JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
I dag drifter de forskjellige godsselskapene terminalene, som for eksempel på Alnabru. Nå vurderer Bane Nor å opprette et eget driftsselskap.

I dag drifter de forskjellige godsselskapene terminalene, som for eksempel på Alnabru. Nå vurderer Bane Nor å opprette et eget driftsselskap.

Erlend Dalhaug Daae

Jernbane og tog

For mange gods-operatører på for liten plass: Nå vil Bane Nor ta driften i egen regi

Med tre operatører og mer gods på jernbanen, begynner det å bli trangt på godsterminalene. Nå vurderer Bane Nor å ta over driften av terminalene de selv eier.

24.10.2022
13:49
24.10.2022 14:58

morten.hansen@lomedia.no

I en internmelding til alle ansatte i Bane Nor, som NJF-magasinet har fått tilgang på, skriver foretaket at de har «besluttet at Bane Nor skal overta driften av terminalene i egen regi».

Det står videre at dette skal skje via et eget selskap som også har ansvar for bemanning og organisasjon.

I en epost til NJF-magasinet understreker Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane Nor, at foretaket ikke har vedtatt at de skal ta over terminaloperasjonene.

– Bane Nor arbeider videre med en modell for å ta over i egen regi. Beslutning regner vi med å ta i løpet av høsten, skriver han i en epost.

– Vi mener det er mulig å få mer ut av dagens terminaler, spesielt på Alnabru der kapasiteten nærmer seg bristepunktet, skriver Scheel.

Terminalen på Alnabru er en av de største terminalene for jernbanegods i Nord-Europa.

Kapasiteten er sprengt: Bane Nor må si nei til mer gods på skinner

Tryggere og mer effektivt

Konserndirektøren påpeker at Bane Nor har en krevende sikkerhetssituasjon med flere operatører som bruker det samme begrensede arealet.

– Ved å gå fra tre operatører som i dag, til en, vil vi oppnå en tryggere og mer effektiv drift som vil legge til rette for mer gods på bane, skriver Scheel.

Han skriver videre at Bane Nor ønsker et tett og godt samarbeid med fagforeningene og dagens operatører for å få til en eventuell overtakelse så smidig som mulig.

Egnet løsning

Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i CargoNet, synes det er fornuftig at Bane Nor bruker tid på avgjørelsen.

Hun understreker at hun i utgangspunktet ikke har noe imot statsforetaket som eier. Hun mener det er en mer egnet løsning enn konkurranseutsetting som, etter det NJF-magasinet erfarer, har vært diskutert.

– Først og fremst er vi glade for at det ikke blir konkurranseutsetting, som i Oslo Havn. Et eget driftsselskap vil sikre trygge og gode arbeidsplasser, i tillegg til at vi mener det vil gi en bedre drift, sier Nilsen.

Mariann Ravnanger Nilsen synes det er fornuftig at Bane Nor bruker tid på avgjørelsen.

Mariann Ravnanger Nilsen synes det er fornuftig at Bane Nor bruker tid på avgjørelsen.

Sissel M. Rasmussen

– Må bruke kompetansen

Hun understreker at det er nødvendig at dagens driftere, som for eksempel CargoNet, blir godt involvert i arbeidet med etablering av et driftsselskap. For selv om Bane Nor i dag eier de fysiske terminalene, påpeker hun at selskapet ikke har erfaring med å drifte dem.

– Jeg er litt redd for at Bane Nor ender opp med å bare se terminaldriften fra sitt ståsted. Det vil ramme kundene. Et nytt driftsselskap må ta i bruk terminalerfaringen som operatørene sitter på. De som håndterer Alnabru i dag er selvsagt de som må håndtere den i fortsettelsen, sier Nilsen.

Jernbaneforbundets tillitsvalgte påpeker at det ikke bare er å kopiere driftsopplegget til andre terminaler.

– En jernbaneterminal kan for eksempel ikke sammenlignes med en havneterminal. Vi kan heller ikke basere oss på kunnskap fra de store, internasjonale godsterminalene. Selv Alnabruterminalen blir veldig liten sammenliknet med disse, sier Nilsen.

Hun mener en omlegging av dagens ordning, hvor godsselskapene selv drifter terminalen, vil få konsekvenser for selskap som CargoNet og Green Cargo.

– Vi vil miste en del av fleksibiliteten vi har i dag. Den må erstattes med gode strukturer og dialog, sier Nilsen.

Kundene viktigst

Ingvild Storås, administrerende direktør i CargoNet, vil ikke kommentere en konkret modell før den er endelig besluttet.

Hun understreker at de i tiden fram til det skjer, gir innspill til Bane Nor for å påvirke at det velges en driftsmodell der godsoperatørene er tett involvert. Modellen må understøtte hovedmålet om at mer av godset i Norge blir fraktet på jernbanen.

– Derfor er vi opptatt av at det blir en modell som setter nærheten til kundene først, og som ser helheten i godstransporten, sier Storås.

Hun påpeker at kompetansen på jernbanegods sitter hos de som frakter godset i dag. Også hun mener det er nødvendig at godsoperatørene blir lyttet til.

– På den måten får man dekket kundenes behov, sikret tilstrekkelig sikkerhet på terminalene og skapt arbeidsplasser som folk ønsker å bli værende i.

Storås understreker at så langt i prosessen er dialogen med Bane Nor god.

– Vi opplever at Bane Nor lytter og er åpne for innspill, sier Storås. 

24.10.2022
13:49
24.10.2022 14:58



Mest lest

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast

Tore Kristiansen / VG

Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Nam Y. Huh / AP / NTB

Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Tormod Ytrehus

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

Ole Palmstrøm

Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Colourbox

Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jan-Erik Østlie

Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre

Yara-direktør og president i NHO,  Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

REUTERS/Victora Klesty

Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet

Erlend Angelo

Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

Ørn E. Borgen / NTB

Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

Espen Solli

Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Anne Marthe Vestre Berge

Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Drikker du for mye med kollegaene dine?

Leder i Elektroarbeidernes  fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Torgny Hasås

Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Tri Nguyen Dinh

Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved  Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at  det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

Håvard Sæbø

Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen


Flere saker