UNNTAKET: Selv om godstransporten på Gjøvikbanen økte med 21 prosent, er det fortsatt plass til flere godstog her. Andre steder er kapasiteten helt sprengt.
Øystein Bråthen
Godstransport på jernbanen:
Ikke nok plass til godstog på skinner
I fjor økte godstrafikken på jernbane med hele tolv prosent. Nå må Bane Nor si nei til mer gods på enkelte strekninger. Det er rett og slett ikke plass til flere godstog.
morten.hansen@lomedia.no
– Vi er glade for at stadig flere ønsker å transportere gods på den mest klimavennlige måten. Økningen på jernbanen er stor, og etterspørselen er enda større, sier Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane Nor.
Fra 2020 til 2021 økte godstransporten på bane med 12 prosent. Flere strekninger på Østlandet, Vestlandet og i Nord-Norge har hatt en enda større vekst. Aller øverst troner Østfoldbanen, med en oppgang på hele 28 prosent.
Må si nei
Men at stadig flere vil flytte lasten fra trailer til tog, byr på problemer. Noen steder i landet må Bane Nor si nei. Det skyldes at det ikke er plass i sporet.
– Vi skal gjøre vårt ytterste for å bidra til en mest mulig bærekraftig utvikling. Samtidig ser vi at kapasiteten på flere banestrekninger nærmer seg taket. Noen steder må vi rett og slett si nei, forteller Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane Nor.
Samferdselsbudsjettet: Mer penger til gods – mindre til passasjerer
Haster å komme i gang
Mariann Ravnanger Nilsen, leder av Cargopersonalets forening i Norsk Jernbaneforbund (NJF) berømmer Bane Nor for at de sier fra om tilstanden i sporet.
– Det er viktig og riktig at Bane Nor gir beskjed om at det er vanskelig å oppfylle målet om en mer miljøvennlig godstransport. Mer gods fra vei til bane.
Hun understreker at det haster med å komme i gang med tiltak som øker kapasiteten.
Nilsen sier det må handles, før de som skal sende godset blir lei av å vente.
– Det må mer penger til bygging av krysningsspor. Og så må vi gjennomføre de planene som allerede er vedtatt, sier Nilsen.
Mariann Ravnanger Nilsen, leder av Cargopersonalets forening i Norsk Jernbaneforbund
Sissel M. Rasmussen
Trenger krysningsspor
I dag er Bergensbanen og Dovrebanen på bristepunktet. Dette er de viktige transportkorridorene mellom Oslo og Bergen og Trondheim.
Kongsvingerbanen og Østfoldbanen er til tider også overbelastet.
En av grunnene til dette er at det meste av jernbanen i Norge består av enkeltspor. Det betyr at togene er avhengige av krysningsspor, et ekstra spor hvor togene kan passere hverandre.
Scheel sier det trengs utbygging av flere kryssingsspor. Et slikt arbeid pågår nå på Nordlandsbanen, som oppgraderes for halvannen milliard kroner.
Til høsten er jobben gjort. Det gir rom for en økning i antall godstog i nord.
Fikk du med deg denne? Enorme prisforskjeller i toganbud: – Desperate etter å vinne
Strøm på Rørosbanen
Nilsen påpeker at det allerede er satt av midler, som ikke er brukt, til bygging av nettopp krysningsspor. Neste steg, mener Ravnanger, må bli å utnytte de kapasitetene som er lett tilgjengelig.
Hun trekker fram elektrifisering av Rørosbanen som ett tiltak.
– Rørosbanen kan gjøre mye med den begrensede kapasiteten på Dovrebanen. Det kan bety en nesten dobling av kapasiteten, fastslår Nilsen.
I tillegg mener hun man må begynne å stille spørsmål med allerede etablerte sannheter. Blant annet om all persontrafikken er nødvendig.
– Man må se på kapasiteten hele døgnet. Trenger man for eksempel veldig mange lokaltog hele tiden? Kan noe av den kapasiteten overføres til godstransport, spør Nilsen.
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Erlend Angelo
Nå er norske Freia-ansatte bekymret
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.
Colorbox.com
Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.
Brian Cliff Olguin
Lønna spises opp av prisveksten
Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.
Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox
Her er de vanligste jobbene i Norge
NTL gikk med underskudd i 2022 og forventer det samme i 2023. Hovedkasserer Elisabeth Steen sier de må passe på utgiftssiden, og øke inntektene.
Ole Palmstrøm