ANBUDSSTOPP: Det ble ikke noe av de varslede anbudene på Østlandet. Men før stoppordren kom, hadde seks togselskap sendt inn sine anbud. De viser veldig store forskjeller i pris.
Leif Martin Kirknes
Jernbanen på anbud:
Enorme prisforskjeller i toganbud: – Desperate etter å vinne
Før togkonkurransen på Østlandet ble stoppet, sendte seks togselskaper inn sine anbud. Prisforskjellen på laveste og høyeste anbud: 70 prosent.
morten.hansen@lomedia.no
I midten av november ga samferdselsminister Jon-Ivar Nygård beskjed til Jernbanedirektoratet om at anbudskonkurransene på persontogdrift på Østlandet, Trafikkpakke 4, skulle stanses.
Kontraktvinneren på trafikkpakken skulle etter planen blitt offentliggjort tidlig i år, og oppstart skulle skje i desember neste år.
70 prosent forskjell
Før stoppordren fra samferdselsministeren kom, hadde seks togselskaper levert sine tilbud. Ifølge Aftenposten, som har fått innsyn i tilbudene fra Jernbanedirektoratet, er det store forskjeller i pris.
Differansen på det billigste tilbudet, på 9304 millioner kroner, og det dyreste, 15 879 millioner kroner, er på hele 6575 millioner kroner over en tiårsperiode – eller drøye 70 prosent.
– Det er uvanlig med så store prisforskjeller på en driftstjeneste, siden kostnadssiden ofte vil være omtrent lik for selskapene, sier Robert Myhre, advokat og partner i Myhre Advokatfirma.
Som tidligere sekretariatsleder i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA), og en av dem som arbeidet med forskriften om offentlige anskaffelser i Nærings- og handelsdepartementet, er han en av landets ledende advokater innen fagfeltet.
Aktuelt: Togselskapene sparer penger på høy strømpris
Unormalt lave
Han uttaler seg på generelt grunnlag og sier man kan legge til grunn at de laveste tilbudene er «unormalt lave».
– Det er mulig å innhente dokumentasjon på kostnadene som er innkalkulert, og etterprøve at alle krav til arbeidsmiljø, lønn, sikkerhet og miljø er tatt med. Det er viktig, og jeg antar at det er blitt gjort, sier Myhre.
Advokaten mener det og kan spekuleres rundt de høyeste prisene.
– Er det beregnet urimelig høy fortjeneste, eller er det forventninger om passasjergrunnlaget som er så forskjellig? Eller driver de bare mindre effektivt? spør Myhre.
Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold
Desperate etter å vinne
Også hos Norsk Jernbaneforbund (NJF) er de forundret over at anbudene kan prises så forskjellig.
– Det virker som selskapene er trengt opp i et hjørne og er desperate etter å vinne, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i NJF.
Hun mener prisforskjellen viser at kostnadene og passasjerveksten som legges til grunn, ikke kan være forankret i virkeligheten.
Hun påpeker at for eksempel Vygruppen sliter med lønnsomheten på Bergensbanen, mens Go-Ahead også har slitt. Mye av dette må selvfølgelig koronapandemien ta skylden for, understreker hun.
– Men hvordan det hadde sett ut under normale forhold, kan ingen si noe om. Vi ser derimot fra andre land at det er helt vanlig at staten må overta skakkjørte strekninger, vunnet av selskaper som ikke evner å levere etter avtale. Normalen er dessverre at de forutsetninger som er lagt til grunn, ikke lar seg gjennomføre i praksis. Selskapene taper penger, fastslår Sæthre.
Oversikt: I disse yrkene er det flest ledige jobber
Ikke dyrt og dårlig
Nå forventer hun og Jernbaneforbundet at konkurranseregimet som ble etablert under Regjeringen Solberg, evalueres på en skikkelig måte. De kommende tildelingene på Østlandet mener hun må gå til statens eget togselskap, Vy.
– Det betyr ikke at togtrafikken skal produseres dyrt og dårlig. De siste årene før konkurransen ble innført, kunne Vy vise til passasjervekst, flere avganger og nye, moderne tog. De ansatte forventer at regjeringen rydder opp, og at framtidens jernbane skal skinne. Vi skal levere på det grønne skiftet. Tog skal bli det foretrukne alternativ, hvor det satses og bygges ut, sier Sæthre.
Togselskapenes risiko
Avdelingsdirektør Hans H. Kristensen i Jernbanedirektoratet sier de ikke har spekulert mye rundt prisforskjellene, i og med at konkurransen er avlyst.
– Dette var selskapenes første tilbud og kan like godt reflektere ulike strategier for et mulig forhandlingsløp som ulike prognoser for trafikkvekst, sier Kristensen.
Han understreker at kjøp av persontogtjenester er basert på nettokontrakter, hvor leverandøren har risiko for endringer i inntekter og kostnader.
– Det innebærer at tilbyderne må vurdere eventuelle risikopåslag for å sikre bærekraft i hele avtaleperioden. Her har tilbyderne ulike vurderinger, sier Kristensen.
Togselskapenes anbud:
Go-Ahead Nordic: 9304 millioner.
Vy: 9920 millioner.
SJ: 10 847 millioner.
Stagecoach: 12 411 millioner.
Flytoget: 13 328 millioner.
VR Group: 15 879 millioner.
Jernbanedirektoratet opplyser at staten i dag betaler 1592 millioner i 2022-kroner for å kjøre de sju linjene. Eller 15 911 millioner over ti år.
Kilde: Aftenposten
Mest lest
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen
Jan-Erik Østlie
Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen
Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm
Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.
Hanna Skotheim
Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben
KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.
Ole Palmstrøm
Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor
Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.
Anne Myklebust Odland
Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til
VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.
Håvard Sæbø
Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn
Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.
Colourbox
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar
SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.
Nina Hanssen
Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt
– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.
Werner Juvik
Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp
Per Flakstad
Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai
Krister Sørbø, VG/NTB
Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før
PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).
Ylva Seiff Berge
Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer
SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.
Tormod Ytrehus
Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig
Nå er streikeuttaket klart. Se hele lista for hvor det blir streik fra 23. mai.
Erlend Angelo, Magasinet for fag
Her kan det bli elektrikerstreik fra 23. mai
Kronikk
Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken.
Colourbox
«Velferdsstatens fallitt: Offentlige ytelser løfter ikke folk ut av fattigdom»
FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.
Ole Palmstrøm
Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes
STREIKEKLARE: Klubbledere i Elektroarbeidernes Fagforening Vestland utenfor hotell Terminus onsdag 11. mai. De forbereder seg på mulig elektriker-streik. Leder Atle Rasmussen i Elektroarbeidernes Fagforening Vestland. Påmeldte deltakere på klubbledersamlingen i Bergen var Kjartan Sletten, Bjørn Fidjeland, Magnus Tveit Hamre, Stian Risøy, Lewinsen Ignesias, Kristoffer Ask, Remi Unnvik, Øyvind Landsvik, Åge Blummenfelt, Ann Olene Boge, Christer Erstad, Raymond Svardal, Rune Nilsen Kvalheim, Raymond Straume, Krister Thomassen, Thomas Stien, Roger Nese, Knut Tore Veivg, Oddbjørn Halvorsen Kaland, Lars Inge Horvei, Vipakaran Kanthasamy, Nirokanth Lothe, Erik Breistrand, Daniel Helle, Øyvind Myklebust Huus, Øyvind Bessesen, Camilla Høgøy, John Arne Handeland, Ole-Johnny Hopsdal, Hans Eldevik, Martin Bøyum, Roger Johansen, Tom K. Turøy, Tom Erik Iversen, Henriette Thorsen, Rune Myntevik, Magnus Rødseth, Vidar Straume, Thomas Engen, Karsten Eriksen.
Paul S. Amundsen
I 1974 var det kaos. Nå er elektrikerne forberedt på streik
Debatt
Unio er misfornøyd med lønnsutviklingen til sine medlemmer. Vi stusser over at LO får ansvaret, skriver Elisabeth Steen.
Ole Palmstrøm
«Svar til Unio om lønn i staten»
Jan-Erik Østlie
Fagforbundet vil ha Sissel Skoghaug som LO-nestleder
Landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp) (i midten), leder Bjørn Gimming i Norges Bondelag (t.h.) og leder Kjersti Hoff i Norsk Bonde- og Småbrukarlag (t.v.) er blitt enige om årets jordbruksoppgjør.
Håkon Mosvold Larsen / NTB