Godstransport på jernbanen:
Ikke nok plass til godstog på skinner
I fjor økte godstrafikken på jernbane med hele tolv prosent. Nå må Bane Nor si nei til mer gods på enkelte strekninger. Det er rett og slett ikke plass til flere godstog.
UNNTAKET: Selv om godstransporten på Gjøvikbanen økte med 21 prosent, er det fortsatt plass til flere godstog her. Andre steder er kapasiteten helt sprengt.
Øystein Bråthen
morten.hansen@lomedia.no
– Vi er glade for at stadig flere ønsker å transportere gods på den mest klimavennlige måten. Økningen på jernbanen er stor, og etterspørselen er enda større, sier Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane Nor.
Fra 2020 til 2021 økte godstransporten på bane med 12 prosent. Flere strekninger på Østlandet, Vestlandet og i Nord-Norge har hatt en enda større vekst. Aller øverst troner Østfoldbanen, med en oppgang på hele 28 prosent.
Må si nei
Men at stadig flere vil flytte lasten fra trailer til tog, byr på problemer. Noen steder i landet må Bane Nor si nei. Det skyldes at det ikke er plass i sporet.
– Vi skal gjøre vårt ytterste for å bidra til en mest mulig bærekraftig utvikling. Samtidig ser vi at kapasiteten på flere banestrekninger nærmer seg taket. Noen steder må vi rett og slett si nei, forteller Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane Nor.
Samferdselsbudsjettet: Mer penger til gods – mindre til passasjerer
Haster å komme i gang
Mariann Ravnanger Nilsen, leder av Cargopersonalets forening i Norsk Jernbaneforbund (NJF) berømmer Bane Nor for at de sier fra om tilstanden i sporet.
– Det er viktig og riktig at Bane Nor gir beskjed om at det er vanskelig å oppfylle målet om en mer miljøvennlig godstransport. Mer gods fra vei til bane.
Hun understreker at det haster med å komme i gang med tiltak som øker kapasiteten.
Nilsen sier det må handles, før de som skal sende godset blir lei av å vente.
– Det må mer penger til bygging av krysningsspor. Og så må vi gjennomføre de planene som allerede er vedtatt, sier Nilsen.
Mariann Ravnanger Nilsen, leder av Cargopersonalets forening i Norsk Jernbaneforbund
Sissel M. Rasmussen
Trenger krysningsspor
I dag er Bergensbanen og Dovrebanen på bristepunktet. Dette er de viktige transportkorridorene mellom Oslo og Bergen og Trondheim.
Kongsvingerbanen og Østfoldbanen er til tider også overbelastet.
En av grunnene til dette er at det meste av jernbanen i Norge består av enkeltspor. Det betyr at togene er avhengige av krysningsspor, et ekstra spor hvor togene kan passere hverandre.
Scheel sier det trengs utbygging av flere kryssingsspor. Et slikt arbeid pågår nå på Nordlandsbanen, som oppgraderes for halvannen milliard kroner.
Til høsten er jobben gjort. Det gir rom for en økning i antall godstog i nord.
Fikk du med deg denne? Enorme prisforskjeller i toganbud: – Desperate etter å vinne
Strøm på Rørosbanen
Nilsen påpeker at det allerede er satt av midler, som ikke er brukt, til bygging av nettopp krysningsspor. Neste steg, mener Ravnanger, må bli å utnytte de kapasitetene som er lett tilgjengelig.
Hun trekker fram elektrifisering av Rørosbanen som ett tiltak.
– Rørosbanen kan gjøre mye med den begrensede kapasiteten på Dovrebanen. Det kan bety en nesten dobling av kapasiteten, fastslår Nilsen.
I tillegg mener hun man må begynne å stille spørsmål med allerede etablerte sannheter. Blant annet om all persontrafikken er nødvendig.
– Man må se på kapasiteten hele døgnet. Trenger man for eksempel veldig mange lokaltog hele tiden? Kan noe av den kapasiteten overføres til godstransport, spør Nilsen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.