40 ÅR SAMMEN: Kona May-Brith Hagen har sykdommen multippel sklerose og blir fort sliten. Når Trond Hagen blir pensjonist, får hun mer hjelp hjemme, og da kan de tre barnebarna komme oftere på besøk.
Katharina Dale Håkonsen
Lufthavnbetjent uten særaldersgrense:
Trond (63) ble nektet samme særaldersgrense som kollegene - nå får han det likevel
Trond Hagen trodde han måtte jobbe til han ble 70 år, men takket være fagforeningen kan lufthavnbetjenten gå av med særalderspensjon 1. januar.
katharina@lomedia.no
– Jeg ble skikkelig glad. Jeg har tross alt kjempet for å rette opp i urett i mange år, sier Trond Hagen ved Avinor Oslo lufthavn.
Lufthavnbetjenten forsyner seg med en brødskive med nøkkelost og legger hånda på stolryggen til kona May-Brith Hagen (61). De sitter rundt kjøkkenbordet på småbruket i Brandval, nord for Kongsvinger.
Kona ser på ektemannen som hun har vært gift med i 40 år.
– Du ble jo glad, men det var en bismak ved gleden, sier May-Brith.
Blodig urettferdig
Hun har fulgt ektefellens mangeårige kamp for særaldersgrense. Det er en ordning hvor statlig ansatte som har uvanlig fysisk eller psykisk belastende arbeidsoppgaver, kan gå av med pensjon tidligere enn den vanlige aldersgrensa som er 70 år.
NTL-magasinet har allerede skrevet om et A- og et B-lag blant lufthavnbetjentene ved Oslo lufthavn. Noen hadde særaldersgrense, mens andre, inkludert Trond, ikke var en del av denne ordningen.
De jobbet side om side – dag som natt – med de samme arbeidsoppgavene; snøbrøyting, gressklipping og losing av fly.
Årsaken til skjevheten kan spores tilbake til 2018 da arbeidsgiver opprettet stillingskoden «lufthavnbetjent uten særaldersgrense», uten å ha drøftet det med de tillitsvalgt. I samme bedrift jobbet lufthavnbetjenter med særaldersgrense.
– Det var blodig urettferdig, sier Trond.
De siste fire årene har han ikke bare kjempet for særalderspensjon til seg selv, men Trond har tatt kampen for alle lufthavnbetjentene ved Oslo lufthavn som ikke var en del av avtalen.
I sommer fikk 63-åringen beskjed om at han var sikret særalderspensjon. Norsk Tjenestemannslag (NTL) og Avinor inngikk en avtale om at lufthavnbetjenter ansatt før 1. mai 2018 og som har mindre enn ti år til de fyller 62 år, kan gå av med særaldersgrense. Avtalen gjelder for ti ansatte, inkludert Trond Hagen som fylte 62 år 11. mars i fjor.
– Jeg har allerede jobbet halvannet år på overtid, sier Trond.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
HESTEGALl: Første januar 2021 går Trond Hagen av med særalderspensjon. Da får han mye bedre tid til å ta seg av Solør Odin (5) og de to andre travhestene.
Katharina Dale Håkonsen
Skuffede kolleger
May-Brith gleder seg til at ektemannen går av med pensjon 1. januar 2021. Hun har sykdommen multippel sklerose og blir fort sliten. Det er en god del å gjøre på småbruket med tre travhester og border collien Molly.
– Jeg klarer bare å mate dyrene. Det blir godt når Trond tar over alt ansvaret med hestene, sier hun.
Hver dag må Solør Odin, Solør Tobbi og Solør Hanna (oppkalt etter barnebarna) trenes, rengjøres og mates. Selv om Trond ser fram til å ta seg av hestene, slippe å pendle tre timer hver dag og å jobbe 12 timers nattevakter, jubler ikke 63-åringen.
Avtalen mellom NTL og Avinor inkluderer ikke alle lufthavnbetjentene. Ansatte som har mer enn ti år igjen til fylte 62 år, fikk ikke særaldersgrense og må jobbe til de fyller 70 år.
– Jeg synes det er urettferdig at ikke alle skal ha den samme muligheten til å gå av når de fyller 62 år.
Elleve ansatte er ikke inkludert i avtalen som ble undertegnet i sommer.
– Kolleger er skuffet. De har også kjempet for å kunne gå av med pensjon med særaldersgrense, sier Trond.
MER TID: Fra nyttår slipper Trond Hagen å pendle tre timer hver dag og kan bruke tida si på de tre hestene, barnebarna og kona.
Katharina Dale Håkonsen
Verken NTL eller Avinor Oslo lufthavn vil la seg intervjue om avtalen som er inngått.
Særaldersgrense
• Den alminnelige aldersgrensa i staten er 70 år.
• Dersom jobben medfører uvanlig fysisk eller psykisk belastning eller stiller spesielle krav til fysiske eller psykiske egenskaper, kan aldersgrensa for stillingen være lavere.
• Du må oppfylle 85-årsregelen for å gå av med særalderspensjon. Det innebærer at summen av din medlemstid i en offentlig tjenestepensjonsordning og alderen din er minimum 85 år.
• Har du aldersgrense 65 år, må du ha vært medlem i offentlig tjenestepensjonsordning i 23 år for å ta ut pensjon fra du er 62 år (62+23=85).
Kilde: Staten pensjonskasse, Seniorpolitikk, KLP
Særaldersgrense
• Den alminnelige aldersgrensa i staten er 70 år.
• Dersom jobben medfører uvanlig fysisk eller psykisk belastning eller stiller spesielle krav til fysiske eller psykiske egenskaper, kan aldersgrensa for stillingen være lavere.
• Du må oppfylle 85-årsregelen for å gå av med særalderspensjon. Det innebærer at summen av din medlemstid i en offentlig tjenestepensjonsordning og alderen din er minimum 85 år.
• Har du aldersgrense 65 år, må du ha vært medlem i offentlig tjenestepensjonsordning i 23 år for å ta ut pensjon fra du er 62 år (62+23=85).
Kilde: Staten pensjonskasse, Seniorpolitikk, KLP
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen