JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sissel M. Rasmussen

Wizz Air etablerer seg i Norge:

«Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger

– Dette har ikke norsk luftfart behov for, mener LO-topp.



06.10.2020
17:50
07.10.2020 08:32

helge@lomedia.no

frode@lomedia.no

Det blir helt nye tider i norsk luftfart når Wizz Air skal fly innenriks. Selskapet ble i 2019 dømt i rumensk høyesterett for å ha sparket ansatte fordi de var fagorganiserte. Nå skal de fly i Norge, og selskapet avviser alt snakk om tariffavtaler for de ansatte.

Det ungarske flyselskapet Wizz Air skal nå ta opp konkurransen med SAS og Norwegian. De reklamerer for billetter til 199 kroner, og er åpne på at de ikke vil ha tariffavtaler. Lederen i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er klar i sin tale om etableringen.

– Jeg har følgende klare melding til Wizz Air-sjefen. I Norge sniker vi oss ikke unna sosialt ansvar. Vi ønsker rett og slett ikke selskap uten tariffavtaler i det norske markedet, sier Carlsen.

Lønnsoppgjøret: 2.000 flyarbeidarar kan gå ut i streik

Hall of shame

Carlsen advarer mot forretningsmodellen til Wizz Air:

– Å late som om alt er i orden på dette området står seg dårlig. Wizz Air er et av selskapene i hva European Cockpit Association har valgt å kalle «Hall of shame». Det er blant de verste selskapene i å ha et frynsete rykte i forhold til arbeidstakernes forhold. Selskapet har forfulgt en totalt uakseptabel praksis når koronapandemien traff luftfarten for fullt der nettopp mangel på tariffavtaler muliggjorde selskapets praksis, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

Lederen i Norsk Flygerforbund satt blant annet i det regjeringsoppnevnte luftfartsutvalget som kom med sin innstilling i fjor. Han mener norsk luftfart ikke har noe som helst behov for mer konkurranse.

Voldsomme kutt: – Det kommer til å ta år før luftfarten er tilbake på gammelt nivå. Det tar på mentalt for alle ansatte

Velfungerende konkurranse

– Vi har en velfungerende konkurranse innen luftfarten i Norge i dag. Vi har tre gode norske flyselskap i en sunn konkurranse, noe som har gitt betydelig billigere flybilletter. Wizz Air vil ikke kunne tilby noe annet enn Norwegian, SAS og Widerøe. De bruker de samme flyene, med de samme utslippene som de andre aktørene og vil konkurrere om de samme kundene. Det eneste det vil gi er økt utslipp. Det er verken bærekraftig økonomisk eller miljømessig, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.

I første omgang setter Wizz opp tre innenlands flyruter i Norge, fra Oslo til henholdsvis Bergen, Trondheim og Tromsø. Lavprisselskapet tar fra 199 kroner per billett på de nevnte rutene, som åpner 5. november.

– Dette er en milepæl for Wizz Air og en stor dag også for Norge, sa administrerende direktør József Váradi i selskapet på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag, ifølge DN.

På pressekonferansen trakk han fram viktigheten av bærekraftig økonomi, og at dette er noe selskapet tar med seg til Norge.

SAS-jobber nede for telling: – Klart dette er vanskelig. Jeg har jo familie og andre forpliktelser

«Fake news» og norske spilleregler

Carlsen mener billettprisene selskapet opererer med er «fake news».

– Man bør kunne stille spørsmål ved hvor billig det skal være å fly. Det er viktig at det går fly. Det er årsaker til at du trenger å reise mellom A og B. Men det må samtidig være med å bære kostnaden ved å fly på alle områder, som både sosial, miljømessig og finansiell bærekraft. Det kan for eksempel reguleres med hvor billig man skal kunne selge en flybillett. Som de har gjort i Østerrike, sier Carlsen.

Carlsen reagerer også på at Wizz Air er åpne på at de ikke vil følge norske spilleregler i arbeidslivet.

Wizz Air avviser blankt at det er aktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger hvis selskapet skal ha ansatte i Norge:

– Nei, det er ikke planen. Vi er et flyselskap uten fagforeninger, sa Váradi på en pressekonferanse tirsdag.

Mye lest: Maja og Simon bygde livet sitt rundt jobben på flyplassen. En dag i mars mistet de alt

Fri etableringsrett

Wizz Air er en betydelig aktør i lavprismarkedet i Europa. Det er fri etableringsrett i luftfarten. Men Carlsen er altså klar på at det ikke er behov for mer konkurranse.

– Vissheten om at det ikke er tilstrekkelig med konkurranse i Norge er en misoppfatning. Den fungerer både innen Norge og ut og inn av Norge. Det eneste problemet vi har er at det er for billig å fly, mener Carlsen.

Samtidig skjer etableringen i en tid hvor luftfarten har mer enn nok med å overleve samtidig som det er reiserestriksjoner, nesten tomme fly og milliardene fyker ut av lommene til Norwegian, SAS og Widerøe.

Han mener Wizz Air vil melde seg på i kampen om smulene både uten tariffavtale, med kreative ansattmodeller og ved å manøvrere seg utenom den norske modellen.

– Men det skal ikke bli noen «walk in the park» å tro at man skal kunne se bort fra den norske modellen. Her stilles det krav i forhold til både arbeidsmiljø og et lovverk som må respekteres. Vi skal passe på. Og krever at myndighetene følger nøye med. Selskap med base i Oslo må forholde seg til norske arbeidslivsregler, mener Carlsen.

Ingen SAS-løsning: 560 piloter er oppsagt. Begge parter har avslått løsningsforslag

400 ansatte innen 2022

Nyheten om at Wizz Air etablerer seg i Oslo, kommer samme dag som det ble kjent at Erik G. Braathen, som har bakgrunn blant annet som styremedlem og investor i Norwegian, starter opp et nytt flyselskap.

Det nye flyselskapet planlegger å starte opp med fem fly og ha første fly i lufta i løpet av første halvår i 2021. Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022.

Mer enn 25 personer jobber med å bygge opp det nye flyselskapet.

Yngve Carlsen er glad for at de sier de vil operere med tariffavtaler, og forholde seg til spillereglene. Samtidig er han klar på at den kritiske økonomiske situasjonen til Norwegian ikke blir hjulpet av at det blir flere aktører som kjemper om de samme kundene på markedet.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
06.10.2020
17:50
07.10.2020 08:32



Mest lest

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

Hanna Skotheim

Kaisa har vært fattig i verdens rikeste land: – Det er stigmatiserende å stå fram som fattig i Norge

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

Kommentar

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Erna Solberg vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Erna vil bli husket for at hun fikk Frp inn i regjering»

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Erlend Angelo

Joachim har kjempet mot bemanningsbyråene i mange år. Nå kan bygningsarbeideren juble

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Eivind Senneset

Heidi (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

Jan Erik Østlie

Støre kan juble: Norge skifter fra blått til rødt


Flere saker