JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Regjeringens forslag om å splitte opp togtrafikken på Østlandet har møtt mye motstand.

Regjeringens forslag om å splitte opp togtrafikken på Østlandet har møtt mye motstand.

Morten Hansen

Tog på Østlandet

Slik vil LO løse togstriden

Jernbaneforbundet og Lokomotivmannsforbundet vil samle Vy og Flytoget under et morselskap. De får full støtte fra LOs nestleder, Steinar Krogstad.



09.11.2022
13:38
09.11.2022 14:18

helge@lomedia.no

– Den desidert verste løsningen nå er å dele jernbanen på Østlandet i to, sier forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Jane Brekkhus Sætre, til FriFagbevegelse.

Regjeringens forslag om å splitte opp togtrafikken på Østlandet, har møtt mye motstand både i fagbevegelsen og fra flere av partiene på Stortinget.

I dag har Vy ansvaret for all trafikk med lokal- og regiontog på Østlandet. Regjeringen har imidlertid gitt Jernbanedirektoratet i oppdrag å vurdere om togtrafikken på Østlandet kan splittes i to avtaler. Dermed kan Vy og Flytoget bli tildelt hver sin trafikkpakke – Østlandet 1 og Østlandet 2.

Dette foreslår regjeringen samtidig som den har satt i gang en prosess med å utrede en sammenslåing av Vy og Flytoget.

Danne morselskap

Hovedargumentet for oppsplittingen er at det vil gi en bedre utnyttelse av Oslo-tunnelen. I et brev til Samferdselsdepartementet avviser konsernsjefen i Vy dette argumentet.

Nestleder i LO, Steinar Krogstad, mener Vy-direktør Gro Bakstad har gode innspill.

Sammen med Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund lanserer han nå en tredje vei i striden rundt jernbanepakkene for Østlandet: Etablering av en overbygning – eller et morselskap – som en overgangsordning før Vy og Flytoget eventuelt fusjoneres.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har startet en prosess som kan ende med en fusjon mellom Vy og Flytoget.

LO frykter at fokuset blir helt feil hvis en slik prosess starter med en oppsplitting av de to jernbanepakkene.

NJF-leder Jane Brekkhus Sætre.

NJF-leder Jane Brekkhus Sætre.

Jan-Erik Østlie

Sektorgjennomgang

Jane Brekkhus Sætre, forbundsleder i NJF, mener det er mye å tjene på å danne et morselskap, slik de to forbundene foreslår:

– Da vil vi slippe virksomhetsoverdragelser. Da kan vi videreføre dagens trafikkmønster og konsentrere oss om de gode løsningene for å utnytte infrastrukturen rundt Oslo på en bedre måte, sier hun.

Hun mener en samling av de statlige jernbaneselskapene på Østlandet også må innbefatte Vy Gjøvikbanen, som i dag er et datterselskap i Vy og kjører på en arm ut fra Oslo S.

Sætre legger også til at man er i ferd med å gjennomføre en gjennomgang av jernbanesektoren for å se hvilke grensesnitt og sammenslåinger som vil gjøre jernbanen mer fleksibel og kunderettet.

– Det er dumt å splitte opp midt under den gjennomgangen. Å beslutte to operatørselskap som skal holde på litt hver for seg og så eventuelt slå seg sammen senere gir ingen mening, poengterer hun.

De to forbundene får full støtte fra LOs nestleder, Steinar Krogstad:

– En samlet drift er bedre både for å utnytte kapasiteten, kompetansen og ressursene innen jernbanesektoren, sier Steinar Krogstad til FriFagbevegelse.

Krogstad oppfatter også at regjeringen ønsker nettopp det.

– Nå er det bare snakk om å gjøre de riktige tingene i riktig rekkefølge, sier han.

– Det gir ingen mening å starte med en oppsplitting av togtrafikken på Østlandet nå. Da må du bygge opp en organisasjon samtidig som du bygger ned den andre, for å slå de to selskapene sammen i etterkant. Da vil all fokus gå med på å endre begge organisasjonene, du må ha virksomhetsoverdragelser og flytte på folk før de skal samles igjen i ett selskap, sier Krogstad.

Løsningen, mener han, er den samme som de to LO-forbundene har skissert. Og legge tildelingen av jernbanepakkene for Østlandet 1 og Østlandet 2 til et slikt morselskap.

Krogstad mener det er fullt mulig å gjennomføre dette innenfor de fristene som finnes i dag.

– Da får man kjøpt seg tid i påvente av en fusjon mellom Vy og Flytoget, sier Steinar Krogstad.

Les også: Lerøy permitterer 339 ansatte på grunn av lakseskatten

Gir ingen mening

Mens den forrige regjeringen ville konkurranseutsette og privatisere jernbanen, ble Jernbanedirektoratet operativt fra 2017. Senterpartiet går inn for å legge ned direktoratet.

«Senterpartiets landsstyre har liten forståelse for hvilke samfunnsoppdrag Jernbanedirektoratet har å løse all den tid jernbanereformen ikke videreføres», heter det i en uttalelse fra Senterpartiets landsstyremøte.

Partiet mener også prosessen med forhandlingen om togkjøring på Østlandet må stanses, og at Vy bør få tildelt den samlede togkjøringen på Østlandet.

Geir Jørgensen, samferdselspolitisk talsperson for Rødt på Stortinget, mener en av de største fordelene med offentlig drift i stedet for anbud, er at det gir langt mer fleksibilitet til å gjøre nødvendige endringer.

– Det er nettopp slike muligheter Vy-direktøren peker på her. Det er veldig bra at Vy er så tydelige. Det må regjeringen og Stortinget lytte til, sier han til FriFagbevegelse.

Han er helt enig i at det ikke gir mening med en stor omorganisering nå, og deretter enda en omorganisering om noen år.

– Alle som har vært med på omorganiseringer vet hvor mye tid, krefter og penger det koster. Og her er alternativet åpenbart: La Vy fortsette som i dag, mens fremtiden utredes, mener han.

Jørgensen viser til at utredningene som nå gjøres om Vy og Flytoget, også skal vurdere hvordan en sammenslåing påvirker investeringsbehovet i jernbanen framover både for togsett og infrastruktur. Det har regjeringen bekreftet overfor Rødt.

– Bedre togtilbud

Vy og Flytoget har kjørt på de samme skinnene i over 20 år og har lang tradisjon for å samarbeide til kundenes beste. Direktetildelingen skal gi et bedre togtilbud til togkundene til en god pris for staten, argumenterer samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) overfor FriFagbevegelse.

– For regjeringen er det viktig å inkludere erfaringer fra begge selskap i en prosess om direktetildeling. Et viktig moment i den sammenheng vil være å oppnå en bedre utnyttelse av den begrensede kapasiteten på Østlandet, særlig gjennom Oslo-tunnelen, sier Nygård.

– Flytoget, som har mange avganger gjennom Oslo-tunnelen og tog som er utformet for å transportere reisende til flyplassen, «spiser opp» en god del potensiell kapasitet. Det er dette Jernbanedirektoratet nå forsøker å finne nye og gode løsninger på sammen med togselskapene. Dette vil kunne bedre reisehverdagen til pendlerne på Østlandet, fortsetter han.

 – Ikke besluttet

Nygård presiserer at Jernbanedirektoratet er gitt handlingsrom til å vurdere begge de statlige togselskapene Vy og Flytoget som operatører for togtrafikken på Østlandet.

– Jeg vil understreke at det er ikke enda besluttet hvem som skal tildeles trafikken på Østlandet, og om det blir ett eller to selskap, sier han.

– Vy og Flytoget har dels overlappende persontogvirksomhet. I tråd med statens eierskapspolitikk er det ønskelig å vurdere statens eierskap ut ifra hva som gir størst verdiskapning. Jeg har derfor tatt initiativ til å utrede om det finnes bedre alternativer til dagens organisering av de to statlige eide persontogselskapene Vy og Flytoget, sier Nygård.

– En sammenslåing av hele eller deler av Vy og Flytoget er ett aktuelt alternativ, men også andre strukturelle alternativer vil bli vurdert, legger han til.

Kommentar: «Vold har lett for å avle vold. Slike amerikanske tilstander vil vi ikke ha i Norge»

09.11.2022
13:38
09.11.2022 14:18



Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

Sissel M. Rasmussen

Kritikken har haglet: Slik er livet på innsiden av Trandum

Mimmi Kvisvik ber om at statens satser for økonomisk sosialhjelp heves.

Mimmi Kvisvik ber om at statens satser for økonomisk sosialhjelp heves.

Hanna Skotheim

FO-lederen vil gjøre det enklere å få sosialhjelp: – Ingen skal leve under fattigdomsgrensa


Flere saker