JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Green Cargo har transportert gods på strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger siden 2016.

Green Cargo har transportert gods på strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger siden 2016.

Peter Lydén/Green Cargo

Jernbane

Togselskapet Green Cargo avvikler innenriks godstrafikk i Norge

120 medarbeidere blir berørt når togselskapet Green Cargo legger ned driften av innenriks godstrafikk i Norge i løpet av første kvartal neste år.



01.11.2022
06:00
24.11.2022 10:24

morten.hansen@lomedia.no

– Nedleggelsen skyldes en betydelig økning av driftskostnadene i Norge. Bakgrunnen for dette er omfattende sporarbeid på linjer og i terminaler, sterkt økte strømkostnader, økte dieselkostnader og økte personalkostnader. Vi ville helst fortsette driften i Norge, men de økonomiske rammene og situasjonen fremover gjør at vi må agere bedriftsøkonomisk ansvarlig, sier administrerende direktør Bengt Fors i Green Cargo Norge AS i en pressemelding.

Rundt 120 medarbeidere og en trettitalls kunder i Norge berøres av nedleggelsen. Det pågår nå forhandlinger med fagforeningene om gjennomføringen av nedleggelsen.

Usikre ansatte

Robin Prislander, hovedtillitsvalgt i Green Cargo forteller at det naturlig nok er mye usikkerhet blant de ansatte. Han har brukt det meste av tiden siden nyheten om at selskapet trekker seg ut av Norge til å snakke med medlemmene.

– Vi skal gjøre det vi kan for å sikre at medlemmene våre får beholde jobbene sine – enten i Green Cargo eller i et nytt selskap, sier Prislander.

Håper noen vil ta over

Han håper det vil komme en ny operatør på banen, som sikrer at både de ansatte i selskapet og godset som fraktes fortsatt blir værende på jernbanen. Han understreker at medlemmene vil stå på til siste arbeidsdag. Forhåpentligvis vil det da stå noen klare til å ta over.

– Vi må kjempe for at godset holdes på jernbanen. Vi vet at når det først kommer på veien blir det vanskelig å få tilbake, sier Prislander.

Han understreker at det ikke er en lett kamp. For når Green Cargo forlater Norge tar de med seg mye av materiellet tilbake til Sverige. I pressemeldingen skriver Green Cargo at kjøretøyene som brukes i Norge vil forsterke den svenske virksomheten og øke konkurransekraften til morselskapet.

– Det er vanskelig å få tak i materiell. Noe er det nok mulig å skaffe til vei, men å erstatte alt blir ikke lett, sier Prislander.

Et varsku til politikerne

Green Cargo har siden 2016 transportert gods på strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger. Mariann Ravnanger Nilsen, leder av Cargo-landsrådet i Norsk Jernbaneforbund sier det er et kjempevarsku at Norges nest største godsoperatør på jernbanen må legge ned virksomheten sin.

– Jeg er overrasket over beslutningen. Men når et selskap som har satset mye de siste årene trekker seg ut, bør regjeringen ta signalet. Det trengs å satses mer på godstransport på Jernbanen, sier Nilsen.

Hun uttrykker forståelse for noen av argumentene. Ugunstig tildeling av spor og avbrudd på grunn av arbeider i sporet gjør godsproduksjonen vanskeligere og mer kostbar. Nilsen mener godsoperatørene blir for dårlig involvert i planleggingen av arbeidene på jernbanen. I tillegg mener hun jernbanen lider av for dårlig vedlikehold over lang tid.

– Nå får vi brudd på grunn flikking på problemer som burde vært løst tidligere. Hadde man tatt tak i problemene med gammel og slitt infrastruktur, i stede for å utsette det til den enhver tid neste transportplan, hadde det vært mulig å få en mer stabil og økonomisk produksjon, sier Nilsen.

Vanskelig å planlegge

I tillegg mener hun godsselskapene har for usikre rammebetingelser. Nilsen sier selskapene vanskelig kan planlegge langsiktig, når ordninger som for eksempel miljøtilskuddsordningen skal opphøre før en alternativ ordning er på plass. 

– Vi må ha langsiktige rammetilskudd og ordninger. Og så må politikerne tørre å prioritere. Vil de prioritere jernbanen, så må de våge å nedprioritere noen av de dyre veiprosjektene, sier Nilsen. 

Hun understreker at beslutningen til Green Cargo er fryktelig trist for de 120 ansatte som blir rammet. Men påpeker at det i verste fall kan ramme flere.

– Det er 15–20 daglige godstog som blir lagt ned. Det tilsvarer minst 600 flere lastebiler på veien hver eneste dag. Det har også en kostnad, sier Nilsen.

Det svenske hovedselskapet Green Cargo AB har drevet godstransport mellom Norge og Sverige i mange år. Denne trafikken blir ikke påvirket av avviklingen.

Godsterminaler: For mange gods-operatører på for liten plass: Nå vil Bane Nor ta driften i egen regi

01.11.2022
06:00
24.11.2022 10:24



Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

Sissel M. Rasmussen

Kritikken har haglet: Slik er livet på innsiden av Trandum

Mimmi Kvisvik ber om at statens satser for økonomisk sosialhjelp heves.

Mimmi Kvisvik ber om at statens satser for økonomisk sosialhjelp heves.

Hanna Skotheim

FO-lederen vil gjøre det enklere å få sosialhjelp: – Ingen skal leve under fattigdomsgrensa


Flere saker