KJØREGODTGJØRELSEN: 4.03 kroner pr. kilometer er for lite, mener LO Stat. Godtgjørelsen for kjøring med egen bil står på stedet hvil.
colourbox.com
Diett og kjøregodtgjørelse:
Her er de nye satsene for diett og kjøregodtgjørelse – for deg som reiser i jobben
De fleste ansatte i Norge får dekt utgifter på reise etter statens satser. Nå er de nye satsene klare.
merete.jansen@lomedia.no
Alle ansatte i offentlig sektor og nesten 90 prosent i privat sektor får dekt utgifter på reise etter statens satser.
LO Stat er imidlertid ikke fornøyd med nivået på årets satser.
Statens satser for reiser og diett dekker ikke de reelle kostnadene, mener LO Stat. Nye satser gjelder fra 1. juni, men ikke alle er justert opp.
Mindre endringer
Avtalene om dekning av utgifter til reise og kost i Norge og i utlandet har samme ordlyd i 2020 som året før. Det er kun gjort mindre endringer i noen av satsene fra 1. juni.
Satsen for reiser utover 12 timer uten overnatting er for eksempel justert opp med 2,7 prosent, fra 780 til 801 kroner. Tilnærmet samme prosentvise økning er gjort for de andre diettsatsene.
Godtgjørelsen for kjøring med egen bil står derimot på stedet hvil, nærmere bestemt på 4.03 kroner pr. kilometer.
Det samme gjelder satsen for ulegitimert overnatting og de øvrige satsene i regulativet.
Nye satser fra 1. juni 2020:
Over 12 timers reise med overnatting: 801 kr. (tidl. 780 kr.)
6-12 timers reise: 315 kr (tidl. 307 kr.)
Over 12 timers reise: 585 kr. (tidl. 570 kr.)
Ulegitimert overnatting: 435 kr. (uendret)
Kilometergodtgjørelse bil: 4.03 kr. (uendret)
Passasjertillegg bil: 1 kr. (uendret)
• Se hele avtalen på LO Stats nettside
Ikke i mål
– Det har vært veldig vanskelige forhandlinger, sier Vibecke Solhaug som har representert LO Stat.
– Vi mener at dagens avtaler ikke er oppdatert med tanke på hvordan arbeidslivet fungerer.
P
Solhaug hadde, i likhet med representantene for de andre hovedsammenslutningene, håpet å få til noen prinsipielle endringer i avtaletekstene.
Hvem bør være omfattet av avtalene? I hvilken grad bør man kunne velge klimavennlig transport? Slike vurderinger mener hun bør komme bedre til uttrykk i avtalene.
– Det er også viktig at forståelsen og praktiseringen av avtalene er lik i hele staten. Det er et mål for LO Stat at intensjonene i avtalen skal følges. Når vi opplever at enkelte etater prøver å spare penger på de ansattes bekostning når de er på reise, reagerer LO Stat sterkt på det, sier Solhaug.
Partene endte med å fastslå at de innen utgangen av februar 2021 skal «gjennomgå reiseavtalene i sin helhet med tanke på å tilpasse (dem) til dagens arbeidsliv og organisering».
Ikke nok pr. kilometer
En av satsene staten Kommunalt- og moderniseringsdepartementet (KMD) ikke gikk med på å øke, er for kjøring med egen bil.
LO Stat sekretær Vibecke Solhaug mener at 4.03 kroner pr. kilometer er for lite. Spesielt når deler av beløpet skattlegges.
– Hvem gidder å bruke egen bil hvis de ikke får dekket de reelle utgiftene? spør hun retorisk.
Solhaug savner en diskusjon om hvor mye satsene bør økes etter at det ble innført skatt på både kjøring og diett.
– Det er blitt slik at staten gir med den ene hånden og ta med den andre. Da bør man vurdere om den reelle dekningen er god nok.
Klimahensyn
Noe annet LO Stat mener hører hjemme i en oppdatert reiseavtale, er en beskrivelse av hvorvidt man kan velge å reise miljøvennlig selv om det koster noen kroner ekstra. I teksten heter det at man alltid skal velge hurtigste og rimeligste alternativ.
P
– Mange ønsker å ta hensyn til klima og miljø. Noen ganger kan det bli både dyrere og føre til lengre reisetid. Men her mener vi man bør kunne gjøre en avveining. Hvis man finner et alternativ som er noenlunde rimelig, bør man også kunne vekte klimahensynet, mener Solhaug, som gjerne vil ha dette beskrevet i avtalen.
Reiser i utlandet
De fleste satsene for reiser i utlandet er endret fra året før, noen er blitt høyere, andre lavere. Satsen for reiser til Island, er for eksempel redusert med 220 kroner, mens godtgjørelsen for reiser til Sveits har økt med 160 kroner. For de fleste land er endringene bare på mellom 10 og 40 kroner døgnet, i den ene eller den andre retningen.
Noe som LO Stat er mer opptatt av å få endret, er skillet mellom arbeidstid og reisetid.
– Den generelle diskusjonen om arbeidstid på reise har vi ikke tatt grundig nok i forhandlingene, sier Solhaug.
Hun opplever at staten som arbeidsgiver er opptatt av å ha sterkere styringsrett på enkeltelementer.
– Blant annet derfor har vi nå brukt seks måneder på å lande en avtale der vi ikke har fått regulert annet enn noen få satser.
90 prosent i det private
Selv om statens satser for reise og kost i utgangspunktet gjelder de ansatte i staten, har disse satsene i årevis også blitt brukt i det private næringslivet.
Fornyingsdepartementet anslo for en del år siden at 90 prosent av private virksomheter bruker satsene.
– Tallet er trolig synkende nå, fordi flere reiser på regning eller følger Skatteetatens satser, som er noe lavere, sier økonomirådgiver Espen Øren i selskapet Simployer.
Han er en mye brukt ekspert i slike spørsmål.
For nærmere ti år siden anslo daværende statsråd Trond Giske at det ble levert åtte millioner reiseregninger i Norge årlig, med grunnlag i statens satser. Dette forteller også noe om hvor mange som bruker satsene.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø