JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
CargoNet er et av selskapene som har nyttet godt av støtteordningen for godsoverføring fra vei til bane.

CargoNet er et av selskapene som har nyttet godt av støtteordningen for godsoverføring fra vei til bane.

Øystein Bråthen

Samferdselsbudsjettet:

Mer penger til gods – mindre til passasjerer

Regjeringen vil bruke 92,3 millioner kroner på å få mer av godset over på jernbanen. De tapte billettinntektene som følge av koronapandemien må togselskapene dekke inn på egen hånd.



08.11.2021
15:27
08.11.2021 17:22

morten@lomedia.no

Regjeringen Støre foreslår å bruke 92,3 millioner kroner til tilskuddsordningen for godsoverføring fra vei til jernbanebane. Regjeringen Solberg foreslo å bevilge 82 millioner kroner til dette tiltaket i 2021. Det var åtte millioner kroner mindre enn støtten for 2020. I Støre-regjeringens forslag er altså disse pengene, og litt til, tilbake i budsjettet.

– Det er mer klimavennlig å kjøre gods på jernbane enn på vei, og derfor er denne ordninga viktig. Reverseringen bidrar og til å gi godsnæringen på bane forutsigbare rammevilkår, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding fra departementet.

Ordning som virker

Forbundsleder Norsk Jernbaneforbund (NJF), Jane B. Sæthre, er fornøyd med at regjeringen fjerner de planlagte kuttene, og opprettholder ordningen på fjorårets nivå.

Aller helst hadde hun ønsket en økning.

– Det har vist seg at støtteordningen har ført til at godsselskapene har klart å opprettholde tilbudet, og faktisk fått til en økning av både kunder og tonnasje, sier Sætre.

Hun mener miljøstøtteordninger, som tilskuddsordningen for godsoverføring, er en målrettet måte å få til ønsket politikk.

– Både denne, og forrige, regjering ønsket å få mer gods fra vei til bane. Da er et kutt i denne støtten, som Solberg-regjeringen foreslo, feil vei å gå. Når man ser de gode resultatene, burde ordningen faktisk vært styrket enda mer, sier Sæthre.

Oversikt: Slik treffer det nye statsbudsjettet lommeboka

Gir og tar

Mens godsnæringen får videreført støtten, går det motsatt vei for persontrafikken på jernbanen.

I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen opprettholde Solberg-regjeringens forslag om å kutte koronakompensasjon til tog- og kollektivselskaper fra og med neste år.

– Når smitteverntiltakene er avviklet, er det viktig at staten ikke hindrer omstilling til en ny normal. Vi vil selvsagt følge utviklingen nøye framover, ikke minst når det gjelder smittesituasjonen og tilhørende tiltak, sier samferdselsministeren.

I pressemeldingen skriver Samferdselsdepartementet:

«Togselskapene er forpliktet til å opprettholde togtilbudet i henhold til avtalene som er inngått med Jernbanedirektoratet. Togselskapene bærer risikoen for reduserte inntekter.».

Går ut over de reisende

Sæthre påpeker at anbudspakkene i persontrafikken på jernbanen ble delt ut da trafikken var i en normalsituasjon.

– Det er trist at togselskapene – og de ansatte som begynte der under andre forutsetninger – skal bli sittende i en vanskelig situasjon, fordi de reisende holder seg hjemme på grunn av koronasmitten, sier Sæthre.

Hun mener regjeringen burde videreført ordningen, og ikke låst kuttet til en fastsatt dato. Sæthre frykter kuttet vil gå ut over de reisende og det grønne skiftet.

– Man skjønner at selskapene ikke kan opprettholde antallet avganger hvis det ikke er folk på togene og i bussene. Samtidig kan man ikke kutte i tilbudet hvis man vil få flere til å reise kollektivt. Jeg ser at at det er en vanskelig avveining, men selskapene er klare i sin anbefaling om fortsatt støtte. Derfor burde ordningen vært videreført en stund til, sier Sæthre.

Mye delt: Hva er minstelønna i Norge? Her er oversikten

Arbeidsgiverforeningen Spekter er overrasket over at regjeringen ikke foreslår å videreføre støtten til jernbanen og annen kollektivtrafikk.

– Tog- og kollektivtrafikken opplever fortsatt en betydelig passasjersvikt, og det tar tid å reetablere billettinntektene fra før pandemien, sier Anne-Kari Bratten administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter.

Hun mener det fortsatt trengs støtte for å sikre bærekraftig og attraktiv tog- og kollektivtrafikk også i fortsettelsen. 

– Målet må være å få et attraktivt tilbud også i denne overgangsfasen, slik at vi kan komme tilbake til en situasjon med gode passasjertall og et tilbud som går i balanse, sier Bratten. 

En halv milliard mer til fylkeskommunene

Mens persontogtrafikken er statlig organisert, er det fylkeskommunene som ha ansvaret for lokal kollektivtransport. Her foreslås det å bevilge 500 millioner kroner mer i frie midler til fylkeskommunene. Noe av dette kan brukes på persontrafikken.

– Med i alt 900 millioner kroner mer står fylkeskommunene sterkere rustet til å kunne prioritere kompensasjon for reduserte billettinntekter til neste år, dersom det er behov for det, sier samferdselsminister Nygård.

08.11.2021
15:27
08.11.2021 17:22



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn Viggo Arellano Navarro gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp.

Bjørn A. Grimstad

Bjørn Viggo gikk til slutt opp ti lønnstrinn, men det skjedde ikke uten kamp

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Nav-tillitsvalgt ber om mer penger: – En 55-åring som har vært ti år uten jobb, står ikke først i køen

SAS

SAS

Tormod Ytrehus

Det blir ikke ny SAS-streik. Flygerne har godkjent den nye tariffavtalen

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

Ingerid Jordal

Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

Morten Hansen

Debatt om regjeringens togpolitikk: – Vi som jobber med vedlikehold og renhold, er usynlige


Flere saker