JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Strømpris

Forbrukerrådet er lei av strømselskaper som bryter reglene

Svartmaling av en hel bransje, svarer Fornybar Norge.
Forbrukerrådet tar knusende oppgjør med strømbransjen. (Illustrasjonsfoto)

Forbrukerrådet tar knusende oppgjør med strømbransjen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

heather.eliassen@ntb.no

– Vi har å gjøre med en bransje som er tuftet på å dytte og lure forbrukerne inn i dårlige avtaler, sier direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket.

Antall henvendelser til Forbrukerrådet om strøm økte med 70 prosent i fjor, og antall klager om strøm til Elklagenemnda ble doblet, skriver Dagens Næringsliv.

Forbrukerrådet mener bransjeorganisasjonen Fornybar Norge forsøker å skape et inntrykk av at det bare er noen små useriøse aktører som ødelegger. Blyverket mener det ikke stemmer.

– Store som små aktører lurer kundene til å betale dyrt for strømmen og gjør seg skyldig i en rekke brudd på eksisterende regelverk.

Mye lest: Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

Toini Løvseth, leder for produksjon og marked i Fornybar Norge, sier de ikke aksepterer Blyverkets svartmaling av en hel bransje. Men hun mener det er veldig bra at forbrukermyndighetene nå slår hardere ned på enkeltselskaper.

– Vi har også tatt til orde for at det bør stilles strengere krav til selskaper for å få konsesjon, og at det bør bli lettere å miste den.

– Men vi snakker om et marked med rundt tre millioner strømkunder. En promille av disse tok kontakt med Forbrukerrådet i fjor.

Aktuelt: Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

Warning
Annonse
Annonse