Diett og kjøregodtgjørelse:
Her er de nye satsene for diett og kjøregodtgjørelse – for deg som reiser i jobben
De fleste ansatte i Norge får dekt utgifter på reise etter statens satser. Nå er de nye satsene klare.
KJØREGODTGJØRELSEN: 4.03 kroner pr. kilometer er for lite, mener LO Stat. Godtgjørelsen for kjøring med egen bil står på stedet hvil.
colourbox.com
merete.jansen@lomedia.no
Alle ansatte i offentlig sektor og nesten 90 prosent i privat sektor får dekt utgifter på reise etter statens satser.
LO Stat er imidlertid ikke fornøyd med nivået på årets satser.
Statens satser for reiser og diett dekker ikke de reelle kostnadene, mener LO Stat. Nye satser gjelder fra 1. juni, men ikke alle er justert opp.
Mindre endringer
Avtalene om dekning av utgifter til reise og kost i Norge og i utlandet har samme ordlyd i 2020 som året før. Det er kun gjort mindre endringer i noen av satsene fra 1. juni.
Satsen for reiser utover 12 timer uten overnatting er for eksempel justert opp med 2,7 prosent, fra 780 til 801 kroner. Tilnærmet samme prosentvise økning er gjort for de andre diettsatsene.
Godtgjørelsen for kjøring med egen bil står derimot på stedet hvil, nærmere bestemt på 4.03 kroner pr. kilometer.
Det samme gjelder satsen for ulegitimert overnatting og de øvrige satsene i regulativet.
Nye satser fra 1. juni 2020:
Over 12 timers reise med overnatting: 801 kr. (tidl. 780 kr.)
6-12 timers reise: 315 kr (tidl. 307 kr.)
Over 12 timers reise: 585 kr. (tidl. 570 kr.)
Ulegitimert overnatting: 435 kr. (uendret)
Kilometergodtgjørelse bil: 4.03 kr. (uendret)
Passasjertillegg bil: 1 kr. (uendret)
• Se hele avtalen på LO Stats nettside
Ikke i mål
– Det har vært veldig vanskelige forhandlinger, sier Vibecke Solhaug som har representert LO Stat.
– Vi mener at dagens avtaler ikke er oppdatert med tanke på hvordan arbeidslivet fungerer.
P
Solhaug hadde, i likhet med representantene for de andre hovedsammenslutningene, håpet å få til noen prinsipielle endringer i avtaletekstene.
Hvem bør være omfattet av avtalene? I hvilken grad bør man kunne velge klimavennlig transport? Slike vurderinger mener hun bør komme bedre til uttrykk i avtalene.
– Det er også viktig at forståelsen og praktiseringen av avtalene er lik i hele staten. Det er et mål for LO Stat at intensjonene i avtalen skal følges. Når vi opplever at enkelte etater prøver å spare penger på de ansattes bekostning når de er på reise, reagerer LO Stat sterkt på det, sier Solhaug.
Partene endte med å fastslå at de innen utgangen av februar 2021 skal «gjennomgå reiseavtalene i sin helhet med tanke på å tilpasse (dem) til dagens arbeidsliv og organisering».
Ikke nok pr. kilometer
En av satsene staten Kommunalt- og moderniseringsdepartementet (KMD) ikke gikk med på å øke, er for kjøring med egen bil.
LO Stat sekretær Vibecke Solhaug mener at 4.03 kroner pr. kilometer er for lite. Spesielt når deler av beløpet skattlegges.
– Hvem gidder å bruke egen bil hvis de ikke får dekket de reelle utgiftene? spør hun retorisk.
Solhaug savner en diskusjon om hvor mye satsene bør økes etter at det ble innført skatt på både kjøring og diett.
– Det er blitt slik at staten gir med den ene hånden og ta med den andre. Da bør man vurdere om den reelle dekningen er god nok.
Klimahensyn
Noe annet LO Stat mener hører hjemme i en oppdatert reiseavtale, er en beskrivelse av hvorvidt man kan velge å reise miljøvennlig selv om det koster noen kroner ekstra. I teksten heter det at man alltid skal velge hurtigste og rimeligste alternativ.
P
– Mange ønsker å ta hensyn til klima og miljø. Noen ganger kan det bli både dyrere og føre til lengre reisetid. Men her mener vi man bør kunne gjøre en avveining. Hvis man finner et alternativ som er noenlunde rimelig, bør man også kunne vekte klimahensynet, mener Solhaug, som gjerne vil ha dette beskrevet i avtalen.
Reiser i utlandet
De fleste satsene for reiser i utlandet er endret fra året før, noen er blitt høyere, andre lavere. Satsen for reiser til Island, er for eksempel redusert med 220 kroner, mens godtgjørelsen for reiser til Sveits har økt med 160 kroner. For de fleste land er endringene bare på mellom 10 og 40 kroner døgnet, i den ene eller den andre retningen.
Noe som LO Stat er mer opptatt av å få endret, er skillet mellom arbeidstid og reisetid.
– Den generelle diskusjonen om arbeidstid på reise har vi ikke tatt grundig nok i forhandlingene, sier Solhaug.
Hun opplever at staten som arbeidsgiver er opptatt av å ha sterkere styringsrett på enkeltelementer.
– Blant annet derfor har vi nå brukt seks måneder på å lande en avtale der vi ikke har fått regulert annet enn noen få satser.
90 prosent i det private
Selv om statens satser for reise og kost i utgangspunktet gjelder de ansatte i staten, har disse satsene i årevis også blitt brukt i det private næringslivet.
Fornyingsdepartementet anslo for en del år siden at 90 prosent av private virksomheter bruker satsene.
– Tallet er trolig synkende nå, fordi flere reiser på regning eller følger Skatteetatens satser, som er noe lavere, sier økonomirådgiver Espen Øren i selskapet Simployer.
Han er en mye brukt ekspert i slike spørsmål.
For nærmere ti år siden anslo daværende statsråd Trond Giske at det ble levert åtte millioner reiseregninger i Norge årlig, med grunnlag i statens satser. Dette forteller også noe om hvor mange som bruker satsene.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.