JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Kirsti Bergstø, nestleder i SV

Kirsti Bergstø, nestleder i SV

André Kjernsli

Jernbane:

Et flertall på Stortinget vil slå sammen Vy og Flytoget. Men vil de kreve at regjeringen gjør det?

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (A) blir presset fra Stortinget i spørsmålet om jernbanetildelingen på Østlandet.



09.09.2022
11:27
09.09.2022 11:27

helge@lomedia.no

Etter det FriFagbevegelse erfarer skal det være politisk flertall på Stortinget for å slå sammen Vy og Flytoget. Problemet er bare at det ikke er sedvane for at Stortinget griper inn i slike spørsmål. Stortinget bruker å overlate slike spørsmål til regjeringen.

Stortinget kan likevel sende et tydelig signal til regjeringen: Ved første mulig anledning har SV nemlig varslet at partiet vil fremme et forslag til Stortinget om at Vy skal tildeles begge togstrekningene på Østlandet. Alternativt at Vy og Flytoget blir slått sammen.

– Må instruere

SV mener regjeringen allerede nå må instruere Jernbanedirektoratet om dette og avslutte forhandlingene med Flytoget.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har ikke signalisert noen helomvending, men heller ikke lukket døren for dette.

SVs fungerende leder, Kirsti Bergstø, er likevel klar i sin tale:

– Det er ikke for sent å dra i nødbremsen. Regjeringen har absolutt tid og mulighet til å gripe inn i tråd med Hurdalsplattfomen, som sier nei til en oppsplitting av jernbanen.

– Oppsplitting

Bergstø er ikke imponert over regjeringens grep i forhold til den forrige regjeringens jernbanepolitikk.

– Det regjeringen har gjort er å ta bort anbud og erstatte det med direktetildeling. Man har ikke åpnet for privatisering, men foreslår likevel en oppsplitting. Det er en lite effektiv måte å drive jernbane på. Nå må regjeringen ta til vettet, sier Kirsti Bergstø til FriFagbevegelse.

Senterpartiet

Også Senterpartiet er svært kritiske til Jernbanedirektoratets forslag om å dele jernbanen på Østlandet mellom to selskaper, Vy og Flytoget.

– Prosessen skjer i Jernbanedirektoratet. Men det er politisk styring av direktoratet, poengterer lederen av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Erling Sande.

En eventuell sammenslåing av Vy og Flytoget vil han ikke kommentere på nåværende tidspunkt, men sier at «man jobber med saken». Men etter det FriFagbevegelse erfarer, skal det være en «samordnet» oppfatning av spørsmålet på rødgrønn side i politikken.

– Å dele jernbanen på Østlandet mellom to selskaper går mot Hurdalsplattformen. Dette virker som et grep som heller kan ta oss lenger vekk fra de målene som er satt i Hurdalsplattformen, uttalte han til FriFagbevegelse tidligere i uka.

Politisk storm

Det har også stormet i fagbevegelsen over nyheten om at Jernbanedirektoratet skal forhandle med Flytoget om å kjøre regiontog rundt Oslo. Det førte blant annet til et oppvaskmøte i Samarbeidskomiteen mellom Ap og LO hvor lederne i Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund fikk møte statsminister Jonas Gahr Støre og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sist mandag.

Arbeiderpartiet

Etter det FriFagbevegelse erfarer, er det en stor utålmodighet i Arbeiderpartiets stortingsgruppe om å gjennomføre en mer helhetlig organisering av den norske jernbanen. Noe som vil innebære et selskap som har all persontrafikk på Østlandet.

Samferdselspolitiker for Arbeiderpartiet på Stortinget, Nils Kristen Sandtrøen, har også stilt et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om saken.

Der spør han hvordan statsråden stiller seg til en bredere gjennomgang av jernbanesektoren enn det som allerede er varslet, slik at Vy og Flytoget også blir vurdert med sikte på en mer helhetlig og oversiktlig organisering.

På godt norsk, spør han om det er aktuelt å slå sammen Vy og Flytoget.

Kostet 500 millioner

Sandtrøen viser til at samferdselsministeren 6. juli varslet, i tråd med Hurdalserklæringen, oppstart av en gjennomgang av jernbanens organisering og selskapsstruktur.

Han er glad for at denne gjennomgangen nå er i gang, og at statsråden vil gå offensivt til verks for å se på hvordan fellesskapets styring av sektoren kan forbedres og hvordan jernbanens drift og vedlikehold kan organiseres på en mer helhetlig og oversiktlig måte.

Samtidig mener han at Hurdalserklæringen åpner for at denne kan favne bredere enn den varslede gjennomgangen av drifts- og vedlikeholdsselskap i sektoren.

– Blant annet kan det inkludere en gjennomgang av våre statseide persontogselskap, mener Sandtrøen.

Bedre utnyttelse

I tillegg til det prinsipielle, kan en sammenslåing av NSB og Flytoget ha en stor praktisk betydning for de reisende rundt Oslo-tunnelen.

Da kan man lettere utnytte kapasiteten på en bedre måte ved at passasjerer kan gå av Flytoget for eksempel på Lillestrøm stasjon.

– Det kan de ikke i dag, påpeker Sandtrøen.

Det samme er Kirsti Bergstø inne på.

– Det er kapasitetsproblem på strekningen til Flytoget i dag. Flytoget kjører med mer eller mindre tomme tog, mens Vy på samme strekning kjører veldig fulle tog, påpeker Bergstø.

Færre selskaper

Regjeringserklæringen slår fast en målsetting om at gjennomgangen skal føre til færre selskap, for å sikre en enklere hverdag for de reisende slik at jernbanen kan øke sin konkurransekraft opp mot andre transportformer.

– Pengene som den forrige høyreregjeringen har brukt på unødvendige administrasjonskostnader på jernbanen og stadig mer byråkrati bør heller komme reisende, fellesskapet og verdiskapingen til gode, mener Sandtrøen og viser til en oversikt laget for fagorganisasjonen Delta jernbane.

Den viser at de samlede kostnadene ved konkurranseutsetting og privatiseringspolitikk for jernbanedriften kan ha kostet skattebetalerne og fellesskapet så mye som 500 millioner kroner ekstra i året netto.

– Det er den samlede og helhetlige i økonomien i drift, vedlikehold, organisering og administrasjonskostnader som er det sentrale. Derfor er denne gjennomgangen for en mer oversiktlig organisering av jernbanesektoren viktig, mener Nils Kristen Sandtrøen.

– Ingen betydning

Nestleder i LO, Steinar Krogstad, bekrefter at LO jobber intenst for å få endret prosessen hvor Jernbanedirektoratet forhandler med Flytoget om den største pakka for Østlandet.

– Det innebærer en oppsplitting av jernbanen. Det er vi ikke tjent med, sier Steinar Krogstad til FriFagbevegelse.

Han mener en sammenslåing av Vy og Flytoget eventuelt ligger litt mer fram i tid, men at tildelingen av de to østlandspakkene uansett kan ses uavhengig av det.

– Sammenslåing står ikke på dagsorden i dag, selv om det er praktisk mulig. Det som er viktig nå, er å samordne ressursene vi har innenfor jernbaneområdet. Vi må se på stordriftsfordelene og hvilke konsekvenser det får med to selskap som eventuelt skal betjene landets største jernbaneområde. Med to selskap vil vi få overføring av ansettelsesforhold, virksomhetsoverdragelse og kanskje økt bruk av deltid og tilkallingsvakter. Og mindre fleksibel bruk av mannskap. En aktør vil være veldig mye mer robust, mener Steinar Krogstad.

Han tror en bedre utnyttelse av linjen gjennom Oslo-tunnelen er mulig uten å endre ansvarsområdet til Vy og Flytoget. Det vil også være fullt mulig med en sammenslåing av de to selskapene senere, uavhengig av hvem som får anbudet denne gang.

09.09.2022
11:27
09.09.2022 11:27



Mest lest

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Sissel Tronstad får en mye mer usikker framtid nå som anlegget på Elverum legges ned.

Martin Guttormsen Slørdal

Alenemamma Sissel mister jobben når Nortura legger ned

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Fafo-forsker Åsmund Arup Seip mener at streik i offentlig sektor først og fremst er en meningsytring. Han tror at KS og Staten etter tre måneder med lærerstreik har fått med seg det lærerne mener.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Er streikeretten til lærerne under angrep? Nei, mener Fafo-forsker

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

Kathrine Geard

Finn (75) snudde ryggen til kona et øyeblikk. Det ble starten på en enorm leteaksjon

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Mange under 30 år sliter med å få fotfeste i arbeidslivet.

Hanna Skotheim

LO slår alarm: 100.000 under 30 år har verken jobb eller utdannelse

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Utdanningsforbundet-leder Steffen Handal går til frontalangrep mot LO og KS etter at lærerne tapte konflikten.

Leif Martin Kirknes

LO er del av en allianse mot lærerne, påstår Handal. Se hva LOs nestleder svarer

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

BAKSMELL: Lærlinger og arbeidsinnvandrere er blant gruppene som kan måtte punge ut når Skatteetaten har sett på boligpraksisen.

Colourbox

Advokat: Vanlige folk kan få skattesmell for pendlerboliger

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

Bussene i Litauens hovedstad, Vilnius, kan stoppe å gå når bussjåførene begynner å streike mandag 3. oktober.

By Pofka - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=80178549

Busstreik i Litauen: Sjåfører truer med å reise til Norge

Sissel M. Rasmussen

Olav Rune og kollegaene jobber i kulda for å unngå permitteringer

Ingun Alette Mæhlum

Dilani (34) og familien har vært innestengt i kirka i åtte år

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

MEDBESTEMMELSE: Den nye tariffavtalen skal gi bedre vern av fritida til de ansatte.

Christine Skårberg Dahl

Slik blir den nye lønna for energimontører i kommunale kraft- og nettselskap

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

Hanna Skotheim

Hagen til rusavhengige kan forsvinne: – Hvis jeg sovner, vet jeg at noen passer på

Kommentar

Hadia Tajik har god grunn til å smile. Regjeringens pensjonspolitikk virker, skriver Kjell Werner.

Hadia Tajik har god grunn til å smile. Regjeringens pensjonspolitikk virker, skriver Kjell Werner.

Håvard Sæbø

«Tajik har grunn til å smile. Pensjon fra første krone er en suksess»

Kunnskapsminister Tonje Brenna innrømmet at det har vært krevende for henne personlig å være taus gjennom streiken.

Kunnskapsminister Tonje Brenna innrømmet at det har vært krevende for henne personlig å være taus gjennom streiken.

Sidsel Valum

– Tvungen lønnsnemnd er også et nederlag for meg, sier kunnskapsministeren

TØFFE TIDER: Kriminalomsorgen er midt i et langtrukkent strømsjokk som bare ser ut til å fortsette.

TØFFE TIDER: Kriminalomsorgen er midt i et langtrukkent strømsjokk som bare ser ut til å fortsette.

Colourbox

Kriminalomsorgen fikk 50 millioner sist høst. Nå går alt til strømregninga

– Det er veldig tidlig, og jeg tror ikke jeg har vært med på det noen gang, sier LO Stat-nestleder Lise Olsen.

– Det er veldig tidlig, og jeg tror ikke jeg har vært med på det noen gang, sier LO Stat-nestleder Lise Olsen.

Ole Palmstrøm

Spekter-oppgjøret er ferdig – mye tidligere enn vanlig

Kontroller på byggeplasser er bare en liten del av arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Nå har regjeringa lagt fram en omfattende handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Kontroller på byggeplasser er bare en liten del av arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Nå har regjeringa lagt fram en omfattende handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Håvard Sæbø

Kampen mot sosial dumping: Her er regjeringens nye tiltak

Kronikk

De aller rikeste, som Kjell Inge Røkke, betaler omtrent 11 prosent skatt av inntekten sin, skriver Tiril Halvorsen og Trine Østereng.

De aller rikeste, som Kjell Inge Røkke, betaler omtrent 11 prosent skatt av inntekten sin, skriver Tiril Halvorsen og Trine Østereng.

Lise Åserud / NTB

«Det er ikke rikfolk som betaler mest skatt i Norge»

Debatt

Spørsmålet vi står igjen med er hvor sterk streikeretten er for ansatte i offentlig sektor, skriver Guro Elisabeth Lind.

Spørsmålet vi står igjen med er hvor sterk streikeretten er for ansatte i offentlig sektor, skriver Guro Elisabeth Lind.

Ole Palmstrøm

«Bruken av tvungen lønnsnemnd i lærerstreiken er farlig»

Regjeringen foreslår blant annet en effektiv sats på 40 prosent grunnrenteskatt når det gjelder produksjon av laks, ørret og regnbueørret.  (Illustrasjonsfoto)

Regjeringen foreslår blant annet en effektiv sats på 40 prosent grunnrenteskatt når det gjelder produksjon av laks, ørret og regnbueørret. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Ekstraskatt på laks og kraft vil gi titalls milliarder i statskassa

Piloter i selskapet Pegasus ønsker tariffavtale. (Illustrasjonsfoto)

Piloter i selskapet Pegasus ønsker tariffavtale. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

De flyr milliardærer og statsministeren. Nå krever pilotene tariffavtale


Flere saker