tapte stordriftsfordelene både i vårt tilbud til Jernbanedirektoratet på Østlandet 1 som ble oversendt 1. juli, og i et brev til jernbanedirektør Knut Sletta den 8. august. Der har vi også tilbudt nærmere informasjon om dette, sier han.

Marius Holm, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Vy, påpeker at de har informert departement og direktorat om hvor mye tapte synergieffekter ved deling av togtrafikken på Østlandet vil beløpe seg til.

Marius Holm, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Vy, påpeker at de har informert departement og direktorat om hvor mye tapte synergieffekter ved deling av togtrafikken på Østlandet vil beløpe seg til.

Mads Kristiansen / Vy

I tillegg sier han de har informert Samferdselsdepartementet om tapte stordriftsfordeler ved å splitte Vys togvirksomhet i møtene de har hatt med dem i vår.

– Vi har selvfølgelig ingen hemmeligheter overfor vår eier, samferdselsdepartementet, eller vår oppdragsgiver, Jernbanedirektoratet. Og ser fram til å informere departementet nærmere om våre vurderinger, sier konserndirektør Marius Holm.  

Får støtte fra Jernbaneforbundet

Leder Jane B. Sæthre i Norsk Jernbaneforbund reagerer også på Vasaras påstand om at Vy ikke kan dokumentere tallene de går ut med.

– Vi erfarer at Vy er ryddige og etterrettelige i sine analyser, sier hun.

Sæthre legger til at for forbundet er det åpenbart at en deling i flere selskaper vil påføre begge selskaper merkostnader.

– Vi er lite imponert over det faglige grunnlaget som Jernbanedirektoratet legger til grunn for sine beslutninger, sier Jane Sæthre.

Jane B. Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund.

Jane B. Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund.

Ole Palmstrøm

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse