Ap krever tiltak i kriserammet maritim sektor:
– Maritim sektor skal ta oss inn fremtiden. Nå forvitrer den helt, sier Ap-politiker
Arbeiderpartiet vil styrke maritim sektor med 750 millioner kroner i sitt alternative budsjett.
Terje Aasland er næringspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.
Leif Martin Kirknes
helge@lomedia.no
I forslaget til statsbudsjett for neste år vil regjeringen svekke nettolønnsordningen ved å innføre en øvre grense på 200.000 kroner per ansatt, og fjerne tilskuddet for lasteskip i NIS i utenriksfart. Nettolønnsordningen er en støtteordning for norske rederier og sjøfolk hvor staten refunderer beløpet sjøfolkene betaler i skatt. Den gjelder for skip registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR).
Arbeiderpartiet vil – i likhet med Fremskrittspartiet – reversere hele kuttet i denne ordningen som regjeringen har foreslått. Det er anslagsvis snakk om 250.000 millioner kroner. I tillegg vil Ap oppheve taket for offshoreskip de to første terminene i 2021, for å bidra til å holde norske sjøfolk i arbeid.
Næringspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, Terje Aasland, mener norsk maritim sektor er i en så dyp krise at det knapt er til å tro.
– Jeg tror ikke regjeringen skjønner hvor alvorlig situasjonen er. Det regnes nå med at 60 prosent av sysselsettingen ved verftene kan forsvinne i løpet av 2022, sier Terje Aasland til FriFagbevegelse.
– Det er den kompetansen vi skal leve av i framtida. Både innenfor havvind, karbonfangst- og lagring, blått hydrogen og undervannsmineraler. Den maritime sektoren skal ta oss inn i fremtiden og det grønne skiftet. Nå forvitrer den helt, fortsetter han.
Les også: Frp ut mot regjeringen – vil verne om nettolønnsordningen for norske rederier og sjøfolk
Tiltak i en krevende tid
Aasland mener det nå må settes inn tiltak for å få opp aktiviteten i en anstrengt og krevende tid.
– Det gjør seg ikke selv, mener han.
Han minner også om at hele flåten skal være utslippsfri innen 2030 – altså om «bare» 10 år. Det vil kreve en omfattende resirkulering og ombygging av en del offshore båter. Tiltak overfor verftene kan sette dette i gang, mener Aasland.
Bakgrunn: Erna Solberg forsvarer budsjettkutt for sjøfolk
100 millioner til resirkulering av skip
Dessuten ligger det båter ved kai som aldri vil komme til å seile igjen. De kan bygges om til andre formål, kondemneres og resirkuleres, mener han.
I sitt alternative budsjett foreslår Arbeiderpartiet blant annet å etablere en kondemneringsordning for miljøvennlig resirkulering av offshoreskip og rigger (100 millioner kroner), og etablere en toppfinansieringsordning i GIEK/Eksportkreditt for offshoreflåten (150 millioner i tapsavsetning).
– Tiltakene skal bidra til aktivitet for verftene, samtidig som det bidrar til fornyelse, nødvendig reduksjon i tonnasje og lavere utslipp fra offshoreflåten, sier Aasland.
Innenfor handlingsrommet av EØS vil Arbeiderpartiet sikre maksimal støtte til ombygging av skip og fartøy til lav- og nullutslippsteknologi, og at tiltakene i størst mulig grad tilfaller norske verft.
Er du usikker?: Dette er statsbudsjettet