Wizz Air etablerer seg i Norge:
«Øst-Europas Ryanair» skal fly innad i Norge for 199 kroner: – Vi er et selskap uten fagforeninger
– Dette har ikke norsk luftfart behov for, mener LO-topp.
Sissel M. Rasmussen
helge@lomedia.no
frode@lomedia.no
Det blir helt nye tider i norsk luftfart når Wizz Air skal fly innenriks. Selskapet ble i 2019 dømt i rumensk høyesterett for å ha sparket ansatte fordi de var fagorganiserte. Nå skal de fly i Norge, og selskapet avviser alt snakk om tariffavtaler for de ansatte.
Det ungarske flyselskapet Wizz Air skal nå ta opp konkurransen med SAS og Norwegian. De reklamerer for billetter til 199 kroner, og er åpne på at de ikke vil ha tariffavtaler. Lederen i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, er klar i sin tale om etableringen.
– Jeg har følgende klare melding til Wizz Air-sjefen. I Norge sniker vi oss ikke unna sosialt ansvar. Vi ønsker rett og slett ikke selskap uten tariffavtaler i det norske markedet, sier Carlsen.
Lønnsoppgjøret: 2.000 flyarbeidarar kan gå ut i streik
Hall of shame
Carlsen advarer mot forretningsmodellen til Wizz Air:
– Å late som om alt er i orden på dette området står seg dårlig. Wizz Air er et av selskapene i hva European Cockpit Association har valgt å kalle «Hall of shame». Det er blant de verste selskapene i å ha et frynsete rykte i forhold til arbeidstakernes forhold. Selskapet har forfulgt en totalt uakseptabel praksis når koronapandemien traff luftfarten for fullt der nettopp mangel på tariffavtaler muliggjorde selskapets praksis, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
Lederen i Norsk Flygerforbund satt blant annet i det regjeringsoppnevnte luftfartsutvalget som kom med sin innstilling i fjor. Han mener norsk luftfart ikke har noe som helst behov for mer konkurranse.
Voldsomme kutt: – Det kommer til å ta år før luftfarten er tilbake på gammelt nivå. Det tar på mentalt for alle ansatte
Velfungerende konkurranse
– Vi har en velfungerende konkurranse innen luftfarten i Norge i dag. Vi har tre gode norske flyselskap i en sunn konkurranse, noe som har gitt betydelig billigere flybilletter. Wizz Air vil ikke kunne tilby noe annet enn Norwegian, SAS og Widerøe. De bruker de samme flyene, med de samme utslippene som de andre aktørene og vil konkurrere om de samme kundene. Det eneste det vil gi er økt utslipp. Det er verken bærekraftig økonomisk eller miljømessig, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
I første omgang setter Wizz opp tre innenlands flyruter i Norge, fra Oslo til henholdsvis Bergen, Trondheim og Tromsø. Lavprisselskapet tar fra 199 kroner per billett på de nevnte rutene, som åpner 5. november.
– Dette er en milepæl for Wizz Air og en stor dag også for Norge, sa administrerende direktør József Váradi i selskapet på en pressekonferanse tirsdag ettermiddag, ifølge DN.
På pressekonferansen trakk han fram viktigheten av bærekraftig økonomi, og at dette er noe selskapet tar med seg til Norge.
SAS-jobber nede for telling: – Klart dette er vanskelig. Jeg har jo familie og andre forpliktelser
«Fake news» og norske spilleregler
Carlsen mener billettprisene selskapet opererer med er «fake news».
– Man bør kunne stille spørsmål ved hvor billig det skal være å fly. Det er viktig at det går fly. Det er årsaker til at du trenger å reise mellom A og B. Men det må samtidig være med å bære kostnaden ved å fly på alle områder, som både sosial, miljømessig og finansiell bærekraft. Det kan for eksempel reguleres med hvor billig man skal kunne selge en flybillett. Som de har gjort i Østerrike, sier Carlsen.
Carlsen reagerer også på at Wizz Air er åpne på at de ikke vil følge norske spilleregler i arbeidslivet.
Wizz Air avviser blankt at det er aktuelt å inngå tariffavtaler med fagforeninger hvis selskapet skal ha ansatte i Norge:
– Nei, det er ikke planen. Vi er et flyselskap uten fagforeninger, sa Váradi på en pressekonferanse tirsdag.
Mye lest: Maja og Simon bygde livet sitt rundt jobben på flyplassen. En dag i mars mistet de alt
Fri etableringsrett
Wizz Air er en betydelig aktør i lavprismarkedet i Europa. Det er fri etableringsrett i luftfarten. Men Carlsen er altså klar på at det ikke er behov for mer konkurranse.
– Vissheten om at det ikke er tilstrekkelig med konkurranse i Norge er en misoppfatning. Den fungerer både innen Norge og ut og inn av Norge. Det eneste problemet vi har er at det er for billig å fly, mener Carlsen.
Samtidig skjer etableringen i en tid hvor luftfarten har mer enn nok med å overleve samtidig som det er reiserestriksjoner, nesten tomme fly og milliardene fyker ut av lommene til Norwegian, SAS og Widerøe.
Han mener Wizz Air vil melde seg på i kampen om smulene både uten tariffavtale, med kreative ansattmodeller og ved å manøvrere seg utenom den norske modellen.
– Men det skal ikke bli noen «walk in the park» å tro at man skal kunne se bort fra den norske modellen. Her stilles det krav i forhold til både arbeidsmiljø og et lovverk som må respekteres. Vi skal passe på. Og krever at myndighetene følger nøye med. Selskap med base i Oslo må forholde seg til norske arbeidslivsregler, mener Carlsen.
Ingen SAS-løsning: 560 piloter er oppsagt. Begge parter har avslått løsningsforslag
400 ansatte innen 2022
Nyheten om at Wizz Air etablerer seg i Oslo, kommer samme dag som det ble kjent at Erik G. Braathen, som har bakgrunn blant annet som styremedlem og investor i Norwegian, starter opp et nytt flyselskap.
Det nye flyselskapet planlegger å starte opp med fem fly og ha første fly i lufta i løpet av første halvår i 2021. Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022.
Mer enn 25 personer jobber med å bygge opp det nye flyselskapet.
Yngve Carlsen er glad for at de sier de vil operere med tariffavtaler, og forholde seg til spillereglene. Samtidig er han klar på at den kritiske økonomiske situasjonen til Norwegian ikke blir hjulpet av at det blir flere aktører som kjemper om de samme kundene på markedet.