Regjeringen vil hindre videre konkurranseutsetting av jernbanen etter utgangen av 2023 når dagens unntaksregime går ut.
Emmie Olivia Kristiansen
Oppsplittingen av jernbanen
Derfor har ikke Norge vært i dialog med EU-kommisjonen om tog-privatiseringen enda, ifølge statsråden
I fjor lovet regjeringen rask dialog med EU for å stanse konkurranseutsetting av togtrafikken. Men EU hevder de ikke har hørt noe fra Norge i saken.
– Foreløpig har vi ikke mottatt noen forespørsel om diskusjoner om denne saken, opplyser en kilde i EU-kommisjonen til NTB.
EUs fjerde jernbanepakke innebærer at Norge må konkurranseutsette all togtrafikk etter julaften 2023.
I Hurdalsplattformen vedtok Arbeiderpartiet og Senterpartiet at de «så raskt som mulig» skulle gå i dialog med EU for å sikre seg unntak fra dette.
– Har gitt tydelig beskjed
Regjeringen mener dette løftet er ivaretatt.
– Vi har gitt tydelig uttrykk overfor EU-kommisjonen om hva som er regjeringens syn på kravet til konkurranseutsetting, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til NTB i slutten av september.
Samferdselsdepartementet sier til NTB at denne beskjeden ble gitt på et digitalt møte i «Single European Rail Area Committee» i februar i år, hvor Norges representanter tok ordet.
På møtet deltok også representanter for EUs generaldirektorat for mobilitet og transport (DG MOVE), ifølge departementet.
– Representantene fra DG MOVE svarte at de hadde registrert den norske regjeringens syn på konkurranseutsettingen, og de ville gjerne møte oss bilateralt for å diskutere rekkevidden av unntakene i forordningen med tanke på hvordan de kan anvendes for norske forhold, har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) opplyst i et svar til Stortinget.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier at de har gitt tydelig beskjed til EU om saken. Men det har ennå ikke vært bilaterale møter om temaet mellom Norge og EU.
Leif Martin Kirknes
Regjeringen vil ta initiativ til dialog
Men til tross for EUs invitasjon, som kom i februar, har regjeringen altså ennå ikke formelt bedt kommisjonen om et bilateralt møte om saken.
– Frem til nå har vi vært opptatt med å fokusere på å benytte oss av den betingelsesløse adgangen til å direktetildele, som gjelder et drøyt år til. Det har ikke blitt avholdt flere møter i denne komiteen i mellomtiden, men departementet vil ta initiativ til videre dialog, skriver seniorrådgiver Kjell Brataas i departementet i en epost til NTB.
Han understreker at bilateral dialog gjerne foregår i møter «eller på andre måter».
– Det er snakk om en trinnvis prosess der vi i første omgang søker å benytte oss av de unntaksmulighetene som ligger i regelverket. Norges nye posisjon er tydelig kommunisert til kommisjonen, og vi oppfattet å få positive og konstruktive tilbakemeldinger på ønsket om videre dialog, skriver departementet.
Tog på Østlandet: Slik vil LO løse togstriden
EU-kommisjonen diskuterer gjerne
EU-kommisjonen opplyser til NTB at de gjerne diskuterer konkurranseutsetting av tog med Norge.
– Hvis og når en sånn forespørsel kommer, vil EU-kommisjonen være klare til å svare på det og hjelpe Norge med spørsmål knyttet til tolkningen og implementeringen av reglene, opplyser kilden.
Fra kommisjonens side påpekes det at EUs fjerde jernbanepakke gir flere tydelig definerte unntak som kan brukes til å gi togtrafikken direkte til offentlige selskaper – i en overgangsperiode.
Men regjeringen ønsker altså også unntak etter at denne perioden går ut – på julaften neste år.
Splid mellom Ap og Sp
For tiden jobber regjeringen med å benytte seg av de midlertidige unntakene for å gi togtrafikken på Østlandet til statens egne togselskap.
Arbeidet har imidlertid skapt splid mellom regjeringspartiene Ap og Sp etter at Jernbanedirektoratet la opp til en prosess der trafikken kan bli delt mellom Vy og Flytoget. Begge selskapene er statseide.
Senterpartiets landsstyre vedtok i forrige måned at de vil stanse forhandlingene om togkjøringen på Østlandet og at Vy må få tildelt hele oppdraget.
– Planene er i strid med det Senterpartiet og Arbeiderpartiet ble enige om i Hurdalsplattformen, heter det i uttalelsen fra landsstyret, som også gikk inn for å legge ned hele Jernbanedirektoratet.
(©NTB)
marius.helge.larsen@ntb.no
Mest lest
Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.
Hanna Skotheim
Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen
Søk i ulike yrker nederst i saken.
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker
Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.
Anne Marthe Vestre Berge
Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker
Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.
Hanna Skotheim
88.000 uføre får ekstra penger i februar
Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.
Sebastian Bang
Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar
– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss.
Marie Louise Somby/Árvu
Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret
– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.
Jan-Erik Østlie
Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben
Herman Bjørnson Hagen
«Sara» varsla om at skipperen seksuelt trakasserte henne: – Jeg vurderte å hoppe på sjøen
Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.
Simen Aker Grimsrud
Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig
Lina Scholz kjører brøytebil for å gjøre veiene tryggere. Derfor er hun opptatt av å formidle hvordan bilister skal unngå å skape farlige situasjoner i møte med dem.
Guro Gulstuen Nordhagen
Brøytebilsjåfør Lina er møkk lei av hensynsløse bilister
De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.
Pressefoto
Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»
Kommentar
Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.
Yngvil Mortensen
«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»
Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.
Leif Martin Kirknes
Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal
Pizza- og pastarestauranten i Oslo nektar å inngå tariffavtale med Fellesforbundet. No er tilsette klare til å streike for betre lønns- og arbeidsvilkår.
Tormod Ytrehus
Streik kan stenge populær restaurant: – Forsøkte å presse tilsette ut av fagforeining
TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.
Leif Martin Kirknes
Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder
Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.
Privat
Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»
Brian Cliff Olguin
June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge
Lærer og plasstillitsvalgt for Skolenes landsforbund (SL) Svein Olav Farstad (til høyre) og verneombud Stig Rune Myklebust Lothe står i front i kampen til ansatte ved Eide ungdomsskole for å få fjernet tre mobilantenner som står på taket til skolen. De er synlige på bildet i bakgrunnen.
Anders Tøsse
Lærere vurderer å bytte jobb grunnet strålefrykt
Energikommisjonen foreslår en enorm utbygging av kraft framover. LO-sekretær Are Tomasgard, som også sitter i kommisjonen, ber politikerne få opp farta.
Norge kan mangle enorme mengder strøm i 2030: – Vi er skikkelig på hælene
Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.
Hanna Skotheim