JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air etablerer seg i Norge

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

Styrmenn i det ungarske flyselskapet tjener mellom 12.000 og 15.000 kroner grunnlønn i måneden. Lave lønnskostnader gir Wizz Air et betydelig konkurransefortrinn.



27.10.2020
08:42
28.10.2020 08:01

helge@lomedia.no

aurora.brakhus.sjolie@lomedia.no

I regjeringskorridorene skal det, etter det FriFagbevegelse erfarer, være intens jobbing og stigende uro over utviklingen i luftfarten i Norge. Mens Norwegian blør milliarder, pøser det ungarske flyselskapet Wizz Air store summer over landet for at passasjerene nærmest skal fly gratis.

Det er billetter på markedet for 99 kroner fra Oslo til Bodø og 199 kroner fra Oslo til Tromsø. Wizz Air skal, også ifølge luftfartseksperter, kunne sponse slike billigbilletter til det norske markedet i trekvart år.

• Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

Redusert grunnlønn

Dette bekymrer ikke bare regjeringsapparatet: Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener myndighetene ikke kan komme utenom å måtte sette krav om minstepriser på norske flyruter, slik de har gjort i Østerrike.

– Slike priser som Wizz Air setter på norske flyruter, er ikke bærekraftige. Det vil si at selskapet helt bevisst flyr med tap, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

FriFagbevegelse har sett en kontrakt hvor en styrmann direkte ansatt i Wizz Air har 1100 euro i måneden, som tilsvarer nesten 12.000* kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Selskapet er kjent for å betale en lav grunnlønn, for så å betale tillegg for flyginger som er gjennomført.

Tilsvarende lønn i SAS er fra 450.000 kroner i året opp til 1,4 million kroner i året.

Sjekk snittlønna i over 350 yrker

Selskapet skal også operere med bonuser for et visst antall flytimer. Denne ansiennitetsbonusen ble redusert betraktelig nylig, ifølge nettstedet AeroTime News. Samtidig skal grunnlønnen ha blitt redusert for ansatte i selskapet. For eksempel skal grunnlønna for en styrmann som tidligere tjente rundt 19.000 kroner i måneden, ha gått ned til om lag 14.000 kroner per måned, ifølge nettstedet.

Wizz Air er i den noe uvanlige situasjonen at de har styrket seg under koronapandemien, med flere baser og nye fly.

Erna Solberg støtter boikott av Wizz Air

Utnytter regelverket

Det som hittil er klart, er at Wizz Air skal plassere fire fly i Norge. To på Oslo lufthavn (Gardermoen) og to på Trondheim lufthavn (Værnes).

Til å begynne med vil selskapet starte med eksisterende mannskap, som skal flys inn for å bemanne innenriksflygingene i Norge, har Wizz Air-sjefen tidligere uttalt.

– I starten ser jeg nok for meg at vi benytter eksisterende ressurser i konsernet, sa konsernsjef József Váradi i Wizz Air ifølge E24.no.

I helgen sa Thorbjørn Lothe i NHO Luftfart at det ikke er uventet at nye aktører prøver seg nå.

Han har tidligere pekt på hvordan flyselskaper med solid økonomi kan bruke koronaproblemene hos andre svakere selskaper til å overta markeder.

– Wizz Air gjør ikke noe annet enn å utnytte regelverket som ble skapt da europeisk luftfart ble åpnet for fri konkurranse på 90-tallet, sa han til Flysmart24.

Les saken: NHO forsvarer Wizz Airs ankomst i Norge

Den store taperen er Norwegian

Yngve Carlsen er enig i at Wizz Air har rett til å etablere seg i Norge. Han påpeker dog at de ikke kan importere polske eller ungarske lønninger til Norge. Han sammenligner det med å opprette en fabrikk i Norge med lønninger fra et lavkostland. Dette bryter med både ILOs kjernekonvensjoner og utlendingsdirektivet, påpeker Carlsen.

Han mener derfor at måten Wizz Air planlegger å starte opp i Norge ikke kan være greit verken for NHO eller for norske myndigheter.

– De opererer med lønnskostnader som ligger langt under både Norwegian og SAS. Mens Wizz Air har totale lønnskostnader på ni prosent, opererer norske selskaper med 25 til 30 prosent. Det gir Wizz Air et betydelig konkurransefortrinn. Det er jo bare lønn de kan tjene inn på. Alle andre utgifter er like for alle, sier Carlsen.

– Dermed kan de også presse prisene ned slik de gjør. Det bør ikke herske noen tvil om at gevinsten for Wizz Air vil være en fremtidig monopolsituasjon i Norge, der de når støvet har lagt seg kan sette priser og gebyrer de reisende vil måtte tilpasse seg.

– Derfor må regjeringen overvåke og slå ned på en helt åpenbar prisdumping eller subsidiering. Alle forstår jo at en flybillett til 99 kroner selges med betydelig tap, sier Yngve Carlsen.

Den største taperen er Norwegian, Europas tredje største lavprisselskap i dag. Det er også denne situasjonen Wizz Air er i ferd med å utnytte til fulle. Luftfartseksperter FriFagbevegelse har snakket med, mener det ungarske selskapet satser stort på Norge fordi de også ser store muligheter til å kunne vippe Norwegian av pinnen.

*Korrigert: I første versjon av saken var 1100 euro ved en feil omregnet til 11.000 kroner. Dette er korrigert til nesten 12.000 kroner.

Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig. Nå får han svar fra LO

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.10.2020
08:42
28.10.2020 08:01



Mest lest

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Sjansene for langtidsledighet er større i industrien enn i andre bransjer som er direkte rammet av koronatiltakene, tror forsker.

Håvard Sæbø

Dette er bransjene som vil slite hardt etter koronaen

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

KUTTER BEMANNING: Tom Svarva, Joar Haug og Lena Ellingsen er bekymret for sikkerhet og miljøarbeid på høysikkerhet.

Eirik Dahl Viggen

Kutter bemanningen i høyrisikofengsel: De ansatte frykter for liv og helse

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Jan Inge Arnø og Rune Martinsen.

Håvard Sæbø

Jan Inge og Rune måtte kjempe for å få yrkesskadeerstatning: – På et punkt var jeg helt i kjelleren

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Siv Jensen og Frp har forhandlet med regjeringen om et nytt statsbudsjett. Tirsdag ble de enige.

Stian Lysberg Solum / NTB

Alkohol, snus, sukker og økt minstepensjon: Her er sakene Frp fikk inn i statsbudsjettet

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Trygve Slagsvold Vedum løfter Senterpartiet til historiske høyder

Senterpartiet

Ny måling: Senterpartiet er Norges største parti

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Vekterne i Arbeidsmandsforbundet er nå inne i sin tiende streikeuke. Konflikten med arbeidsgiversida tilspisser seg.

Jan-Erik Østlie

Securitas er ikke interessert i å finne en løsning på streiken, hevder vekterne

Jan-Erik Østlie

Nytt forslag på bordet i vekterstreiken

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

I januar fikk Nav-dømte Rune Halseth en uforbeholden unnskyldning fra daværende Nav-sjef Sigrun Vågeng. Nå hevder han setteriksadvokaten i Nav-sakene farer med usannheter i høringen om skandalen i Efta-domstolen.

Stian Lysberg Solum / NTB

Nav-dømte beskylder setteriksadvokaten for løgn

KOMMUNIKASJONSSJEF: Henrik Glette. (Arkivfoto)

KOMMUNIKASJONSSJEF: Henrik Glette. (Arkivfoto)

Knut Viggen

Statnett vil ikke bruke Wizz Air, men det er ingen boikott

Simen Strømme

Går vekterstreiken mot slutten?

Jan Inge Haga

Flyplassvektere får beholde jobben mens de venter på rettssak

Totalt vil 2468 vektere være i streik fra neste uke.

Totalt vil 2468 vektere være i streik fra neste uke.

Paul S. Amundsen

Natt til tirsdag trappes vekterstreiken nok en gang opp


Flere saker