JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rederiforbundet og NHO bekymret for Yilport-priser

Frykter at mer gods flyttes fra skip til lastebiler i hovedstaden

Rederiforbundet og NHO ber om møte med byråd Geir Lippestad (Ap). Oslo Havn vil bidra i prosessen.
Allerede før Yilport overtok driften av containerterminalen i Oslo i 2015, kom det klager på den kraftige prisstigningen selskapet varslet. Prisene har imidlertid ikke blitt senket, og nå har både Rederiforbundet og NHO LT ytret sin bekymring for at Oslo Havn sin konkurranseevne vil svekkes på grunn av prisnivået til Yilport.

Allerede før Yilport overtok driften av containerterminalen i Oslo i 2015, kom det klager på den kraftige prisstigningen selskapet varslet. Prisene har imidlertid ikke blitt senket, og nå har både Rederiforbundet og NHO LT ytret sin bekymring for at Oslo Havn sin konkurranseevne vil svekkes på grunn av prisnivået til Yilport.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I februar 2015 overtok Yilport driften av containerterminalen på Oslo Havn. Det tyrkiskeide selskapet inngikk sommeren før en avtale med Oslo Havn KF som ga selskapet monopol på containerdriften på Oslo Havn i 20 år med opsjon på ytterligere ti år. Fram til da hadde de to selskapene Oslo Container Terminal AS og Sjursøya Container Terminal AS delt på oppgavene.

Ifølge tidligere styreleder i Oslo Havn KF, Bernt Stilluf Karlsen, var problemet med konkurranseevnen til Oslo havn, at havnearbeiderne var for dyre i drift. Dermed ble det ifølge Yilport Holding sin styreleder, Robert Yuksel Yilderim, gitt beskjed til selskapet at verken Oslo Havn eller Oslo kommune ønsket at det skulle inngås noen tariffavtale med de registrerte havnearbeiderne gjennom Transportarbeiderforbundet.

Det gjorde at NTF innførte en boikott av Yilport som varte helt til Holship-dommen kom før jul i fjor.

Heiste sjørøverflagget på Oslo Havn

– Svært uheldig situasjon

Nå viser imidlertid et brev fra Norsk Rederiforbund og NHO Logistikk og Transport, at andre faktorer enn registrerte havnearbeidere påvirker konkurransevnen. Yilport har nemlig ikke benyttet seg av registrerte havnearbeidere en eneste gang siden de overtok, da i overenstemmelse med de ønskene de oppfattet fra Oslo havn.

I et brev som er sendt til byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad fra Arbeiderpartiet, uttrykker rådgiver Ingvild L. Paulsrud i Norsk Rederiforbund på vegne av både Rederiforbundet og NHO Logistikk og Transport, stor bekymring for utviklingen med Yilport som eneste containeraktør i Oslo havn.

"Det er nå en utfordring i havnen knyttet til konkurranseforholdene og prisutvikling i containerterminalen. Prisene i containerterminalen har økt kraftig etter at Yilport overtok. Situasjonen er svært uheldig, og kan føre til at mer last flyttes fra skip til lastebil i hovedstaden, da prisen på sjøtransport øker."

Paulsrud ber i brevet deretter om et møte med Lippestad for å diskutere hvordan status er i saken, og videre oppfølging. På møtet skal både næringspolitisk direktør i Rederiforbundet, Amund Drønen Ringdal og administrerende direktør i NHO LT, Are Kjensli stille.

• Automatisering i havnene: Mange havnearbeidere vil bli erstattet med maskiner

Vil ikke utdype

Transportarbeideren har sendt flere spørsmål til både Rederiforbundet og NHO LT, men ingen av dem vil svare på når denne bekymringen startet, om de allerede ser at mer gods er overført til vei, eller om målet er å få opphevet Yilport sitt monopol på containerhåndtering på Oslo havn. De har heller ikke villet kommentere at de registrerte havnearbeidernes losse- og lastekontor sin prisutvikling har vært helt motsatt av prisstigningen til Yilport, noe som står i sterk kontrast til utsagnet om at det var havnearbeidernes om var skyld i den negative utviklingen i konkurransekraften.

I stedet skriver Are Kjensli til Transportarbeideren rett før helgen at: "Vi har engasjert oss i saken da enkelte av våre medlemmer har reagert på prisutviklingen i containerhavna. Har ingen kommentarer utover det."

Tre dager senere svarer også rådgiver Paulsrud på vegne av Norsk Rederiforbund:

"Grunnen til at vi har engasjert oss i dette er at våre medlemmer har reagert på prisøkningen i containerhavnen. Utover det ønsker vi ikke å gi noen kommentarer til dette."

- Vi har engasjert oss i saken da enkelte av våre medlemmer har reagert på prisutviklingen i containerhavna, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

- Vi har engasjert oss i saken da enkelte av våre medlemmer har reagert på prisutviklingen i containerhavna, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

Roy Ervin Solstad

Flere norske havner kan få «pirat»-stempel»

Flere containere og mer gods

Einar Marthinussen, trafikkdirektør i Oslo Havn KF, sier til Transportarbeideren at de er kjent med at Rederiforbundet og NHO LT har bedt om et møte med Byrådsavdelingen for næring og eierskap (NOE) om prissetting av containerhåndteringen i Oslo havn. Han forteller videre at Oslo Havn er opptatt av å styrke sjøtransportens konkurranseevne, og vil bidra i den prosessen. Marthinussen sier at Oslo Havn KF sin oppfatning er at Yilport driver containerterminalen i tråd med inngåtte avtaler med Oslo Havn.

– Det bidrar til at Oslo har fått en effektiv containerterminal som tar markedsandeler og understøtter målsettingen om mer gods på sjø, sier han og peker på at containertrafikken i Oslo økte med nesten seks prosent i 2016.

– Oslo Havn KF vil sammen med kundene arbeide for at mer gods kommer den miljøeffektive sjøveien fremfor på veiene til Oslo, og også i første halvår i år ser vi en positiv utvikling med over tre prosent flere containere og ni prosent mer gods i første halvår i for, sier Einar Marthinussen.

Statistikken viser imidlertid at det har vært en formidabel nedgang i godsmengden som er fraktet over kai i containere i Oslo siden Yilport tok over. Året før overtakelsen, i 2014, var mengden containergods inn- eller utført over Oslo havn på nesten 1,36 millioner tonn. I fjor var det redusert til snaut 1,21 millioner tonn. Det er en nedgang på drøyt elleve prosent.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Prisøkning på over 50 prosent

Verken Rederiforbundet, NHO LT, Oslo Havn KF eller Dampskipsexpeditørenes Forening som representerer operatørene på Oslo Havn, har ønsket å konkretisere overfor Transportarbeideren hvor stor prisforskjell det er snakk om nå, men det er ikke første gangen det er blitt reagert på Yilport sine priser.

I en epost til daværende havnedirektør Anne Sigrid Hamran og tidligere styreleder i Oslo Havn KF, Bernt Stilluf Karlsen, sendt 9. januar 2015, uttrykker Ole Sehested fra DFDS på vegne av eget selskap pluss Unifeeder, Samskip og Team Lines, stor bekymring for Yilport sin prisnivå.

– Rederiene hadde i desember møter med Yilport der det klart ble tilkjennegitt at man forventet et omkostningsnivå på linje med det som gjelder i dag. Det var derfor overraskende, at Yilport den 31. desember 2014 la fram sitt opplegg til nye takster som viste en omkostningssstigning på mer enn 50 prosent, skrev Sehested.

Disse ti grafene viser Forskjells-Norge

Lippestad ikke bekymret

Byråd for næring og eierskap, Geir Lippestad fra Arbeiderpartiet, deler imidlertid ikke bekymringen til Rederiforbundet og NHO Logistikk og Transport.

– Vi møter alltid næringslivets parter og får innspill og hører på hva de har å si, men både i 2015 og 2016 viser tallene at det har blitt mer trafikk på havna, så ut fra de tallene er vi ikke så bekymret. Målet er å få enda mer trafikk på sjø, og vi håper og tror den gode utviklingen fortsetter, sier Lippestad som ikke vil kritisere det forrige byrådet for å gi Yilport monopol.

– Det skal jeg være forsiktig med å uttale meg om, siden det var det forrige byrådet som gjorde det. Intensjonen var å øke aktiviteten,og det ble inngått en avtale med Yilport som det er viktig at forholder oss til, sier Geir Lippestad til Transportarbeideren.

- Både i 2015 og 2016 viser tallene at det har blitt mer trafikk på havna, så ut fra de tallene er vi ikke så bekymret, sier byråd Geir Lippestad.

- Både i 2015 og 2016 viser tallene at det har blitt mer trafikk på havna, så ut fra de tallene er vi ikke så bekymret, sier byråd Geir Lippestad.

Kristian Brustad

Havnestyret med vedtak mot sosial dumping

Havnearbeiderne risikerer å stå på bar bakke etter tre år i streik

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse
Annonse