JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EUs fjerde jernbanepakke:

Regjeringen avlyser toganbud – Vy lover flere avganger

Vy kan få direktetildelt togkontrakter på Østlandet når regjeringen nå avlyser anbudskonkurransen. Høyre og Venstre raser, mens Vy lover flere avganger.
Mens resten av togstrekningene i Norge er konkurranseansatt, vil dette dermed ikke skje på Østlandet. Planen var en anbudskonkurranse i to deler om Vys strekninger.

Mens resten av togstrekningene i Norge er konkurranseansatt, vil dette dermed ikke skje på Østlandet. Planen var en anbudskonkurranse i to deler om Vys strekninger.

Leif Martin Kirknes

Regjeringen varslet fredag Jernbanedirektoratet om at anbudskonkurransen skal avlyses. Det har vært kjent at regjeringen ønsket å gjøre dette, og heller gi strekningene til Vy, tidligere NSB.

– Regjeringen ønsker en bedre jernbane for alle, og har som mål å gi passasjerene et bedre togtilbud slik at flere velger å reise miljøvennlig med jernbanen. Vi mener tydelig statlig styring vil være best for å utnytte den begrensede kapasiteten på jernbanen i hovedstadsområdet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Direktetildeling

Direktoratet har fått beskjed om å starte arbeidet med direktetildeling av strekningene.

– Regjeringen er også opptatt av at togtilbudet på Østlandet skal drives effektivt, det vil være en sentral del av forhandlinger om direktekjøp, sier samferdselsministeren.

Mens resten av togstrekningene i Norge er konkurranseansatt, vil dette dermed ikke skje på Østlandet. Planen var en anbudskonkurranse i to deler om Vys strekninger.

– Regjeringen har i Hurdalsplattformen slått fast at videre konkurranse om persontrafikken på jernbanen skal stanses. Det er en viktig sak for dagens regjering å sikre nasjonal kontroll over togtilbudet. På Stortinget er det et klart flertall av partiene som støtter dette, sier Nygård.

Denne skaper debatt: Frislippet i drosjenæringa skal stanses – men for Rita (49) og kollegaene er det for sent

Milliarder

Venstres stortingsrepresentant Ola Elvestuen reagerer på nyheten.

– Avlysningen av anbudet for togtrafikken på Østlandet går først og fremst ut over pendlerne. De går glipp av et bedre tilbud og har allerede ventet i mange år, sier han.

– Dette anbudet gjelder lokaltogene og Østfoldbanen. Det er de passasjerene som har ventet lengst på bedring. Her setter regjeringen ideologi foran pendlernes behov, sier Elvestuen.

Venstre-politikeren omtaler direktetildeling som veldig dyrt, og sier at pengene heller kunne ha blitt brukt på å bedre tilbudet.

– Anbud i togtrafikken ville gitt en gevinst på 12,5 milliarder kroner over en tiårsperiode, har samferdselsdepartementet regnet ut, sier han.

Helleland: Forsøk på å gjenopplive monopolet

Høyres Trond Helleland kaller avgjørelsen «et angrep på mitt og ditt togtilbud».

– Jernbanedirektoratet var allerede i gang med konkurransen for blant annet Østfoldbanen, Gjøvikbanen og flere lokaltog. Det hadde gitt konkurranse om et bedre tilbud til forbrukerne. Dette er et desperat forsøk for å gjenopplive statsmonopolet, skriver Helleland i en kommentar til NTB

– Arbeiderpartiet er mer opptatt av hvem som kjører toget, enn om det blir et godt togtilbud, legger han til.

Vy med flere løfter

Konsernsjef Gro Bakstad i Vy mener på sin side at avlysning av togkonkurransen er gode nyheter for togkundene.

– Et godt togtilbud sikres best når togtrafikken på Østlandet drives som en helhet, uten oppstykking. På den måten kan den begrensede kapasiteten rundt Oslo utnyttes mest mulig effektivt, uttaler konsernsjefen.

– Vi kan vi love flere avganger, kortere reisetid på Østfoldbanen, moderne tog og flere passasjerer, sier hun.

Warning
Annonse
Annonse