Flyselskaper
Kundene strømmer tilbake til SAS
Salget av SAS-billetter i Norge er nå på høyde med tiden før pandemien.
Kundene har strømmet tilbake til SAS etter at streiken ble avsluttet.
Tormod Ytrehus
Salget av SAS-billetter eksploderte nærmest straks streiken var over, skriver Flysmart24.
– Det var som å slå på en bryter. I dag kan vi fastslå at salget av SAS-billetter ikke bare er like godt som før streiken. Salget er på høyde med tiden før pandemien, altså enda et hakk høyere, sier kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, til Flysmart24.
Han sier at meldingene er den samme fra deres partnere både i Sverige og Danmark.
Konflikten mellom SAS og pilotene påførte selskapet enorme tap de 15 dagene den pågikk – anslagsvis 100 millioner kroner daglig eller til sammen snaut halvannen milliard kroner før den ble avsluttet 19. juli.
Avtalen som ble meglet fram ble godtatt i en uravstemning blant de fire pilotforeningene i Norge, Sverige og Danmark sist lørdag.
Pilotstreiken i SAS midt i høysesongen i juli, har vært godt nytt for andre flyselskaper – spesielt Norwegian og Widerøe.
Widerøe opplevde økt etterspørsel på sine kommersielle ruter i juli, på strekninger der det flys direkte og indirekte i konkurranse med SAS. Totalt ga SAS-streiken en positiv inntektseffekt for juli på mellom 15 og 20 millioner kroner.
Norwegian hadde over 2,2 millioner passasjerer i juli. Det er det høyeste tallet siden før pandemien. Totalt 2.206.424 passasjerer reiste med Norwegian i juli, og 95 prosent av flysetene var solgt. Det er den høyeste prosenten flyselskapet har hatt på mange år.