JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Vy skal fortsette å kjøre lokaltogene på Østlandet. Samferdselsdepartementet har bedt Jernbanedirektoratet om å avlyse anbudskonkuransen.

Vy skal fortsette å kjøre lokaltogene på Østlandet. Samferdselsdepartementet har bedt Jernbanedirektoratet om å avlyse anbudskonkuransen.

Emmie Olivia Kristiansen

EUs fjerde jernbanepakke

Slutt på usikkerheten rundt togkonkurransen: – Nå er vi bare veldig fornøyde

Jernbaneforbundet og konduktørene på Østlandet jubler over stoppordren fra samferdselsministeren.



19.11.2021
15:34
19.11.2021 15:34

morten@lomedia.no

– Nå er vi bare veldig fornøyde. Det kom i 12. time, så det er bare å rope hurra, sier Per-Egil Rustberggard, sekretær i Konduktørenes landsråd.

Sammen med sin landsrådsleder, Ove Sindre Lund, etterlyste han i begynnelsen av november stoppordre for Trafikkpakke 4 og 5.

Nå skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding at de har sendt brev til Jernbanedirektoratet og bedt om at konkurransen om trafikkpakke 4 blir avlyst.

«Direktoratet har også fått beskjed om å ikke gå videre med trafikkpakke 5, samt å starte arbeidet med direktetildeling av togtilbudet på Østlandet.», skriver departementet videre.

Lund håper det ikke skal bli noen diskusjon om at andre enn Vy skal få direktetildelingen.

– Vi ser jo det som en selvfølge at Jernbanedirektoratet får i oppdrag å forhandle fram en slik avtale med Vy så fort som mulig. Det handler om at man skal kunne se framover og legge strategien etter det. Og ikke minst at personalet i Vy vet hvem arbeidsgiver er de neste årene, sier Lund.

Denne skaper debatt: Frislippet i drosjenæringa skal stanses – men for Rita (49) og kollegaene er det for sent

– En viktig beslutning

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sier i samme pressemelding at han ikke vil legge begrensninger på Jernbanedirektoratets videre arbeid med direktetildelingen.

– Vi vil vurdere ulike alternativer for å oppnå et attraktivt togtilbud, slik at flere kan reise miljøvennlig. Direktetildeling av togtilbudet skal bygge opp under dette. Regjeringen er også opptatt av at togtilbudet på Østlandet skal drives effektivt, det vil være en sentral del av forhandlinger om direktekjøp, sier samferdselsministeren.

Forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, karakteriserer det som en god beskjed å få etter flere ukers spekulasjoner og spenning. Hun fastslår at regjeringen leverer som lovet i Hurdalsplattformen.

– Dette er en viktig beslutning. Vy kan endelig konsentrere seg om å utvikle et enda bedre togtilbud, sier Sæthre.

Bakgrunn: Regjeringen avlyser toganbud – Vy lover flere avganger

Tettere integrering med Flytoget

Hun understreker at togproduksjonen i og rundt Oslo er avgjørende for et best mulig kollektivtilbud til innbyggerne.

– Bedre punktlighet og flere avganger er avhengig av et integrert system som kan utnytte fleksibiliteten både når det gjelder personalet om bord og togparken, påpeker hun.

Sæthre mener beskjeden fra departementet også bør legge ballen død rundt spekulasjonen om tildeling av mer trafikk til Flytoget. I slutten av oktober fortalte direktør i Flytoget, Philipp Engedal til VG at selskapet fortjente å bli vurdert i konkurransen om togtrafikken på store deler av Østlandet.

– Den debatten bør erstattes av en diskusjon som går på en tettere integrering av Flytogets produksjon, sier Sæthre.

Milliarder

Venstres stortingsrepresentant Ola Elvestuen reagerer på nyheten.

– Avlysningen av anbudet for togtrafikken på Østlandet går først og fremst ut over pendlerne. De går glipp av et bedre tilbud og har allerede ventet i mange år, sier han.

– Dette anbudet gjelder lokaltogene og Østfoldbanen. Det er de passasjerene som har ventet lengst på bedring. Her setter regjeringen ideologi foran pendlernes behov, sier Elvestuen.

Venstre-politikeren omtaler direktetildeling som veldig dyrt og sier at pengene heller kunne ha blitt brukt på å bedre tilbudet.

– Anbud i togtrafikken ville gitt en gevinst på 12,5 milliarder kroner over en tiårsperiode, har samferdselsdepartementet regnet ut, sier han.

Helleland: Forsøk på å gjenopplive monopolet

Høyres Trond Helleland kaller avgjørelsen «et angrep på mitt og ditt togtilbud».

– Jernbanedirektoratet var allerede i gang med konkurransen for blant annet Østfoldbanen, Gjøvikbanen og flere lokaltog. Det hadde gitt konkurranse om et bedre tilbud til forbrukerne. Dette er et desperat forsøk for å gjenopplive statsmonopolet, skriver Helleland i en kommentar til NTB

– Arbeiderpartiet er mer opptatt av hvem som kjører toget, enn om det blir et godt togtilbud, legger han til.

Vy med flere løfter

Konsernsjef Gro Bakstad i Vy mener på sin side at avlysning av togkonkurransen er gode nyheter for togkundene.

– Et godt togtilbud sikres best når togtrafikken på Østlandet drives som en helhet, uten oppstykking. På den måten kan den begrensede kapasiteten rundt Oslo utnyttes mest mulig effektivt, uttaler konsernsjefen.

– Vi kan vi love flere avganger, kortere reisetid på Østfoldbanen, moderne tog og flere passasjerer, sier hun.

19.11.2021
15:34
19.11.2021 15:34



Mest lest

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.

Colourbox

Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert

Hanna Skotheim

Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.

Jan Inge Haga

Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.

Jan-Erik Østlie

Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.

Tormod Ytrehus

Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over

Eirik Dahl Viggen

– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.

Colourbox

Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.

Jan-Erik Østlie

Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.

Ole Martin Wold

LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.

Ole Palmstrøm

Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?

Hanna Skotheim

Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?

Martin Guttormsen Slørdal

Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen

Lina Winge

– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.

Werner Juvik

Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere

Debatt

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.

Håvard Sæbø

Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Mange har søkt om boliglån med gunstig rente hos Statens pensjonskasse. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Lang kø for boliglånsrente på 4-tallet

Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland. 

Adjunkt Hilde Monica Jørgensen ved Ytteren skole i Rana forteller hvordan inspeksjonstid og tilsyn med elever spiser opp tid til andre viktige oppgaver for lærere. Jørgensen er også hovedtillitsvalgt for grunnskole i Skolenes landsforbund Nordland. 

Privat

Lærer slår alarm: – Vi er for få voksne i skolen


Flere saker