Tine øker satsinga i laktoseintolerante Asia
Underskudd på egen melkeproduksjon og enorm befolkning gjør at Tine satser videre i Øst-Asia. Til tross for at de aller fleste tåler melk dårlig.
Tines Asia-porteføle er samlet under en felles merkevare. Det markedsføres som et premiumprodukt, så man kan ta seg betalt basert på norske melkepriser.
Tine
erlend@lomedia.no
Det er spesielt i landene Sør-Korea, Japan, Taiwan, Singapore og Hongkong at Tine øker satsinga.
I sistnevnte land var det helsides oppslag i to av landets største aviser. Særlig brunosten vekker interesse, forteller Sigmund Bjørgo, direktør for internasjonal vekst i Tine, til avisa Nationen.
NNN-arbeideren har tidligere skrevet hvordan både Synnøve Finden og Tine har blitt populært i Sør-Korea. Både der og i Hongkong er det brunosten som slår mest an.
Men andre produkter vil følge deretter, sier Bjørgo. Som mener Asia-satsinga gir Tine flere bein å stå på. På sikt håper de å bruke 100 millioner liter melk i Asia. I 2021 ble det levert cirka 1440 millioner liter melk inn til Tine.
Men hvorfor Asia? Der de aller fleste er laktoseintolerante?
– Det er den regionen i verden hvor melkekonsumet øker mest. Flere unge drikker melk, og de blir introdusert for det tidligere. Vi vet at markedet er stor og voksende, så det blir vår jobb å finn en posisjon for norske meieriprodukt, uavhengig av allergi, sier Bjørgo.