I dag drifter de forskjellige godsselskapene terminalene, som for eksempel på Alnabru. Nå vurderer Bane Nor å opprette et eget driftsselskap.
Erlend Dalhaug Daae
Jernbane og tog
For mange gods-operatører på for liten plass: Nå vil Bane Nor ta driften i egen regi
Med tre operatører og mer gods på jernbanen, begynner det å bli trangt på godsterminalene. Nå vurderer Bane Nor å ta over driften av terminalene de selv eier.
morten.hansen@lomedia.no
I en internmelding til alle ansatte i Bane Nor, som NJF-magasinet har fått tilgang på, skriver foretaket at de har «besluttet at Bane Nor skal overta driften av terminalene i egen regi».
Det står videre at dette skal skje via et eget selskap som også har ansvar for bemanning og organisasjon.
I en epost til NJF-magasinet understreker Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane Nor, at foretaket ikke har vedtatt at de skal ta over terminaloperasjonene.
– Bane Nor arbeider videre med en modell for å ta over i egen regi. Beslutning regner vi med å ta i løpet av høsten, skriver han i en epost.
– Vi mener det er mulig å få mer ut av dagens terminaler, spesielt på Alnabru der kapasiteten nærmer seg bristepunktet, skriver Scheel.
Terminalen på Alnabru er en av de største terminalene for jernbanegods i Nord-Europa.
Kapasiteten er sprengt: Bane Nor må si nei til mer gods på skinner
Tryggere og mer effektivt
Konserndirektøren påpeker at Bane Nor har en krevende sikkerhetssituasjon med flere operatører som bruker det samme begrensede arealet.
– Ved å gå fra tre operatører som i dag, til en, vil vi oppnå en tryggere og mer effektiv drift som vil legge til rette for mer gods på bane, skriver Scheel.
Han skriver videre at Bane Nor ønsker et tett og godt samarbeid med fagforeningene og dagens operatører for å få til en eventuell overtakelse så smidig som mulig.
Egnet løsning
Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i CargoNet, synes det er fornuftig at Bane Nor bruker tid på avgjørelsen.
Hun understreker at hun i utgangspunktet ikke har noe imot statsforetaket som eier. Hun mener det er en mer egnet løsning enn konkurranseutsetting som, etter det NJF-magasinet erfarer, har vært diskutert.
– Først og fremst er vi glade for at det ikke blir konkurranseutsetting, som i Oslo Havn. Et eget driftsselskap vil sikre trygge og gode arbeidsplasser, i tillegg til at vi mener det vil gi en bedre drift, sier Nilsen.
Mariann Ravnanger Nilsen synes det er fornuftig at Bane Nor bruker tid på avgjørelsen.
Sissel M. Rasmussen
– Må bruke kompetansen
Hun understreker at det er nødvendig at dagens driftere, som for eksempel CargoNet, blir godt involvert i arbeidet med etablering av et driftsselskap. For selv om Bane Nor i dag eier de fysiske terminalene, påpeker hun at selskapet ikke har erfaring med å drifte dem.
– Jeg er litt redd for at Bane Nor ender opp med å bare se terminaldriften fra sitt ståsted. Det vil ramme kundene. Et nytt driftsselskap må ta i bruk terminalerfaringen som operatørene sitter på. De som håndterer Alnabru i dag er selvsagt de som må håndtere den i fortsettelsen, sier Nilsen.
Jernbaneforbundets tillitsvalgte påpeker at det ikke bare er å kopiere driftsopplegget til andre terminaler.
– En jernbaneterminal kan for eksempel ikke sammenlignes med en havneterminal. Vi kan heller ikke basere oss på kunnskap fra de store, internasjonale godsterminalene. Selv Alnabruterminalen blir veldig liten sammenliknet med disse, sier Nilsen.
Hun mener en omlegging av dagens ordning, hvor godsselskapene selv drifter terminalen, vil få konsekvenser for selskap som CargoNet og Green Cargo.
– Vi vil miste en del av fleksibiliteten vi har i dag. Den må erstattes med gode strukturer og dialog, sier Nilsen.
Kundene viktigst
Ingvild Storås, administrerende direktør i CargoNet, vil ikke kommentere en konkret modell før den er endelig besluttet.
Hun understreker at de i tiden fram til det skjer, gir innspill til Bane Nor for å påvirke at det velges en driftsmodell der godsoperatørene er tett involvert. Modellen må understøtte hovedmålet om at mer av godset i Norge blir fraktet på jernbanen.
– Derfor er vi opptatt av at det blir en modell som setter nærheten til kundene først, og som ser helheten i godstransporten, sier Storås.
Hun påpeker at kompetansen på jernbanegods sitter hos de som frakter godset i dag. Også hun mener det er nødvendig at godsoperatørene blir lyttet til.
– På den måten får man dekket kundenes behov, sikret tilstrekkelig sikkerhet på terminalene og skapt arbeidsplasser som folk ønsker å bli værende i.
Storås understreker at så langt i prosessen er dialogen med Bane Nor god.
– Vi opplever at Bane Nor lytter og er åpne for innspill, sier Storås.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø