FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.
Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)
Wizz Air etablerer seg i Norge
Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt
Styrmenn i det ungarske flyselskapet tjener mellom 12.000 og 15.000 kroner grunnlønn i måneden. Lave lønnskostnader gir Wizz Air et betydelig konkurransefortrinn.
helge@lomedia.no
aurora.brakhus.sjolie@lomedia.no
I regjeringskorridorene skal det, etter det FriFagbevegelse erfarer, være intens jobbing og stigende uro over utviklingen i luftfarten i Norge. Mens Norwegian blør milliarder, pøser det ungarske flyselskapet Wizz Air store summer over landet for at passasjerene nærmest skal fly gratis.
Det er billetter på markedet for 99 kroner fra Oslo til Bodø og 199 kroner fra Oslo til Tromsø. Wizz Air skal, også ifølge luftfartseksperter, kunne sponse slike billigbilletter til det norske markedet i trekvart år.
• Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger
Redusert grunnlønn
Dette bekymrer ikke bare regjeringsapparatet: Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener myndighetene ikke kan komme utenom å måtte sette krav om minstepriser på norske flyruter, slik de har gjort i Østerrike.
– Slike priser som Wizz Air setter på norske flyruter, er ikke bærekraftige. Det vil si at selskapet helt bevisst flyr med tap, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
FriFagbevegelse har sett en kontrakt hvor en styrmann direkte ansatt i Wizz Air har 1100 euro i måneden, som tilsvarer nesten 12.000* kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.
Selskapet er kjent for å betale en lav grunnlønn, for så å betale tillegg for flyginger som er gjennomført.
Tilsvarende lønn i SAS er fra 450.000 kroner i året opp til 1,4 million kroner i året.
• Sjekk snittlønna i over 350 yrker
Selskapet skal også operere med bonuser for et visst antall flytimer. Denne ansiennitetsbonusen ble redusert betraktelig nylig, ifølge nettstedet AeroTime News. Samtidig skal grunnlønnen ha blitt redusert for ansatte i selskapet. For eksempel skal grunnlønna for en styrmann som tidligere tjente rundt 19.000 kroner i måneden, ha gått ned til om lag 14.000 kroner per måned, ifølge nettstedet.
Wizz Air er i den noe uvanlige situasjonen at de har styrket seg under koronapandemien, med flere baser og nye fly.
• Erna Solberg støtter boikott av Wizz Air
Utnytter regelverket
Det som hittil er klart, er at Wizz Air skal plassere fire fly i Norge. To på Oslo lufthavn (Gardermoen) og to på Trondheim lufthavn (Værnes).
Til å begynne med vil selskapet starte med eksisterende mannskap, som skal flys inn for å bemanne innenriksflygingene i Norge, har Wizz Air-sjefen tidligere uttalt.
– I starten ser jeg nok for meg at vi benytter eksisterende ressurser i konsernet, sa konsernsjef József Váradi i Wizz Air ifølge E24.no.
I helgen sa Thorbjørn Lothe i NHO Luftfart at det ikke er uventet at nye aktører prøver seg nå.
Han har tidligere pekt på hvordan flyselskaper med solid økonomi kan bruke koronaproblemene hos andre svakere selskaper til å overta markeder.
– Wizz Air gjør ikke noe annet enn å utnytte regelverket som ble skapt da europeisk luftfart ble åpnet for fri konkurranse på 90-tallet, sa han til Flysmart24.
Les saken: NHO forsvarer Wizz Airs ankomst i Norge
Den store taperen er Norwegian
Yngve Carlsen er enig i at Wizz Air har rett til å etablere seg i Norge. Han påpeker dog at de ikke kan importere polske eller ungarske lønninger til Norge. Han sammenligner det med å opprette en fabrikk i Norge med lønninger fra et lavkostland. Dette bryter med både ILOs kjernekonvensjoner og utlendingsdirektivet, påpeker Carlsen.
Han mener derfor at måten Wizz Air planlegger å starte opp i Norge ikke kan være greit verken for NHO eller for norske myndigheter.
– De opererer med lønnskostnader som ligger langt under både Norwegian og SAS. Mens Wizz Air har totale lønnskostnader på ni prosent, opererer norske selskaper med 25 til 30 prosent. Det gir Wizz Air et betydelig konkurransefortrinn. Det er jo bare lønn de kan tjene inn på. Alle andre utgifter er like for alle, sier Carlsen.
– Dermed kan de også presse prisene ned slik de gjør. Det bør ikke herske noen tvil om at gevinsten for Wizz Air vil være en fremtidig monopolsituasjon i Norge, der de når støvet har lagt seg kan sette priser og gebyrer de reisende vil måtte tilpasse seg.
– Derfor må regjeringen overvåke og slå ned på en helt åpenbar prisdumping eller subsidiering. Alle forstår jo at en flybillett til 99 kroner selges med betydelig tap, sier Yngve Carlsen.
Den største taperen er Norwegian, Europas tredje største lavprisselskap i dag. Det er også denne situasjonen Wizz Air er i ferd med å utnytte til fulle. Luftfartseksperter FriFagbevegelse har snakket med, mener det ungarske selskapet satser stort på Norge fordi de også ser store muligheter til å kunne vippe Norwegian av pinnen.
*Korrigert: I første versjon av saken var 1100 euro ved en feil omregnet til 11.000 kroner. Dette er korrigert til nesten 12.000 kroner.
• Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig. Nå får han svar fra LO
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
I framtida skal du leve av pensjon. Derfor er det lurt å kunne noe om pensjonssystemet.
Brian Cliff Olguin
Forvirret av pensjon? Her er en oversikt
Den tidligere sykepleieren mener mulighetene for endring av syn på seksualitet, parforhold og intime behov hos eldre med demens ligger i neste generasjon helsepersonell.
Anita Arntzen
Skulle ønske hun fikk spørsmål om sexlivet da mannen flyttet på sykehjem
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim