Vy og Flytoget
LO håper regjeringa dropper oppdeling av jernbanen på Østlandet
LO-ledelsen forsøkte mandag å overtale Jonas Gahr Støre til å snu i togstriden.
LO tror ikke regjeringa har låst seg i spørsmålet om oppdeling av jernbanen på Østlandet etter toppmøte mandag.
Sissel M. Rasmussen
herman@lomedia.no
rikke.lillelien@ntb.no
Fagbevegelsen og flere partier raser mot planene om oppsplitting av togtrafikken på Østlandet mellom Vy og Flytoget.
Regjeringa har lovt både å avblåse konkurransen og å sørge for færre selskaper i jernbanen.
Nå blir de anklaga for løftebrudd.
LO-ledelsen tok opp kritikken med statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) da de møttes i samarbeidskomiteen mellom LO og Arbeiderpartiet mandag morgen.
Etter møtet har LO håp om at regjeringa kan snu.
– Vi oppfatter regjeringa dit hen at de ikke har låst seg i denne saken, sier LO-nestleder Steinar Krogstad i etterkant av møtet.
LO-nestleder Steinar Krogstad.
Sissel M. Rasmussen
Han viser til at Nygård selv understreker at Jernbanedirektoratets innstilling om å splitte opp togtrafikken på Østlandet ikke er ferdigbehandla i Samferdselsdepartementet.
– Vi fortsetter vår tette dialog med regjeringa, der vi legger til grunn Hurdalsplattformens løfte om å si nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen, fortsetter Krogstad.
Leder av Norsk Jernbaneforbund (NJF) Jane B. Sæthre, leder av Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) Rolf Ringdal og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) var også til stede på møtet.
Avsløring: Spurte ikke ekspertene før Vy mista halve Østlandet
Skal følge opp
– Dette var ikke et beslutningsmøte, men vi har hatt gode diskusjoner og lyttet til hverandre. Det var formålet, og det oppfatter jeg som positivt, sier statsminister Jonas Gahr Støre til FriFagbevegelse på vei ut fra møtet.
Støre svarer ikke rett ut om regjeringa eller Stortinget vil gripe inn i Jernbanedirektoratet, men:
– Nå skal vi følge opp det vi har hørt her og det arbeidet vi gjør for å sikre det beste togtilbudet vi kan som en del av en jernbanesektor som nå ikke lenger følger Høyre-oppskrifta med konkurranseutsetting, oppsplitting og dårlig bruk av ressurser.
Det skal være en samla satsing, understreker Støre.
Gigant-omstilling: Vy-direktøren om å dele togtrafikken på Østlandet i to: – En beslutning med store konsekvenser
Måtte forlate møtet
NJF-leder Sæthre opplyser at hun og NLF-leder Ringdal var invitert for å legge fram deres syn på oppdelinga.
De var tydelige på at de fortsatt fraråder oppdeling av togtrafikken på Østlandet.
Etter å ha redegjort for sitt syn, måtte de forlate møtet.
Diskusjonene i samarbeidskomiteen skjer bak lukka dører.
Konduktør Bjørge mener regjeringen har sviktet: – Jeg sitter igjen med sinne og skuffelse
Kritikk fra flere hold
Oppdelinga av Østlandet har fått mye kritikk, blant annet fra NJF, NLF, Senterpartiet (Sp), Sosialistisk Venstreparti (SV) og Rødt.
Det har også møtt kritikk innad i Ap.
Flere mener oppdelinga går mot måla regjeringa har satt i Hurdalsplattformen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener derimot at de har stoppa konkurranseutsettinga av jernbanen. Han sier det ikke er tatt noen beslutning utover at Vy og Flytoget er valgt ut som «foretrukket samtalepartner».
– Det var noe av det første vi gjorde. Direkte tildeling er motsatsen til konkurranse. Vi har to statlige norske togselskaper og ønsker å få det beste ut av dem, har han tidligere uttalt.
FriFagbevegelse ba om en kommentar fra Nygård rett etter møtet, men han ønska ikke å si noe om innholdet.
Full krangel om jernbanen: Trafikken på Østlandet må ikke deles opp, mener Senterpartiet