JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NTL Veg jubler etter regjerings vei-grep

Regjeringen flytter driften av en krevende fjellovergang fra Nye Veier til Statens vegvesen.
Vegvesenet tar over ansvaret for den krevende fjellovergangen Vikafjellet, blant annet på grunn av spisskompetansen de har på vinterdrift.

Vegvesenet tar over ansvaret for den krevende fjellovergangen Vikafjellet, blant annet på grunn av spisskompetansen de har på vinterdrift.

Bjørn Grimstad

anders@lomedia.no

Driften av den krevende vestlandsveien riksvei 13, mellom Vinje og Sogndal, flyttes fra Nye Veier til Statens vegvesen, melder regjeringen.

Det får NTL Veg og leder Inger Sigridnes til å juble.

– Det er en stor sak for oss, og akkurat det vi har bedt om, sier hun.

– Lite effektivt

Nye Veier fikk ansvaret for drift, vedlikehold og vinterdrift under forrige regjering, i 2021.

Nye Veier har tidligere drevet utbyggingsprosjekter, og noe NTL og flere andre forbund har vært sterkt kritiske til.

At de også fikk ansvar for drift og vedlikehold, var et steg i feil retning, mener Sigridnes.

– Det har vært lite kostnadseffektivt. Det er som å ha to ulike firmaer inne på en restaurant, der ett lager forretten og et annet hovedretten, med hvert sitt sett med utstyr. Det var steingalt, sier Sigridnes.

Hun mener en deling av ansvaret av drift gjør at dersom noen kolliderer inn i et autovern, kommer veivesenet for å rydde opp uten at de får fikse autovernet. Om det er en Nye Veier-strekning, er det deres ansvar.

Det har de nå fått gehør for hos samferdselsministeren.

– Vegvesenet kan dra nytte av personell, kompetanse, maskiner og vinterdrift fra lignende fjelloverganger, som riksvei 7 over Hardangervidda, riksvei 52 over Hemsedalsfjellet og E16 Filefjell. Disse veiene er samtidig omkjøringsveier for hverandre. Derfor mener jeg det er riktig å samle ansvaret for drift og vedlikehold av hele veisystemet hos en aktør, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Inger Sigridnes, leder i NTL Veg, mener argumentene deres har blitt hørt i regjeringen.

Inger Sigridnes, leder i NTL Veg, mener argumentene deres har blitt hørt i regjeringen.

Ole Palmstrøm

Glad for skifte

Sigridnes håper dette ikke blir siste gang Vegvesenet får tilbake ansvar.

– Vi risikerer selvsagt at neste veistrekning går til Nye Veier, men dette er første gang regjeringen gjør en retrett fra forrige regjering, helt etter våre anbefalinger, sier hun.

Departementet påpeker i sin pressemelding at begge aktørene er i stand til å gjøre en god jobb med driften av denne veien, men at det er en samla vurdering som gjør at de velger Statens vegvesen.

Nye Veier har fortsatt ansvaret for en del av veien lenger sør. Men Sigridnes mener argumentene deres blir lyttet til.

– Dette viser at vårt arbeid og våre synspunkter nå begynner å få skikkelig gjennomslag i departementet, sier hun.

Sigridnes skryter av det fagligpolitiske arbeidet nestleder i NTL Veg, Henny-Kristin A. Navarsete, har lagt ned i dette spørsmålet. Både i LOs organer, i debatter og gjennom politisk arbeid.

– Dette er et godt eksempel på at hardt arbeid og fagligpolitisk samarbeid gir meget gode resultater, mener Sigridnes.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse