Oppsplitting av jernbanen
Vil utrede å slå sammen Vy og Flytoget: – Vi biter ikke på en enkel løsning, svarer NJF-leder
NJF-leder Jane B. Sæthre mener regjeringen legger opp til unødig dobbeltarbeid.
Norsk Jernbaneforbund, med leder Jane B. Sæthre (i midten), og Norsk Lokomotivmannsforbund har rast mot oppdelinga av jernbanen på Østlandet.
Eirik Dahl Viggen
herman@lomedia.no
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil utrede om de to statlige togselskapene, Vy og Flytoget, skal slås sammen til et selskap, melder VG.
Det kommer i etterkant av at Jernbanedirektoratet valgte å gå i forhandlinger med Flytoget for å ta over drifta av togtilbudet på halve Østlandet (Østlandet 2).
Vy skal forhandle om andre halvdelen (Østlandet 1). I dag driver Vy begge halvdelene.
Ifølge Nygård skal utredninga av sammenslåinga gå parallelt med forhandlingene om Østlandet.
– En eventuell sammenslåing vil først kunne skje senere, men de to prosessene vil gå ved siden av hverandre. Målet må være at en mulig sammenslåing skjer på smidigst mulig måte, sier han til VG.
Det går ikke Norsk Jernbaneforbund (NFJ) med på.
– Vi biter ikke på en enkel løsning hvis vi ikke får stoppa prosessen som er igangsatt med Flytoget, sier NJF-leder Jane B. Sæthre til FriFagbevegelse.
Forbundet mener regjeringa må dra i nødbremsen, og la Vy fortsette å drifte Østlandet fram til man eventuelt slår sammen selskapa.
Hva LO mener: LO håper regjeringa dropper oppdeling av jernbanen på Østlandet
– Blir bare rot
Oppdelinga av togtilbudet på Østlandet har møtt sterk kritikk både fra LO og flere partier, Arbeiderpartiet inkludert.
Regjeringa har også blitt beskyldt for løftebrudd, siden de i Hurdalsplattformen slår fast at de skal stoppe både oppsplitting og konkurranseutsetting av jernbanen.
Sæthre mener Nygårds utspill åpenbart er for å roe gemyttene.
– Hvis det skal ha noen mening, må tildelingsprosessen med Flytoget stoppes.
Hun trekker fram at det allerede er rekruttert inn og satt av mange ressurser til forhandlingsprosessen i Flytoget.
– I mitt hode blir å drive et parallelt løp med å utrede en sammenslåing dobbeltkommunikasjon, og i verste fall dobbelt og unødvendig arbeid.
Det kan også skape mye unødvendig uro for de ansatte, legger Sæthre til. Over tusen ansatte risikerer å måtte bytte arbeidsgiver om Flytoget får Østlandet 2.
I utgangspunktet er det veldig bra at regjeringa ønsker å utrede en sammenslåing, mener Sæthre.
– Det er den beste løsninga for de reisende, Flytogets videre utvikling og de ansatte.
Men sammenslåinga kan ikke skje etter en eventuell oppdeling, understreker forbundslederen igjen.
Aktuelt: Et flertall på Stortinget vil slå sammen Vy og Flytoget. Men vil de kreve at regjeringen gjør det?
Dårlig tid
– Det er helt i tråd med Hurdalsplattformen å se på om Norge skal ha ett statlig togselskap i stedet for to, sier Nygård til VG.
Han utdyper at det er startet et arbeid for å se hvor mange togselskaper det skal være, og at det er naturlig å gjøre i etterkant av direktetildelingen. Den handler om at Jernbanedirektoratet har innledet en prosess med Flytoget for å se om de bør overta seks av Vys togstrekninger på Østlandet.
– Noen vil sikkert spørre oss hvorfor vi har valgt denne rekkefølgen, men det er viktig å få fram at vi har hatt usedvanlig dårlig tid etter at vi stanset konkurranseutsettingen til den forrige regjeringen, sier Nygård til NTB.
Han viser til at EUs 4. jernbanepakke setter en begrensing som gjør at de må være ferdig med direktetildelingen av togtrafikken til statlige selskaper innen neste jul.
Vy-direktør Gro Bakstad advarer også mot å splitte opp, for å så slå sammen selskapene.
– En oppsplitting vil etter Vys beregninger også gi tapte stordriftsfordeler på om lag 2 milliarder i kontraktsperioden. Dette vil være bortkastede penger dersom selskapene senere fusjoneres, i tillegg til at gevinstene av en fusjon i så fall skyves ut i tid, sier Bakstad i en epost til NTB.
Om det blir Vy eller Flytoget som skal få ansvaret for de seks strekningene skal være avklart våren 2023 og i drift før jul 2023, skriver VG.