FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.
Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)
Wizz Air etablerer seg i Norge
Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt
Styrmenn i det ungarske flyselskapet tjener mellom 12.000 og 15.000 kroner grunnlønn i måneden. Lave lønnskostnader gir Wizz Air et betydelig konkurransefortrinn.
helge@lomedia.no
aurora.brakhus.sjolie@lomedia.no
I regjeringskorridorene skal det, etter det FriFagbevegelse erfarer, være intens jobbing og stigende uro over utviklingen i luftfarten i Norge. Mens Norwegian blør milliarder, pøser det ungarske flyselskapet Wizz Air store summer over landet for at passasjerene nærmest skal fly gratis.
Det er billetter på markedet for 99 kroner fra Oslo til Bodø og 199 kroner fra Oslo til Tromsø. Wizz Air skal, også ifølge luftfartseksperter, kunne sponse slike billigbilletter til det norske markedet i trekvart år.
• Bakgrunn: «Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger
Redusert grunnlønn
Dette bekymrer ikke bare regjeringsapparatet: Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, mener myndighetene ikke kan komme utenom å måtte sette krav om minstepriser på norske flyruter, slik de har gjort i Østerrike.
– Slike priser som Wizz Air setter på norske flyruter, er ikke bærekraftige. Det vil si at selskapet helt bevisst flyr med tap, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
FriFagbevegelse har sett en kontrakt hvor en styrmann direkte ansatt i Wizz Air har 1100 euro i måneden, som tilsvarer nesten 12.000* kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.
Selskapet er kjent for å betale en lav grunnlønn, for så å betale tillegg for flyginger som er gjennomført.
Tilsvarende lønn i SAS er fra 450.000 kroner i året opp til 1,4 million kroner i året.
• Sjekk snittlønna i over 350 yrker
Selskapet skal også operere med bonuser for et visst antall flytimer. Denne ansiennitetsbonusen ble redusert betraktelig nylig, ifølge nettstedet AeroTime News. Samtidig skal grunnlønnen ha blitt redusert for ansatte i selskapet. For eksempel skal grunnlønna for en styrmann som tidligere tjente rundt 19.000 kroner i måneden, ha gått ned til om lag 14.000 kroner per måned, ifølge nettstedet.
Wizz Air er i den noe uvanlige situasjonen at de har styrket seg under koronapandemien, med flere baser og nye fly.
• Erna Solberg støtter boikott av Wizz Air
Utnytter regelverket
Det som hittil er klart, er at Wizz Air skal plassere fire fly i Norge. To på Oslo lufthavn (Gardermoen) og to på Trondheim lufthavn (Værnes).
Til å begynne med vil selskapet starte med eksisterende mannskap, som skal flys inn for å bemanne innenriksflygingene i Norge, har Wizz Air-sjefen tidligere uttalt.
– I starten ser jeg nok for meg at vi benytter eksisterende ressurser i konsernet, sa konsernsjef József Váradi i Wizz Air ifølge E24.no.
I helgen sa Thorbjørn Lothe i NHO Luftfart at det ikke er uventet at nye aktører prøver seg nå.
Han har tidligere pekt på hvordan flyselskaper med solid økonomi kan bruke koronaproblemene hos andre svakere selskaper til å overta markeder.
– Wizz Air gjør ikke noe annet enn å utnytte regelverket som ble skapt da europeisk luftfart ble åpnet for fri konkurranse på 90-tallet, sa han til Flysmart24.
Les saken: NHO forsvarer Wizz Airs ankomst i Norge
Den store taperen er Norwegian
Yngve Carlsen er enig i at Wizz Air har rett til å etablere seg i Norge. Han påpeker dog at de ikke kan importere polske eller ungarske lønninger til Norge. Han sammenligner det med å opprette en fabrikk i Norge med lønninger fra et lavkostland. Dette bryter med både ILOs kjernekonvensjoner og utlendingsdirektivet, påpeker Carlsen.
Han mener derfor at måten Wizz Air planlegger å starte opp i Norge ikke kan være greit verken for NHO eller for norske myndigheter.
– De opererer med lønnskostnader som ligger langt under både Norwegian og SAS. Mens Wizz Air har totale lønnskostnader på ni prosent, opererer norske selskaper med 25 til 30 prosent. Det gir Wizz Air et betydelig konkurransefortrinn. Det er jo bare lønn de kan tjene inn på. Alle andre utgifter er like for alle, sier Carlsen.
– Dermed kan de også presse prisene ned slik de gjør. Det bør ikke herske noen tvil om at gevinsten for Wizz Air vil være en fremtidig monopolsituasjon i Norge, der de når støvet har lagt seg kan sette priser og gebyrer de reisende vil måtte tilpasse seg.
– Derfor må regjeringen overvåke og slå ned på en helt åpenbar prisdumping eller subsidiering. Alle forstår jo at en flybillett til 99 kroner selges med betydelig tap, sier Yngve Carlsen.
Den største taperen er Norwegian, Europas tredje største lavprisselskap i dag. Det er også denne situasjonen Wizz Air er i ferd med å utnytte til fulle. Luftfartseksperter FriFagbevegelse har snakket med, mener det ungarske selskapet satser stort på Norge fordi de også ser store muligheter til å kunne vippe Norwegian av pinnen.
*Korrigert: I første versjon av saken var 1100 euro ved en feil omregnet til 11.000 kroner. Dette er korrigert til nesten 12.000 kroner.
• Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig. Nå får han svar fra LO
Mest lest
SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.
Privat
Alenemor Wenche ble satt ut av spørsmålet fra Nav: – Evig takknemlig for hjelpen jeg fikk
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
«Trine» har posttraumatisk stresslidelse og går ikke ut av huset uten følge. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Colourbox
«Trine» ble drapstruet på jobb. Nå har hun ikke vært ute av huset uten følge på to år
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
– Det verste var lønna og alle timene jeg måtte jobbe. Jeg hadde hele tida et håp om at lønnsnivået ville øke, sier Olatz Trojaola. Innfelt er skjermdump av brevet som beviser misbruket.
Irati Ayerza
Olatz (51) jobbet 700 timer uten å få ekstra betaling: – Jeg har det svart på hvitt
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
Malin Stavsøien kan juble over vedtaket i Stortinget som gjør at hun igjen kan få dagpenger.
Privat
Nå kan Malin (28) få dagpenger igjen: – Dette er en seier for fornuften
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
Av hensyn til «Anne» og hennes familie er hun anonymisert i denne saken. Belastningen ved å stå fram er stor.
Ida Bing
«Anne» var innleid og mangla rettigheter på jobben: – Et mareritt å få positiv graviditetstest
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
Debatt
Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.
Anna Granqvist
«Vil du jobbe så lenge sinnet og kroppen holder? Da får vi håpe du ikke er ansatt i stat eller kommune»
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.
Tri Nguyen Dinh