JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lavprisfly i Norge:

Hareide tok opp uroen for lave lønninger med Wizz Air – men Rødt er ikke fornøyd

Lavprisselskapet Wizz Air fikk en forelesning om den norske trepartsmodellen i et møte med flere statsråder torsdag.
Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air har etablert seg i innenriksmarkedet i Norge. De var torsdag i møte med næringsministeren og samferdselsministeren.

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air har etablert seg i innenriksmarkedet i Norge. De var torsdag i møte med næringsministeren og samferdselsministeren.

Wizz Air

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) stilte på møtet spørsmål om hvordan selskapet, som nå etablerer seg i Norge, kan ha så lave lønnskostnader. Årsaken er at mye av virksomheten er outsourcet, var svaret han fikk.

– Men jeg er bekymret for at det skyldes at ansatte der har vilkår og betingelser som ikke er i henhold til den norske standarden, sier Hareide til NTB.

Like krav

Også næringsminister Iselin Nybø (V) deltok på møtet.

– Vi stiller også krav til selskaper som skal operere i Norge, blant annet om hvordan de skal behandle ansatte – dette har vi også signalisert i møtet i dag. En forutsetning for at konkurransen er sunn, er at selskapene forholder seg til de samme kravene, sier hun.

Hareide la vekt på sin egen bakgrunn fra næringslivet da han tok opp viktigheten av den norske modellen, hvor de fagorganiserte blir tatt med på råd og spiller en konstruktiv og viktig rolle i næringslivet.

Avsløring: Wizz Air-lønna. Slik er pilotens kontrakt

Vil ikke ha tariffavtaler

Wizz Airs etablering i Norge har ført til heftig debatt om arbeidsvilkår og arbeidstakerrettigheter. Selskapets sjef József Váradi har fastslått at Wizz Air ikke vil inngå tariffavtaler med fagforeninger.

Dagens Næringsliv skrev nylig at flygere i Wizz Air må betale pensjon, forsikring og sykepenger selv, og at de kan sies opp på dagen. Flygerne får ifølge avisen betaling per flytime, noe som gir mellom 0 euro og 8.500 euro i måneden.

Wizz Airs rute Oslo-Haugesund starter opp 4. desember, mens Oslo-Kirkenes og Oslo-Alta får start henholdsvis 15. og 18. desember.

Statnett vil ikke bruke Wizz Air: Flynekten kan potensielt også få konsekvenser for underleverandører.

Må i spørretimen

Samferdselsministeren må nå møte i Stortingets spørretime neste uke for å svare på hva han gjør videre for å følge opp Wizz Airs satsing i Norge.

– Det holder ikke at regjeringen møter Wizz Air med bekymringer og forelesninger. Wizz Air kan ikke få operere i Norge så lenge selskapet, i strid med retten til å organisere seg, nekter å inngå tariffavtaler, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes til NTB.

– Det må stilles klare krav om lønns- og arbeidsvilkår. Regjeringen må sikre nulltoleranse for sosial dumping i luftfarten og det norske arbeidslivet, legger han til.

Wizz Air har selv opplyst at de følger gjeldende lover og reguleringer i alle land de opererer i.

Kontrakter: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

Annonse
Annonse