Tormod Ytrehus
Høye strømregninger:
Togselskapene sparer penger på høy strømpris
Mens folk flest har fått, og kan vente seg, høye strømregninger, har ikke togselskapene den samme grunnen til å uroe seg.
morten@lomedia.no
– Selv om vi har opplevd vesentlig høyere priser i høst, er det ikke på langt nær det samme som vanlige forbrukere har opplevd, sier Cathrine Elgin, administrerende direktør i Go-Ahead.
Togselskapene kjøper sin strøm fra Bane Nor, og de betaler strøm og nettleie på omtrent lik linje med en vanlig forbruker.
– Så strømprisen har innvirkning på det økonomiske resultatet vårt, understreker Elgin.
Jernbaneansatte kan juble: Nå stopper Støre anbudskonkurransen på drift og vedlikehold
Mindre risiko
Lena Angela Nesteby, konstituert administrerende direktør i SJ Norge, sier priser og formalitetene rundt disse er regulert i avtalen togselskapene har med staten.
– Men blir selvfølgelig også berørt av økte strømpriser, men vi har nok ikke helt den samme risikoen som den enkelte husholdning, legger Nesteby til.
Togselskapene har en blanding av fast og variabel pris når de kjøper strømmen fra Bane Nor. Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy, sier den ordningen gir togselskapene en viss skjerming for store svingninger.
– Så gir strømprisene også oss høyere kostnader, men de påvirker ikke driften vår. Det viktigste er billettinntektene, og disse har over lang tid vært svært redusert som følge av korona, påpeker Scholtz.
Regjeringens jernbaneplan: Musikk i ørene på jernbaneforbundets leder
Sparer 180 millioner
Ifølge Bane Nor står jernbanen for rundt 0,6 prosent av alt kraftforbruk i Norge. Det tilsvarer 40 000 husstander med et vanlig forbruk av strøm på 20 000 kilowatt per år.
Skulle Bane Nor betalt for jernbanens strømforbruk etter dagens priser, ville det kostet i overkant av 500 millioner kroner i år. Så mye blir det imidlertid ikke. Regningen som Bane Nor og togselskapene ender med er på om lag 320 millioner kroner – eller omtrent 35 prosent lavere.
Grunnen til det er at mye av strømmen ble kjøpt inn for lenge siden.
– Vi har handlet kraft i flere år mens kostnaden var lavere enn i dag. Det gir oss forutsigbarhet og mer stabile energiutgifter, noe togselskapene er opptatt av, forklarer Johnny Glærum, senior energihandler i Bane Nor.
Forutsigbar pris
Selskapet inngår kontrakter og avtaler om fremtidige leveranser av strøm hver dag. Den strømmen toget du sitter på i dag bruker, kan altså være kjøpt for flere år siden. Den gangen var svært sannsynlig strømprisen er lavere enn den er i dag. Dermed sparer Bane Nor og togselskapene penger. Men de kan også tape penger. De dagene strømprisene er veldig lave, er det det som skjer.
– For togselskapene er det aller viktigste en forutsigbar pris over lengre tid. Det ønsker de i et marked med svært store prissvingninger, sier Glærum.
Kjøper og dyr strøm
Men helt upåvirket av strømprisene er ikke Bane Nor og togselskapene. Også de må kjøpe strøm til dagens pris. For hvor mye strøm det til enhver tid trengs er vanskelig å planlegge ett til fem år fram i tid.
– Vi vet aldri vet hvor mye kraft som til syvende og sist trengs i løpet av et år. Derfor planlegger vi å kjøpe inn et mindre volum senere til markedspris, sier Glærum.
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes
Etter å ha vært tillitsvalgt i 35 år har jeg gjort meg noen tanker
Iris Holm Haug følte at hun ikke hørte til noe sted før hun oppdaget at hun var 50 prosent tater. Ektemann Terje Karlsen nøyer seg med 12,5 prosent taterblod.
Roy Ervin Solstad