Permitteringer i SAS:
SAS-jobber nede for telling: – Klart dette er vanskelig. Jeg har jo familie og andre forpliktelser
Det er skummelt rolig på flyplassene for tida. Men desto travlere for tillitsvalgte som skal ta vare på alle dem som mister jobben.
BESTRIDER: Klubbleder Endre Røros (til venstre) bistår Marcus Westerby i oppsigelsessaken mot SAS. Rundt 30 ansatte i SAS Ground Handling bestrider oppsigelsen sin.
Tormod Ytrehus
hanne@lomedia.no
GARDERMOEN: En spøkelsesaktig stillhet fyller det enorme arealet under gulvet bak skranken der din innsjekkede bagasje vanligvis tar veien etter at du har satt den fra deg på båndet. Det er få kofferter som finner veien ned til stuerne i etasjen under. Sånn har det vært helt siden Norge stengte ned 12. mars.
Kamp for livet
15. mars fikk rundt halvparten av flyarbeiderne permitteringsvarsel. 418 på verkstedklubbens tariffområde ble permittert, ifølge leder i SAS verkstedklubb på Gardermoen, Endre Røros.
• Mye lest: Maja og Simon bygde livet sitt rundt jobben på flyplassen. En dag i mars mistet de alt
I juli gikk første runde med oppsigelser ut til de ansatte i SGH, SAS Ground Handling. 40 prosent av de ansatte skal nedbemannes, var beskjeden fra toppsjef Rikard Gustavsson. I tillegg er det klart at rundt 500 av deres kolleger i Menzies Aviation, som server Norwegian, også mister jobben.
– Vi forstår at for SAS er dette en kamp for å overleve, og at de dermed må kutte kraftig i kostnadene. Men vi er ikke enig i framgangsmåten.
Klubbleder for de Fellesforbundet-organiserte i SAS på Gardermoen, Endre Røros i SAS Verkstedklubb, og leder av Flyarbeidernes forening, Gunnar Holm, påpeker at arbeidsgiverne burde ha gjort en del ting annerledes.
Saken fortsetter under bildet.
GJENNOMGANG: Leder av Flyarbeidernes forening i Fellesforbundet, Gunnar Holm foran, etterlyser en skikkelig gjennomgang av ressursbehovet og en ordentlig jobb med å regne ut folks ansiennitet før nedbemanning og oppsigelser.
Tormod Ytrehus
Det handler blant annet om å ta i bruk muligheten til utvidet permitteringstid til 52 uker som den norske regjeringen nå har åpnet for. Det handler om å ta en skikkelig gjennomgang av ressursbehovet, og det handler ikke minst om å gjøre en ordentlig jobb med å regne ut folks ansiennitet.
• 560 SAS-piloter er oppsagt: Begge parter har avslått løsningsforslag
Viktig ansiennitet
Særlig ansienniteten er viktig for Marcus Westerby, som var en av de første som ble oppsagt, til tross for at han ble ansatt allerede i midten av 2013. SAS mener han bare har ansiennitet fra februar 2019. Et problem er at han ble ansatt på nulltimers kontrakt.
Selv sier 30-åringen at han har vært borte i perioder der han har studert, vel ett år i tida 2016–2018 og en måneds tid i 2018–2019. Han har aldri sagt opp jobben, og han har beholdt ID-kortet og hatt arbeidsklærne i skapet sitt hele tiden.
– Jeg ble permittert fra 18. mars til august, og fikk oppsigelsen i juli, med beskjed om å komme tilbake til jobb og arbeide i oppsigelsestida på én måned, sier Marcus Westerby.
Saken fortsetter under bildet.
VANSKELIG: – Klart dette er vanskelig. Jeg har jo familie og andre forpliktelser, sier Marcus Westerby som bestrider oppsigelsen.
Tormod Ytrehus
Han bestrider oppsigelsen og er derfor i arbeid inntil saken er løst.
– Klart dette er vanskelig. Jeg har jo familie og andre forpliktelser, legger Westerby til.
Klubbleder Endre Røros forteller at det er rundt 30 oppsagte som bestrider oppsigelsen sin, men at det er mange som har godtatt den og har søkt andre jobber.
Seriøs arbeidsgiver
Gunnar Holm sier SAS er en av de mer seriøse arbeidsgiverne, men uenigheten mellom ansatte og ledelsen er relativt alvorlig denne gang og forventes få rettslige følger.
– Men de kunne har gått inn og brukt den utvidede permitteringsperioden på 52 uker, sikret ansiennitetsoversikten, drøftet ressurs- og produksjonsbehovet med klubben, noe som nok ville redusert antall overtallige. Ingen vet nå hvordan ting vil utvikle seg med koronaen, påpeker Holm, som også forteller at de gjør hva de kan for å skjerme lærlingene i denne prosessen.
De er spesielt bekymra for lærlingenes situasjon i luftfarten nå som svært mange av ungdommene får beskjed om at de ikke får fortsette læretida og tatt fagbrev etter planen.
• Nye permitteringsregler stanser ikke oppsigelsene i SAS
Til E24 har kommunikasjonsdirektør John Eckhoff i SAS sagt at SAS er positive til en utvidet permitteringsordning, som gir selskaper en visst fleksibilitet i denne situasjonen.
– Samtidig er vi nødt til å tilpasse størrelsen på bemanningen til en fremtidig situasjon som beklageligvis ikke vil være dimensjonert på samme nivå som før korona, uttalte han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.