JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftfart

Ansatte i Avinor frykter press om anbud

Arbeidsgiverne i luftfarten vil sette flere av Avinors oppgaver ut på anbud. De ansatte advarer mot svekket beredskap og dårligere arbeidsforhold.
NHO har advart om at Avinor ikke klarer å drive effektivt, hvis ikke de får lov å legge alle typer oppgaver ut på anbud.

NHO har advart om at Avinor ikke klarer å drive effektivt, hvis ikke de får lov å legge alle typer oppgaver ut på anbud.

Leif Martin Kirknes

Saken oppsummert

merete.jansen@lomedia.no

Avinor kom dårlig ut av årene med pandemi og har siden da slitt med å komme seg på riktig side av streken for lønnsomhet.

I løpet av de ti første månedene av 2025, har trafikken økt med 3 prosent, ifølge ferske tall fra selskapet.

LO-forbundene som har medlemmer i tilknytning til luftfarten, frykter hele tiden for at det økonomiske presset skal føre til at flere tjenester settes ut til underleverandører og at driften splittes opp.

Både Norsk Tjenestemannslag (NTL) og Norsk Arbeidsmandsforbund mener at offentlige tjenester bør utføres av offentlig ansatte.

NTL er det største forbundet blant ansatte i Avinor, mens Arbeidsmandsforbundet organiserer ansatte innen renhold og vektertjenester.

Tidligere har både Høyre og NHO advart om at Avinor ikke klarer å drive effektivt, hvis ikke de får lov å legge alle typer oppgaver ut på anbud.

Mener de trenger konkurranse

Enn så lenge har Støre-regjeringen gitt Avinor beskjed om at videre konkurranseutsetting av driften skal begrenses.

Men dette kan fort endre seg med andre politiske konstellasjoner, sier Anders Kirsebom, konserndirektør for regionale og lokale lufthavner.

– Forrige regjering ønsket mer konkurranseutsetting, så vi må jo forholde oss til den eieren vi til enhver tid har. Der må vi bare være tilpasningsdyktige.

Selskapet mener at de per i dag har en god balanse mellom interne og eksterne tjenester.

En viss grad av konkurranse er nødvendig, mener Kirsebom.

– Hvis komforten blir for stor internt, har det betydning for kostnadene våre og muligheten til å ha en effektiv drift, sier han.

– Vi bør oppleve et visst press på å levere gode tjenester hver dag. Hvis en del av sektoren har for stor komfort, blir det ubalanse.

Vil redusere risikoen

NTL-leder Kjersti Barsok er opptatt av å se luftfarten og Avinor som en viktig del av totalberedskapen.

Hun mener risikoen rundt beredskap reduseres hvis man har mest mulig av driften internt og overlater så lite som mulig til underleverandører.

Derfor han hun også forventninger om at de oppgavene som i dag er overlatt til andre, tas tilbake.

Det gjelder først og fremst plass-, brann- og redningstjenesten i Bodø og tårntjenestene på Vigra og Kjevik.

– Utviklingen må skje på en måte som er trygg for både ansatte og kunder.

Lederen av Norsk Arbeidsmandsforbund, Brede Edvardsen, er for tiden mest bekymret for framtida til de ansatte i sikkerhetskontrollen.

Nye regler tilsier at man snart kan ansette vektere uten fagbrev.

– Det vil åpenbart svekke sikkerheten, mener han.

Flere muligheter

På LOs luftfartskonferanse 2025 understreket konsernsjef Anders Kirsebom at de nylig har byttet ut innleie med egne ansatte på teknologi-området.

Selskapet kommer også til å utvide staben flere steder i landet de neste årene på grunn av utbygginger.

Evenes går for eksempel fra 20 til 72 ansatte, og de nye flyplassene i Bodø og i Mo i Rana kommer også til å trenge betydelige mannskaper.

Når det gjelder NTL-lederens ønske om å ta tilbake de oppgavene i Bodø, på Vigra og på Kjevik som i dag ligger under eksterne aktører, sier Kirsebom:

– Disse drives på kontrakter som etter hvert går ut. I god tid før det skjer, må vi ta stilling til hva vi gjør, om vi skal ha konkurranse videre, eller om vi skal ta oppgavene inn igjen i Avinor. Men det er ikke noe vi har begynt å tenke på ennå.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss