Ap-flertall for å vurdere Nye Veiers fremtid
Arbeiderpartiet vil ha en samfunnsmessig evaluering av fullførte samferdselsprosjekt for å høste kunnskap om fremtidig organisering.
Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre hilser på leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
helge@lomedia.no
Det var Fellesforbundet, Norsk Tjenestemannslag (NTL), Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) som i januar kom med et felles innspill til programkomiteen til Arbeiderpartiet foran helgens landsmøte.
Forslaget fikk gjennomslag i redaksjonskomiteen og ble vedtatt på landsmøtet.
Nye Veier+Statens vegvesen=sant?
Arbeiderpartiet vedtok at det må planlegges mer helhetlig når lange riksveistrekninger skal bygges ut og prioritere ferdigstillelse av allerede planlagte strekninger, i tillegg til at det må «gjennomføres en samfunnsmessig evaluering av fullførte samferdselsprosjekt for å høste kunnskap som styrker fremtidig organisering og gjennomføring av nye prosjekt
– Vi sier ikke at vi vil legge ned «Nye Veier» nå, men prosjektet må helt klart evalueres. På sikt bør selskapet implementeres i Statens vegvesen, forklarte forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum som bakgrunn for forslaget til FriFagbevegelse.
– Vi skal ikke legge skjul på at det har vært positive tilbakemeldinger om selskapet. Men nå begynner vi å se utviklingstrekk som ikke er bra. Derfor mener vi hele driftsmodellen må vurderes. «Nye Veier» har tappet Statens vegvesen for mye midler. Vi er redd det bare vil fortsette, la han til.
• Staten bør betale for mer bygging av veier i Norge, mener forbundsleder
Arbeidsmandsforbundet svarer
Om det blir en rødgrønn regjering etter valget, vil det altså bli bestilt en samfunnsøkonomisk analyse av lønnsomheten til «Nye Veier». Det betyr imidlertid ikke at prosjekt allerede tildelt Nye Veier AS ikke skal realiseres.
Forbundsleder i Norsk Arbeidsmandsforbund, Anita Johansen støtter at det foretas en grundig evaluering av Nye Veier, og at alt som fungerer bra må tas med videre.
– Poenget er ikke å legge ned dagens Nye Veier og beholde Statens vegvesen som det er, men ha én offentlig byggherre for vei. Hva barnet heter er uinteressant, sier Anita Johansen til FriFagbevegelse.
– Vi var mot opprettelsen av Nye Veier. Når det er sagt har vi hatt et veldig godt samarbeid med Nye Veier etter opprettelsen, og vi har opplevd at de har vært mer åpen og velvillige til våre seriøsitetskrav. Våre tillitsvalgte ute på anleggene opplever også et mye lavere konfliktnivå med Nye Veier. Derfor er det viktig med en skikkelig evaluering og videreføre det som er bra i ett nytt selskap Vi ønsker ett selskap som på vegne av staten utfører samferdselsoppdrag, sier forbundslederen i Norsk Arbeidsmandsforbund.
NTL: Skuffet
Forbundsleder i Norsk Tjenestemannslag (NTL), Kjersti Barsok, registrerer også at Arbeiderpartiet vil gå gjennom selskapsstrukturen i jernbanen med sikte på en mer helhetlig og oversiktlig organisering.
– Vi er skuffa over at Arbeiderpartiet ikke tar standpunkt knyttet til Nye Veier AS i programmet for 2021–2025 slik som de har gjort i inneværende program, sier Kjersti Barsok til FriFagbevegelse.
Hun mener likevel det er positivt at Arbeiderpartiet vil gjennomføre en samfunnsøkonomisk analyse av prosjekter innen sektoren som tar sikte på å høste kunnskap for gjennomføring av nye prosjekt.
– Vårt mål er som kjent at Statens vegvesen skal styrkes og utvikles, og at Nye Veier skal innlemmes i Statens vegvesen, sier Kjersti Barsok.