JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
LØGN ELLER EI: Påstander om kravstore sjåfører raser i mediene, selv om det egentlig ikke skal sies noe fra Riksmeklerens bord.

LØGN ELLER EI: Påstander om kravstore sjåfører raser i mediene, selv om det egentlig ikke skal sies noe fra Riksmeklerens bord.

Ola Tømmerås

Kraftige beskyldninger i busstreiken:

Fagforbundets forhandlingsleder er rasende: – NHO farer med blank løgn

Fagforbundets forhandlingsleder i bussmeklingen er rasende. Han mener NHO-direktør Jon H. Stordrange farer med løgn om krav og tilbud i meklingen.



24.09.2020
12:03
23.10.2020 12:39

ola.tommeras@fagbladet.no

Etter et brudd hos Riksmekleren går partene normalt ikke ut med detaljer om hva meklingen inneholdt. Det regnes som vanlig kutyme å la innholdet fra meklingen ligge.

Siden bruddet var et faktum natt til søndag, er det likevel brakt til torgs påstander om urimelige krav fra arbeidstakernes organisasjoner. Blant annet på NRKs Dagsnytt 18 mandag kveld hevdet direktør for NHO transport, Jon H. Stordrange, at det ble krevd langt mer enn hva alle andre har fått.

– Det kunne vi ikke gå med på, sa Stordrange.

Siste: Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret

– Løgn, sier Guldbrandsen om Stordranges påstander til kravene.

– Løgn, sier Guldbrandsen om Stordranges påstander til kravene.

Jan-Erik Østlie

Blank løgn

– Dette er blank løgn, svarer Stein Guldbrandsen. Siden NHO allerede har gått offentlig ut med hva de mener skjedde under meklingen, kommenterer Guldbrandsen følgende fra riksmeklerens bord:

– Vi forholdt oss til ramma fra frontfagene. Det er ikke stilt krav om å sprenge ramma. Man kan gjøre mye innenfor ramma – og ikke minst er det mulig å peke framover med avtaler, men arbeidsgiverne ville ikke komme oss i møte, sier han til Fagbladet.

Lønnsoppgjøret: Her er resultatene så langt

Stordrange har en kort kommentar til Guldbrandsen utspill. På e-post svarer han:

– Hadde arbeidstakersiden vært fornøyd med vårt konkrete tilbud, må man vel kunne anta at de hadde akseptert dette. Dermed kunne det blitt enighet, og streiken kunne vårt unngått, er Stordranges kommentar.

– Hadde dere vært fornøyd, så hadde dere vel godtatt tilbudet vårt, sier Jon H. Stordrange.

– Hadde dere vært fornøyd, så hadde dere vel godtatt tilbudet vårt, sier Jon H. Stordrange.

NHO

Sjekker bussen på fritida

Lønnskonflikten dreier seg om en nå 13 år gammel avtale mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverorganisasjonene. Den gangen ble organisasjonene enige om at bussjåførlønna skulle nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Gjennom årene har gapet mellom sjåførene og industriarbeidere tvert imot økt. Forskjellen er i dag på rundt 40.000 kroner på en gjennomsnittslønn.

I tillegg forhandles det om pauser, delte skift og sikkerhetskontroll av bussene, noe de fleste sjåfører i dag må gjøre før arbeidstiden starter.

– I dag bruker sjåførene fritiden sin på å sjekke bussen. Sikkerhetssjekk av bussen er de pålagt ved lov, men mange får likevel ikke gjøre det i arbeidstiden. Det skaper irritasjon blant sjåførene og er en av tingene vi er uenige om, sier Guldbrandsen.

Oppgjørene står i kø for riksmekler Mats Ruland. Her er datoene!

Tullprat om korona

Videre har koronaargumentene vært mange.

Ifølge Stordrange ville statens støtte for fall i billettinntekter gått med til høyere lønn for sjåførene, dersom de hadde gått med på kravene.

– Bevilgningene fra staten skal ikke gå til å gi bussjåførene lønn utover det alle andre har fått, sa Stordrange.

– Tullprat, sier Guldbrandsen.

– Alle, bortsett fra operatører i Finnmark, har bruttoavtaler. De får betalt en pris i henhold til kontrakt – uansett hvor mange som reiser med bussen. Det er fylkeskommunene som taper billettinntekter, ikke operatørene. Det blir ikke flere reisende av å lønne sjåførene dårligere, sier han.

– Ønsker seg større sugerør

Tidlig på 2000-tallet begynte fylkeskommuner å sette busskjøring ut på anbud. I dag er nær all rutetrafikk på anbud. Det betyr at operatører konkurrerer for hver anbudsperiode om å levere best og rimeligst tjenester.

– Selskapene som opererer rutene, er som en bemanningsbransje. De klager over dårlige marginer og ønsker seg bedre sugerør i fylkeskommunale kasser. Først og fremst er det deres profitt det dreier seg om når de fortsetter å presse sjåførlønna ned, sier Guldbrandsen.

Ifølge forhandlingslederen er arbeidsgiverne ansvarlig for situasjonen som nå har ledet fram til streik.

– Lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene stupte da kjøringen ble satt på anbud og overlatt til private operatører tidlig på 2000-tallet. Gode avtaler ble slaktet og det ble en krise som ledet fram til bussbransjeavtalen. En egen modell, der vi ble enige om at sjåførene skulle komme opp til gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Med unntak av 2008, så har de aldri vært i nærheten. I 2018 stupte busslønna i forhold til andre. Så lavt som den er nå, har den aldri vært, sier han.

Kan ikke lenger sammenligne

Stordrange har framført at sjåførlønna ikke lenger kan sammenlignes med industriarbeiderlønn.

– Hver femte jobb i industrien er blitt borte siden 2006. I de fleste av disse jobbene var lønna lav. De jobbene som er igjen, er de med høyest lønn fra før, og da øker forskjellen, sa han blant annet til Nettavisen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.09.2020
12:03
23.10.2020 12:39



Mest lest

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

DÅRLEG RÅD: Ikkje alle studentar har rike foreldre, påpeikar Nathalie Mercadal.

Tormod Ytrehus

Permitterte Nathalie får ikkje dagpengar. No blir ho heimlaus

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Koronakrisa har rammet Robin Storevik (26) hardt økonomisk. Han kan bli tvunget til å skifte bransje.

Privat/Ole Palmstrøm

Robin (26) har blitt permittert tre ganger siden mars: – Umulig å etablere seg på 10.000 kroner i måneden

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

KORONATILLEGG: Jorunn Martinsen, tillitsvalgt i Coop-eide Norsk butikkdrift, synes de butikkansatte burde få et koronatillegg for innsatsen de har lagt ned i løpet av pandemien.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte i Rema og Coop får ikke koronabonus: – Ekstremt urettferdig, sier tillitsvalgte Jorunn

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Ikke vær overrasket om du får dette synet på butikken fredag 4. desember. Da er det nemlig «uniform på jobb-dagen» for HV-soldatene.

Helge Rønning Birkelund

For første gang i historien skal Heimevern-soldater dra på jobben med uniformen på

 NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

NTL-tillitsvalgt i Statens Vegvesen Inger Sigridnes sier det er første gang ansatte får julegratiale så lenge hun har jobbet i etaten.

Ole Palmstrøm

Statens vegvesen gir 5.000 i julegave til alle ansatte

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Jan Christian Vestre investerer i møbelfabrikk på Magnor, på denne tomta. Den skal både bli miljøvennlig og ha ordnede forhold for de ansatte.

Helge Rønning Birkelund

Fabrikkeier Jan Christian Vestre vil at ansatte skal være fagorganiserte – og betaler gjerne kontingenten

Henrik Asheim

Henrik Asheim

Jan-Erik Østlie

Høyre advarer om kostnadene ved økt minstepensjon

Colourbox / innfelt skjermdump

Kor mykje får permitterte i dagpengar? Sjekk kalkulatoren

Knut Viggen

Tillitsvalgt Alexander ble sagt opp – kollegene lover kamp

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

SAKEN BLE HENLAGT: – Jeg stusser over at påtalemyndigheten nedprioriterer vekterne samtidig som de selv er ute i media og forklarer hvor alvorlige slike trusler er, sier vekteren «Mina», som vil være anonym av hensyn til sin egen sikkerhet.

Emmie Olivia Kristiansen

Den astmasyke vekteren «Mina» ble hostet på av en som sa han var koronasmittet

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

I fem år kjørte Emilian for Bring på slovakisk lønn. Helt greit, har retten nå slått fast

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Vekterne har kommet med et nytt tilbud til arbeidsgiversida i et håp om å finne en løsning på den mer enn to måneder lange streiken.

Paul S. Amundsen

Vekterne har et forslag til en løsning på streiken

Per Olaf Lundteigen

Per Olaf Lundteigen

Jan-Erik Østlie

Sp mener SV og Frp har valgt en for dårlig modell for pensjonistene

Jan-Erik Østlie

Kristian og Monika er eksperter på å være «usynlige». Nå må de kjempe for å bli sett

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

MER UTSATT: Barn i Bergen-studien fant at andelen 1.-3. klassinger med en psykisk lidelse var fem ganger høyere i lavinntektsfamilier enn i familier med gjennomsnittsinntekter.

Colourbox.com

Atferdsproblemer hos barn og unge kan bunne i dårlig råd. Det blir ofte oversett, mener psykologen

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Kommentar:

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Trygve Slagsvold Vedum holder fast på mantraet om å ønske seg en Sp/Ap-basert regjering.

Jan-Erik Østlie

«Vedum bør avklare»

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

KREVENDE: Renholderne som sørger for at de ulike universitetsbyggene i Tromsø fortsatt kan holde åpent, har hatt hektiske dager etter at pandemien brøt ut. I forgrunnen står tillitsvalgt Elina Nilsen, bak henne fra venstre: Snefrid Martinsen, Hanna Lecka og Janthima S. Olsen.

Lars Åke Andersen

Universitetet hadde ikke kunnet holde åpent uten renholder Elina og kollegene. Det vises bare ikke på lønna


Flere saker