JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
I dag drifter de forskjellige godsselskapene terminalene, som for eksempel på Alnabru. Nå vurderer Bane Nor å opprette et eget driftsselskap.

I dag drifter de forskjellige godsselskapene terminalene, som for eksempel på Alnabru. Nå vurderer Bane Nor å opprette et eget driftsselskap.

Erlend Dalhaug Daae

Jernbane og tog

For mange gods-operatører på for liten plass: Nå vil Bane Nor ta driften i egen regi

Med tre operatører og mer gods på jernbanen, begynner det å bli trangt på godsterminalene. Nå vurderer Bane Nor å ta over driften av terminalene de selv eier.



24.10.2022
13:49
24.10.2022 14:58

morten.hansen@lomedia.no

I en internmelding til alle ansatte i Bane Nor, som NJF-magasinet har fått tilgang på, skriver foretaket at de har «besluttet at Bane Nor skal overta driften av terminalene i egen regi».

Det står videre at dette skal skje via et eget selskap som også har ansvar for bemanning og organisasjon.

I en epost til NJF-magasinet understreker Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane Nor, at foretaket ikke har vedtatt at de skal ta over terminaloperasjonene.

– Bane Nor arbeider videre med en modell for å ta over i egen regi. Beslutning regner vi med å ta i løpet av høsten, skriver han i en epost.

– Vi mener det er mulig å få mer ut av dagens terminaler, spesielt på Alnabru der kapasiteten nærmer seg bristepunktet, skriver Scheel.

Terminalen på Alnabru er en av de største terminalene for jernbanegods i Nord-Europa.

Kapasiteten er sprengt: Bane Nor må si nei til mer gods på skinner

Tryggere og mer effektivt

Konserndirektøren påpeker at Bane Nor har en krevende sikkerhetssituasjon med flere operatører som bruker det samme begrensede arealet.

– Ved å gå fra tre operatører som i dag, til en, vil vi oppnå en tryggere og mer effektiv drift som vil legge til rette for mer gods på bane, skriver Scheel.

Han skriver videre at Bane Nor ønsker et tett og godt samarbeid med fagforeningene og dagens operatører for å få til en eventuell overtakelse så smidig som mulig.

Egnet løsning

Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i CargoNet, synes det er fornuftig at Bane Nor bruker tid på avgjørelsen.

Hun understreker at hun i utgangspunktet ikke har noe imot statsforetaket som eier. Hun mener det er en mer egnet løsning enn konkurranseutsetting som, etter det NJF-magasinet erfarer, har vært diskutert.

– Først og fremst er vi glade for at det ikke blir konkurranseutsetting, som i Oslo Havn. Et eget driftsselskap vil sikre trygge og gode arbeidsplasser, i tillegg til at vi mener det vil gi en bedre drift, sier Nilsen.

Mariann Ravnanger Nilsen synes det er fornuftig at Bane Nor bruker tid på avgjørelsen.

Mariann Ravnanger Nilsen synes det er fornuftig at Bane Nor bruker tid på avgjørelsen.

Sissel M. Rasmussen

– Må bruke kompetansen

Hun understreker at det er nødvendig at dagens driftere, som for eksempel CargoNet, blir godt involvert i arbeidet med etablering av et driftsselskap. For selv om Bane Nor i dag eier de fysiske terminalene, påpeker hun at selskapet ikke har erfaring med å drifte dem.

– Jeg er litt redd for at Bane Nor ender opp med å bare se terminaldriften fra sitt ståsted. Det vil ramme kundene. Et nytt driftsselskap må ta i bruk terminalerfaringen som operatørene sitter på. De som håndterer Alnabru i dag er selvsagt de som må håndtere den i fortsettelsen, sier Nilsen.

Jernbaneforbundets tillitsvalgte påpeker at det ikke bare er å kopiere driftsopplegget til andre terminaler.

– En jernbaneterminal kan for eksempel ikke sammenlignes med en havneterminal. Vi kan heller ikke basere oss på kunnskap fra de store, internasjonale godsterminalene. Selv Alnabruterminalen blir veldig liten sammenliknet med disse, sier Nilsen.

Hun mener en omlegging av dagens ordning, hvor godsselskapene selv drifter terminalen, vil få konsekvenser for selskap som CargoNet og Green Cargo.

– Vi vil miste en del av fleksibiliteten vi har i dag. Den må erstattes med gode strukturer og dialog, sier Nilsen.

Kundene viktigst

Ingvild Storås, administrerende direktør i CargoNet, vil ikke kommentere en konkret modell før den er endelig besluttet.

Hun understreker at de i tiden fram til det skjer, gir innspill til Bane Nor for å påvirke at det velges en driftsmodell der godsoperatørene er tett involvert. Modellen må understøtte hovedmålet om at mer av godset i Norge blir fraktet på jernbanen.

– Derfor er vi opptatt av at det blir en modell som setter nærheten til kundene først, og som ser helheten i godstransporten, sier Storås.

Hun påpeker at kompetansen på jernbanegods sitter hos de som frakter godset i dag. Også hun mener det er nødvendig at godsoperatørene blir lyttet til.

– På den måten får man dekket kundenes behov, sikret tilstrekkelig sikkerhet på terminalene og skapt arbeidsplasser som folk ønsker å bli værende i.

Storås understreker at så langt i prosessen er dialogen med Bane Nor god.

– Vi opplever at Bane Nor lytter og er åpne for innspill, sier Storås. 

24.10.2022
13:49
24.10.2022 14:58



Mest lest

colourbox.com

Her er de nye satsene for kjøregodtgjørelse

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

Tormod Ytrehus

Ann Kristin må vente på sjukepengar frå Nav: – Eg har ikkje råd

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Arbeiderne i Peab Asfalt mister sin faste ansettelse og er usikre på framtida. 20. oktober fikk de varslet om oppsigelse av arbeidsgiveren.

Alf Ragnar Olsen

Asfaltarbeiderne fikk sparken i oktober. Så lyste bedriften ut 49 nye stillinger

Erlend Angelo

Vedum varsler endringer av lakseskatten

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Arbeidsgivernes representant, NHOs Ole Erik Almlid tjener mer enn dobbelt så mye som LOs Peggy Hessen Følsvik

Jan-Erik Østlie

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Vigdis Førsund synes det har blitt dyrt å handle mat.

Sissel M. Rasmussen

Lønnsoppgjøret til Vigdis forsvant i en sky av økte priser

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

20 år gamle Rehana jobber deltid på Espresso House Oslo S ved siden av skolegangen.

Tormod Ytrehus

Rehana (20) jobber på landets travleste kaffebar. Nå har hun fått til noe ingen har klart

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

EFFEKTIVT: Jan Lange sørger for at de beholderne som skal fraktes fra søppelrommet til bilen på gateplan er fulle av sekker, for å unngå ekstra arbeid.

Håvard Sæbø

Jan vil helst bli kalt søppelmann

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Ap har økt litt siden forrige bunnmåling. Fra 16,9 prosent i november til 18,1 prosent i desember.

Beate Oma Dahle / NTB

Krisa fortsetter for Ap: Støre og regjeringa får ingen julegave av velgerne

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

– Pensjon er framtida vår. Det er veldig viktig at man har noe å leve for etter lang tjeneste i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt Camilla Hermansen i Kiwi.

Eva Ler Nilsen

14.000 Kiwi-ansatte får økt tjenestepensjon

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Bygningsarbeiderne har i mange år kjempet for å forby bemanningsnransjen. Nå vedtar Stortinget et forbud mot bemanningsbyråer i byggebransjen i Osloområdet. I tillegg kommer flere andre innstramminger for byråene som leier ut abeidskraft.

Håvard Sæbø

Nye innleieregler vedtas mandag. Her er en oppsummering

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Fauzia Hussain-Wiik har vært medlem i Arbeiderpartiet siden hun var 25 år og ungdomstillitsvalgt i LO.

Eivind Senneset

Det er krise i Ap. Fauzia mener partiet trenger folk som henne nå

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

– Lønnsveksten i deler av privat sektor stikker fra, mens offentlig ansatte holdes stramt innenfor frontfagsrammen, mener forhandlingssjef i Unio, Klemet Rønning-Aaby.

Helene Moe Slinning/Pressebilde Unio

Vårens lønnsoppgjør kan føre til storkonflikt, mener Unio

Kommentar

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Åpne skattelister er viktig for den gjensidige tilliten i samfunnet. I neste omgang bidrar dette til å styrke demokratiet, skriver Kjell Werner.

Berit Roald / NTB

«Vi må få mer åpne og lettere tilgjengelige skattelister»

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

I 2018 kom nye og skjerpede krav til utdanning for vektere.

Ole Palmstrøm

Vektere kan stå uten jobb fra nyttår, grunnet regelendring i 2018

Jula for et år siden var maten i gjennomsnitt 12,7 prosent billigere enn i år.

Jula for et år siden var maten i gjennomsnitt 12,7 prosent billigere enn i år.

Torgny Hasås

Prisene fortsetter å stige: Julematen koster mye mer enn i fjor

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

En av ti har opplevd eller kjenner noen som har blitt seksuelt trakassert på julebord med jobben.

Colourbox

Seksuelt trakassering på julebord: Dette gjør du hvis det skjer

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Unio-leder Ragnhild Lied og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Jan-Erik Østlie/Heiko Junge/NTB

Støre og LO fikk klar beskjed på Unio-konferansen

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Åpenhet og tillit går hånd i hånd, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om bråket rundt kundelisten for Jonas Gahr Støres statssekretær.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen om bråket rundt Støres nye rådgiver: – Åpenhet og tillit går hånd i hånd


Flere saker