JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Staten legger ikke nok vekt på klimahensyn når de skal dekke utgifter til jobbreiser, mener LO Stat og NTL

Staten legger ikke nok vekt på klimahensyn når de skal dekke utgifter til jobbreiser, mener LO Stat og NTL

Leif Martin Kirknes

Reiser i statens regi

Billigst eller raskest går foran miljøhensyn når staten skal dekke utgifter til jobbeiser: – Kritikkverdig, mener NTL

Staten legger ikke nok vekt på klimahensyn når de skal dekke utgifter til jobbreiser, mener LO Stat og NTL. De mener dette bør inn i reiseregulativet.


08.05.2020
11:15
08.05.2020 11:15

merete.jansen@lomedia.no

– Dette møter ikke våre ambisjoner, sier NTL-leder Kjersti Barsok om det nye regulativet for reiser i statens tjeneste som gjelder fra 1. juni.

Som Frifagbevegelse nylig kunne fortelle, har hovedsammenslutningene og staten forhandlet i seks måneder uten å få til annet en noen minimale endringer av summene for kost- og kjøregodgjørelse. Alt av endringer i innholdet for øvrig, er utsatt til nye forhandlinger i løpet av året.

De ansattes representanter presset blant annet på for å få lagt mer vekt på klima- og miljøhensyn i det nye regulativet.

Her er de nye satsene for diett og kjøregodtgjørelse – for deg som reiser i jobben

Vibecke Solhaug, som forhandlet på vegne av LO Stat, mener at det bør legges bedre til rette for å kunne velge klimavennlig transport, selv når dette ikke er billigst eller raskest, som er kravet i dagens retningslinjer for godgjørelse.

– Kritikkverdig

Kjersti Barsok støtter denne tankegangen fullt ut:

– Vi er så heldige å ha mange medlemmer som er opptatt av å kunne ta klima- og miljøhensyn. Det betyr at staten har mange ansatte som vil det også. Det er kritikkverdig at man ikke får på plass en løsning som gjør at folk kan vekte klimahensynet tyngst sjøl om det er litt dyrere og kan ta noe lengre tid.

NTL har tidligere vært ute og sagt at de har store forventninger til forhandlingene, men synes nå ikke at resultatet er godt nok.

Staten som klimafyrtårn

Selv mener Barsok at staten tvert imot bør gå foran og vise vei, som et klimafyrtårn. Dette kan blant annet skje ved at staten bruker sin makt som er stor innkjøper av tjenester.

Lederen for Statens innkjøpssenter, Kjetil Østgård, kom i fjor med denne kommentaren om statens reiseavtaler: «Noen ganger kan innkjøpsmakt brukes til å skape utvikling i markedet, og det er i ferd med å skje i markedet for reisebyråer. Vi bruker nå Statens samlede innkjøpsmakt til å fremme klima, fremme tog og muliggjøre bevisste transportvalg ved å stille et absolutt krav til reisebyråene om mulighet for integrert togbestilling i reisebyråenes portaler.»

Med dette i minne, synes Barsok det er ekstra merkelig å oppleve at LO Stat ikke engang får gjennomslag for å få inn en beskrivelse av hvorvidt man kan velge å reise miljøvennlig selv om det koster noen kroner ekstra.

– Staten har stor innkjøps- og påvirkningsmakt, og det er uheldig at ambisjonene ikke strekker seg lenger enn til å legge til rette for at ansatte kan bestille tog gjennom reisebyrået, uten at de praktiske konsekvensene av å ta dette valget er klare.

Mener staten har ambisjoner

Statens personaldirektør Gisle Norheim, som har ledet forhandlingene for Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), svarer ikke direkte på kritikken han blir forelagt fra NTL og LO Stat. Men han påpeker i en epost at staten har ambisjoner og mål på klimaområdet.

– Det er blant annet etablert en felles miljøpolicy for departementsfelleskapet, og det er satt konkrete mål. Mål nr. 3 sier at «departementsfellesskapet skal innen 2025 redusere den totale andelen flyreiser for embetsverket».

Norheim ser for seg at utviklingen som har skjedd under koronakrisen, med utstrakt bruk av digitale møter, i seg selv kommer til å endre reisevanene fremover.

– Vi ser at statlige virksomheter på kort tid har endret arbeidsform, og der det er mulig, erstatter digitale løsninger reisevirksomhet.

Norheim viser videre til at forhandlingspartene skal komme tilbake til hvordan klima- og miljøhensyn kan ivaretas på reise.

Ønsker ikke dugnad

NTL-leder Kjersti Barsok forventer at man i det arbeidet finner praktiske løsninger for hvordan miljøhensynene kan ivaretas.

– Hva betyr det når man velger et mer miljøvennlig reisealternativ og det tar lenger tid? Blir mertiden kompensert som arbeidstid? Hva med diett?

Hun påker et dekningen av utgiftene er usikker og er opptatt av at det å ta klimavennlige valg i jobben, ikke skal være en dugnad de ansatte er med på.

– Det skal ikke være enkeltansatte med økonomi til det som kan ta disse valgene, mens andre ikke kan det, fordi de taper på det økonomisk.

08.05.2020
11:15
08.05.2020 11:15



Mest lest

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.

Yngvil Mortensen

Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.

Colourbox

Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler

LØFTER JERN:  Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.

Morten Hansen

Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.

Hanna Skotheim

Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen

Grethe Nygaard

Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.

Terje Pedersen / NTB

Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på

Kommentar

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.

Anna Granqvist

Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.

Jan-Erik Østlie

– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.

Hanna Skotheim

Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret

Håvard Sæbø

Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler  seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.

Ole Dag Kvamme

Nadija går postruta med skuddsikker vest

Debatt

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.

Jan-Erik Østlie

LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst

Alf Ragnar Olsen

Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.

Brian Cliff Olguin

NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna

Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.

Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.

Colourbox

Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene

Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.

Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.

Brian Cliff Olguin

Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig

Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.

Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.

Håvard Sæbø

Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse

Debatt

Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.

Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.

Håvard Sæbø

Sliterordningen er en bløff


Flere saker