JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ap krever tiltak i kriserammet maritim sektor:

– Maritim sektor skal ta oss inn fremtiden. Nå forvitrer den helt, sier Ap-politiker

Arbeiderpartiet vil styrke maritim sektor med 750 millioner kroner i sitt alternative budsjett.
Terje Aasland er næringspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.

Terje Aasland er næringspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.

Leif Martin Kirknes

helge@lomedia.no

I forslaget til statsbudsjett for neste år vil regjeringen svekke nettolønnsordningen ved å innføre en øvre grense på 200.000 kroner per ansatt, og fjerne tilskuddet for lasteskip i NIS i utenriksfart. Nettolønnsordningen er en støtteordning for norske rederier og sjøfolk hvor staten refunderer beløpet sjøfolkene betaler i skatt. Den gjelder for skip registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).

Arbeiderpartiet vil – i likhet med Fremskrittspartiet – reversere hele kuttet i denne ordningen som regjeringen har foreslått. Det er anslagsvis snakk om 250.000 millioner kroner. I tillegg vil Ap oppheve taket for offshoreskip de to første terminene i 2021, for å bidra til å holde norske sjøfolk i arbeid.

Næringspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Terje Aasland, mener norsk maritim sektor er i en så dyp krise at det knapt er til å tro.

– Jeg tror ikke regjeringen skjønner hvor alvorlig situasjonen er. Det regnes nå med at 60 prosent av sysselsettingen ved verftene kan forsvinne i løpet av 2022, sier Terje Aasland til FriFagbevegelse.

– Det er den kompetansen vi skal leve av i framtida. Både innenfor havvind, karbonfangst- og lagring, blått hydrogen og undervannsmineraler. Den maritime sektoren skal ta oss inn i fremtiden og det grønne skiftet. Nå forvitrer den helt, fortsetter han.

Les også: Frp ut mot regjeringen – vil verne om nettolønnsordningen for norske rederier og sjøfolk

Tiltak i en krevende tid

Aasland mener det nå må settes inn tiltak for å få opp aktiviteten i en anstrengt og krevende tid.

– Det gjør seg ikke selv, mener han.

Han minner også om at hele flåten skal være utslippsfri innen 2030 – altså om «bare» 10 år. Det vil kreve en omfattende resirkulering og ombygging av en del offshore båter. Tiltak overfor verftene kan sette dette i gang, mener Aasland.

Bakgrunn: Erna Solberg forsvarer budsjettkutt for sjøfolk

100 millioner til resirkulering av skip

Dessuten ligger det båter ved kai som aldri vil komme til å seile igjen. De kan bygges om til andre formål, kondemneres og resirkuleres, mener han.

I sitt alternative budsjett foreslår Arbeiderpartiet blant annet å etablere en kondemneringsordning for miljøvennlig resirkulering av offshoreskip og rigger (100 millioner kroner), og etablere en toppfinansieringsordning i GIEK/Eksportkreditt for offshoreflåten (150 millioner i tapsavsetning).

– Tiltakene skal bidra til aktivitet for verftene, samtidig som det bidrar til fornyelse, nødvendig reduksjon i tonnasje og lavere utslipp fra offshoreflåten, sier Aasland.

Innenfor handlingsrommet av EØS vil Arbeiderpartiet sikre maksimal støtte til ombygging av skip og fartøy til lav- og nullutslippsteknologi, og at tiltakene i størst mulig grad tilfaller norske verft.

Er du usikker?: Dette er statsbudsjettet

Annonse
Annonse