CargoNet er et av selskapene som har nyttet godt av støtteordningen for godsoverføring fra vei til bane.
Øystein Bråthen
Samferdselsbudsjettet:
Mer penger til gods – mindre til passasjerer
Regjeringen vil bruke 92,3 millioner kroner på å få mer av godset over på jernbanen. De tapte billettinntektene som følge av koronapandemien må togselskapene dekke inn på egen hånd.
morten@lomedia.no
Regjeringen Støre foreslår å bruke 92,3 millioner kroner til tilskuddsordningen for godsoverføring fra vei til jernbanebane. Regjeringen Solberg foreslo å bevilge 82 millioner kroner til dette tiltaket i 2021. Det var åtte millioner kroner mindre enn støtten for 2020. I Støre-regjeringens forslag er altså disse pengene, og litt til, tilbake i budsjettet.
– Det er mer klimavennlig å kjøre gods på jernbane enn på vei, og derfor er denne ordninga viktig. Reverseringen bidrar og til å gi godsnæringen på bane forutsigbare rammevilkår, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding fra departementet.
Ordning som virker
Forbundsleder Norsk Jernbaneforbund (NJF), Jane B. Sæthre, er fornøyd med at regjeringen fjerner de planlagte kuttene, og opprettholder ordningen på fjorårets nivå.
Aller helst hadde hun ønsket en økning.
– Det har vist seg at støtteordningen har ført til at godsselskapene har klart å opprettholde tilbudet, og faktisk fått til en økning av både kunder og tonnasje, sier Sætre.
Hun mener miljøstøtteordninger, som tilskuddsordningen for godsoverføring, er en målrettet måte å få til ønsket politikk.
– Både denne, og forrige, regjering ønsket å få mer gods fra vei til bane. Da er et kutt i denne støtten, som Solberg-regjeringen foreslo, feil vei å gå. Når man ser de gode resultatene, burde ordningen faktisk vært styrket enda mer, sier Sæthre.
Oversikt: Slik treffer det nye statsbudsjettet lommeboka
Gir og tar
Mens godsnæringen får videreført støtten, går det motsatt vei for persontrafikken på jernbanen.
I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen opprettholde Solberg-regjeringens forslag om å kutte koronakompensasjon til tog- og kollektivselskaper fra og med neste år.
– Når smitteverntiltakene er avviklet, er det viktig at staten ikke hindrer omstilling til en ny normal. Vi vil selvsagt følge utviklingen nøye framover, ikke minst når det gjelder smittesituasjonen og tilhørende tiltak, sier samferdselsministeren.
I pressemeldingen skriver Samferdselsdepartementet:
«Togselskapene er forpliktet til å opprettholde togtilbudet i henhold til avtalene som er inngått med Jernbanedirektoratet. Togselskapene bærer risikoen for reduserte inntekter.».
Går ut over de reisende
Sæthre påpeker at anbudspakkene i persontrafikken på jernbanen ble delt ut da trafikken var i en normalsituasjon.
– Det er trist at togselskapene – og de ansatte som begynte der under andre forutsetninger – skal bli sittende i en vanskelig situasjon, fordi de reisende holder seg hjemme på grunn av koronasmitten, sier Sæthre.
Hun mener regjeringen burde videreført ordningen, og ikke låst kuttet til en fastsatt dato. Sæthre frykter kuttet vil gå ut over de reisende og det grønne skiftet.
– Man skjønner at selskapene ikke kan opprettholde antallet avganger hvis det ikke er folk på togene og i bussene. Samtidig kan man ikke kutte i tilbudet hvis man vil få flere til å reise kollektivt. Jeg ser at at det er en vanskelig avveining, men selskapene er klare i sin anbefaling om fortsatt støtte. Derfor burde ordningen vært videreført en stund til, sier Sæthre.
Mye delt: Hva er minstelønna i Norge? Her er oversikten
Arbeidsgiverforeningen Spekter er overrasket over at regjeringen ikke foreslår å videreføre støtten til jernbanen og annen kollektivtrafikk.
– Tog- og kollektivtrafikken opplever fortsatt en betydelig passasjersvikt, og det tar tid å reetablere billettinntektene fra før pandemien, sier Anne-Kari Bratten administrerende direktør i Arbeidsgiverforeningen Spekter.
Hun mener det fortsatt trengs støtte for å sikre bærekraftig og attraktiv tog- og kollektivtrafikk også i fortsettelsen.
– Målet må være å få et attraktivt tilbud også i denne overgangsfasen, slik at vi kan komme tilbake til en situasjon med gode passasjertall og et tilbud som går i balanse, sier Bratten.
En halv milliard mer til fylkeskommunene
Mens persontogtrafikken er statlig organisert, er det fylkeskommunene som ha ansvaret for lokal kollektivtransport. Her foreslås det å bevilge 500 millioner kroner mer i frie midler til fylkeskommunene. Noe av dette kan brukes på persontrafikken.
– Med i alt 900 millioner kroner mer står fylkeskommunene sterkere rustet til å kunne prioritere kompensasjon for reduserte billettinntekter til neste år, dersom det er behov for det, sier samferdselsminister Nygård.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
Flere i de mest utsatte samfunnsgruppene må droppe måltider på grunn av pengemangel, viser Sifo-rapporten.
Foto: Gorm Kallestad / NTB