UNNTAKET: Selv om godstransporten på Gjøvikbanen økte med 21 prosent, er det fortsatt plass til flere godstog her. Andre steder er kapasiteten helt sprengt.
Øystein Bråthen
Godstransport på jernbanen:
Ikke nok plass til godstog på skinner
I fjor økte godstrafikken på jernbane med hele tolv prosent. Nå må Bane Nor si nei til mer gods på enkelte strekninger. Det er rett og slett ikke plass til flere godstog.
morten.hansen@lomedia.no
– Vi er glade for at stadig flere ønsker å transportere gods på den mest klimavennlige måten. Økningen på jernbanen er stor, og etterspørselen er enda større, sier Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane Nor.
Fra 2020 til 2021 økte godstransporten på bane med 12 prosent. Flere strekninger på Østlandet, Vestlandet og i Nord-Norge har hatt en enda større vekst. Aller øverst troner Østfoldbanen, med en oppgang på hele 28 prosent.
Må si nei
Men at stadig flere vil flytte lasten fra trailer til tog, byr på problemer. Noen steder i landet må Bane Nor si nei. Det skyldes at det ikke er plass i sporet.
– Vi skal gjøre vårt ytterste for å bidra til en mest mulig bærekraftig utvikling. Samtidig ser vi at kapasiteten på flere banestrekninger nærmer seg taket. Noen steder må vi rett og slett si nei, forteller Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane Nor.
Samferdselsbudsjettet: Mer penger til gods – mindre til passasjerer
Haster å komme i gang
Mariann Ravnanger Nilsen, leder av Cargopersonalets forening i Norsk Jernbaneforbund (NJF) berømmer Bane Nor for at de sier fra om tilstanden i sporet.
– Det er viktig og riktig at Bane Nor gir beskjed om at det er vanskelig å oppfylle målet om en mer miljøvennlig godstransport. Mer gods fra vei til bane.
Hun understreker at det haster med å komme i gang med tiltak som øker kapasiteten.
Nilsen sier det må handles, før de som skal sende godset blir lei av å vente.
– Det må mer penger til bygging av krysningsspor. Og så må vi gjennomføre de planene som allerede er vedtatt, sier Nilsen.
Mariann Ravnanger Nilsen, leder av Cargopersonalets forening i Norsk Jernbaneforbund
Sissel M. Rasmussen
Trenger krysningsspor
I dag er Bergensbanen og Dovrebanen på bristepunktet. Dette er de viktige transportkorridorene mellom Oslo og Bergen og Trondheim.
Kongsvingerbanen og Østfoldbanen er til tider også overbelastet.
En av grunnene til dette er at det meste av jernbanen i Norge består av enkeltspor. Det betyr at togene er avhengige av krysningsspor, et ekstra spor hvor togene kan passere hverandre.
Scheel sier det trengs utbygging av flere kryssingsspor. Et slikt arbeid pågår nå på Nordlandsbanen, som oppgraderes for halvannen milliard kroner.
Til høsten er jobben gjort. Det gir rom for en økning i antall godstog i nord.
Fikk du med deg denne? Enorme prisforskjeller i toganbud: – Desperate etter å vinne
Strøm på Rørosbanen
Nilsen påpeker at det allerede er satt av midler, som ikke er brukt, til bygging av nettopp krysningsspor. Neste steg, mener Ravnanger, må bli å utnytte de kapasitetene som er lett tilgjengelig.
Hun trekker fram elektrifisering av Rørosbanen som ett tiltak.
– Rørosbanen kan gjøre mye med den begrensede kapasiteten på Dovrebanen. Det kan bety en nesten dobling av kapasiteten, fastslår Nilsen.
I tillegg mener hun man må begynne å stille spørsmål med allerede etablerte sannheter. Blant annet om all persontrafikken er nødvendig.
– Man må se på kapasiteten hele døgnet. Trenger man for eksempel veldig mange lokaltog hele tiden? Kan noe av den kapasiteten overføres til godstransport, spør Nilsen.
Mest lest
Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm
Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.
Hanna Skotheim
Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben
UTSLITTE: – Arbeidspresset har bare økt og økt, og pakkene er blitt flere og tyngre. Men det er folk som har det verre enn meg. Noen kommer hjem helt utslitt, og klarer ingenting, sier Vigdis Pedersen. Nå ser hun frem til å gå av med pensjon til sommeren.
Alf Ragnar Olsen
Vigdis har jobba i Posten siden 1981. Nå blir hun sett på som en byrde
VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.
Håvard Sæbø
Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn
LEI AV Å BLI LURT: Sylwester Niznik sier han må sjekke alt, og kjempe for seg selv. Han skulle gjerne byttet ut jobben i bemanningsbyrå med fast jobb hos en stor entreprenør.
Håvard Sæbø
Sylwester (34) vet bare når han har ferie, ikke om han skal jobbe i morgen eller neste uke
Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) presenterte årets trygdeoppgjør onsdag ettermiddag.
Jan-Erik Østlie
Slik blir den nye pensjonen. Se resultatet for trygdeoppgjøret
SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.
Nina Hanssen
Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt
Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.
Colourbox
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar
– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.
Werner Juvik
Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp
NY LØNN: Økt kjøpekraft var et hovedkrav da forhandlingene startet for over 3 200 industriarbeidere. Bildet er tatt hos Trelleborg Offshore.
Arkivfoto: Tonje Paulsen Solem
Her er den nye lønna til industriarbeiderne
KLUBBLEDER. Kim Olav Johansen er klubbleder for EL og IT Forbundet ved el- og automasjonsavdelinga ved Norske Skogs fabrikk i Skogn.
Knut Viggen
Nestleder i elektriker-fagforening risikerer å få sparken i Norske Skog
Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.
Anne Myklebust Odland
Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til
Rentenivået vil påvirke alle som har boliglån. Her er et knippe boliger på Grefsen i Oslo
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Revidert nasjonalbudsjett: Slik påvirker det lommeboken
Krister Sørbø, VG/NTB
Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før
PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).
Ylva Seiff Berge
Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer
Per Flakstad
Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai
OLJESERVICE: Forhandlingene for oljeserviceansatte starter i dag. Blant dem er de ansatte ved Aker Solutions i Ågotnes. Bildet er fra Aker Solutions i Egersund, og er kun en illustrasjon.
Arkivfoto: Erlend Angelo
Brudd i forhandlingene for flere tusen oljearbeidere
SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.
Tormod Ytrehus
Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig
FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.
Ole Palmstrøm
Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes
Kronikk
Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken.
Colourbox