JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Antallet taxiløyver i Oslo har økt med 51 prosent

Siden taxireformen i november har det blitt registrert 2.890 nye løyver i Norge. I hovedstaden har antallet løyver økt med 51 prosent.
Illustrasjon

Illustrasjon

Colourbox.com

Økningen nasjonalt svarer til 38 prosent mellom september i fjor til juli i år, ifølge transportloyve.no, som er en oversikt Samferdselsdepartementet og Hordaland fylkeskommune samarbeider om. Det skriver E24.

Reformen har gjort det mulig for flere internasjonale aktører å slå seg opp i det norske markedet.

Jørgen Aarhaug, UiO-stipendiat og forsker på Transportøkonomisk institutt sier til E24 at selskapene nå driver priskrig for å få tak i kundene.

– App-selskaper betaler for turen din i sommer. De prøver å tilby så lav pris som mulig, samtidig som de vil gi så lav betaling til sjåførene som de kan. For å få dette til å gå opp velger de selv å betale mellomlegget og gå i minus, sier forskeren.

Stortingsrepresentant Cecilie Myrseth (Ap), som sitter i næringskomiteen, mener tallene viser at regjeringens endringer i lovverket har ført til et frislipp i taxinæringen, på bekostning av vanlige taxisjåfører.

– Det haster å gjøre noe med situasjonen for drosjesjåførene. Erfaringer fra land som Danmark viser at vi som kunder verken får bedre eller billigere tilbud av frislipp, sier hun til NTB.

Uber & Co. satset milliarder på å knuse arbeidstakernes rettigheter – og vant

Annonse
Annonse