Follobaneprosjektet var det klart største infrastrukturprosjektet Bane Nor hadde håndtert. PwCs gjennomgang av rammebetingelser viser at Follobanen også var et prosjekt hvor mye ble prøvd ut for første gang.
Ole Berg-Rusten / NTB
Jernbane
Bane Nor manglet styring på Follobanen
Manglende kontroll av entreprenørene førte til økt risiko for tekniske feil, slår en ny rapport fast.
Det slås fast i rapporten fra PricewaterhouseCoopers (PwC) som ble offentliggjort tirsdag morgen.
Dette er den tredje og siste granskningen som er bestilt etter stengingen av Follobanen.
Rapporten viser også til at rammebetingelsene for prosjektet var nye og uvante. Samlet var dette årsakene til at feilene med banen kunne oppstå.
Bane Nor har slått fast at den direkte årsaken til at Follobanen ble stengt, var at skjøter og endeavslutninger ikke var utført godt nok. Det dryppet alkalisk vann ned på en isolator, noe som endte med å skape varmegang i kabelskjøter.
PwC har evaluert Follobaneprosjektet og har i hovedsak sett på perioden fra etableringen av Bane Nor i 2017 til åpningen av Follobanen 11. desember 2022.
Begrenset erfaring
Follobaneprosjektet var det klart største infrastrukturprosjektet Bane Nor hadde håndtert. PwCs gjennomgang av rammebetingelser viser at Follobanen også var et prosjekt hvor mye ble prøvd ut for første gang.
Det ble benyttet en ny kontraktsform og ny type kontrakt, og utlysningen av Blixtunnelen la større vekt på pris enn det som hadde vært vanlig.
Det gikk på bekostning av blant annet teknisk gjennomføring, tidsstyring og kvalitet, ifølge PwC.
Det ble også brukt utenlandske leverandører som hadde begrenset erfaring med norsk jernbanesektor og -kultur.
Det har blant annet vært en rekke konflikter mellom totalentreprenøren AGJV og Bane Nor. Tidligere denne måneden skrev Teknisk Ukeblad at AGJV hadde saksøkt bane Nor for femte gang.
Aktuelt: Kun to dager uten togstans i vår: – Dette er meget alvorlig
Ikke nok involvert
Valget av de utenlandske leverandørene medførte ifølge PwC et behov for en tett prosjektstyring, noe Bane Nor ikke lyktes med, ifølge rapporten.
Det skyldes fire forhold:
* Bane Nor var ikke nok involvert i prosjektet. Follobanen-prosjektet var i stor grad et uavhengig, og det kunne ta tekniske løsningsvalg uten godkjennelse fra driftsorganisasjonen så lenge disse var innenfor kravsettingen.
* Bane Nor ga entreprenør handlingsrom til å benytte ukjente tekniske løsninger. De tekniske løsningene viste seg senere å være mangelfulle på visse kritiske punkter.
* Risiko- og kvalitetsstyring var ikke tilstrekkelig for å avdekke feilene som førte til feilene.
* Bane Nor burde tatt et tydeligere standpunkt rundt krav og forventninger til leveransene fra totalentreprenøren AGJV.
Anbefaler tolv tiltak
PwC kommer med tolv anbefalte tiltak.
Blant annet bør fordelingen av ansvar mellom ulike områder og prosjekter klargjøres. Kvalitet og fremdrift må vektlegges mer i fremtidige utlysninger, og Bane Nor bør gjennomføre egne kontroller med installasjoner.
Mandag kom en annen ekstern gransking av Follobanen. Implement Consulting Group slo fast at Bane Nor leide inn kompetanse de burde hatt selv, og at rutinene for rapportering var langt fra gode nok. Bane Nor har dessuten gjennomført en intern undersøkelse.
Vil forstå hva som skjedde
Styreleder Cato Hellesjø i Bane Nor sier at rapporten fra PwC tegner samme bilde som disse rapportene.
– Styret er opptatt av å forstå hva som skjedde, hvorfor det skjedde, og hvordan vi kan forbedre oss. Til sammen gir disse tre rapportene viktige læringspunkter som styret vil gå grundig inn i og følge opp sammen med administrasjonen. Mye av dette arbeidet er Bane Nor allerede i gang med, sier han.
Follobanen er en 22 kilometer lang togstrekning mellom Oslo og Ski. Arbeidet begynte i 2010, og 11. desember i fjor åpnet strekningen for togtrafikk. 19. desember måtte toglinjen stenge, og den åpnet ikke før 5. mars i år.
Foreløpige beregninger viser at dette har kostet rundt 80 millioner kroner. Prislappen for selve prosjektet er på 36,8 milliarder kroner.
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 nordmenn venter på erstatning: – Vi mister hus og hjem om det ikke skjer noe
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
KAN BLI OPPSAGT: Widerøe mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund (Illustrasjonsfoto)
Håvard Sæbø
14 fakta om nedbemanning. Dette må du vite
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB