JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Marte Førli har ikke så lang ansiennitet. Nå frykter hun at hun mister drømmejobben i SAS.

Marte Førli har ikke så lang ansiennitet. Nå frykter hun at hun mister drømmejobben i SAS.

Privat/Ole Palmstrøm

SAS vil si opp 5.000:

Marte fikk drømmejobben i SAS i februar. Nå skal halve staben sies opp: – Drømmen kan bli raskt slukket

SAS sier opp 1.300 ansatte i Norge, 1.700 i Danmark og 1.900 i Sverige. – En svart dag for norsk luftfart, sier lederne i både Flygerforbundet og kabinansattes forening.



28.04.2020
20:22
28.04.2020 20:26

helge@lomedia.no

Marte Førli (35) fra Eidsvoll fikk drømmejobben som kabinansatt i SAS i februar, etter å ha jobbet ufrivillig deltid siden 2018.

Bare halvannen måned senere ble hun permittert. Nå må hun leve i uvisshet. Med så lav ansiennitet frykter hun at jobben ryker.

– Endelig har jeg fått en stabil inntekt, jobber full stilling og har drømmejobben. Men drømmen kan bli raskt slukket, sier Marte Førli til FriFagbevegelse.

Å være kabinansatt er noe hun alltid har drømt om, men som hun egentlig ikke trodde hun skulle få oppleve.

10.000 mindre

Som permittert får hun – og alle andre – dekket 80 prosent av summen opp til 3 G, og 62,4 prosent av resten. Det blir ikke mye å leve av.

Som kabinansatt er hun vant til diettpenger, som ikke regnes med når dagpengene regnes ut. Marte tror hun har rundt 10.000 kroner mindre å rutte med som permittert.

Hva framtida bringer, er altså usikkert. SAS har informert om at selskapet må gå til oppsigelse av inntil 5.000 ansatte. 1.300 av disse oppsigelsene kommer i Norge. 4 av 10 kabinansatte kan risikere å miste jobben.

Norsk Flygerforbund og Kabinansattes Forbund organiserer majoriteten av norske SAS-piloter og kabinansatte, og mottar beskjeden med tungt hjerte.

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, tror ikke det er mulig for luftfarten å komme gjennom denne krisen uten at hele spekteret av virkemidler vurderes av myndighetene.

– Covid-19 har rammet luftfarten svært hardt verden over. De brutale konsekvensene ser vi nå. Det er en uunngåelig konsekvens av korona-krisen at SAS nå må gå til oppsigelser i denne størrelsen. Det er derfor en svart dag for norsk og skandinavisk luftfart, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til FriFagbevegelse.

Direkte overrasket over varselet er han ikke. Allerede 11. mars sa han til FriFagbevegelse at luftfarten er i krise, og at det trengs tiltak for å berge flyselskapene.

– Koronaviruset slår ut hele luftfarten. Situasjonen er svært alvorlig. Og det går raskt. Det sier seg selv når folk slutter å reise, konserter avlyses, kinoer stenger, bedriftene utsteder reiseforbud, folk beordres til hjemmekontor. Det er altså en eskalerende situasjon som gjør det svært dramatisk for flyselskapene, sa han for en drøy måned siden.

Svimlende summer

Og det har blitt ille: Globalt har bransjen en omsetningssvikt på svimlende 314 milliarder dollar – 3 287 milliarder norske kroner i inneværende år.

Denne situasjonen kommer ikke til å gå over på noen måneder. Kanskje kommer aldri bransjen helt tilbake slik vi kjente den før denne krisen.

– Ni av 10 fly står nå på bakken. Det oppstår da et betydelig problem bare med å få lagret alle flyene på bakken. Det er også en ekstremt kapitalintensiv og kostnadskrevende industri. Når omsetningssvikten er på mer enn 90 prosent og varer over tid blir det ikke mulig å stå i det, sier Yngve Carlsen.

– Vi snakker om samfunn som er helt lukket. Ingen får reise mellom land. Selvsagt påvirker det luftfarten og reiselivsbransjen enormt, mener Carlsen.

– Det vil eksistere en luftfart på andre siden av krisen, og vår målsetting er at SAS skal overleve som selskap. SAS er en viktig forutsetning for en effektiv transportinfrastruktur i Skandinavia. Men selv om folk vil komme tilbake til jobb, vil bransjen få betydelige utfordringer med å komme tilbake. Den dypeste resesjonen siden 30 tallet, der ILO beregner et tap av opptil 12 millioner arbeidsplasser bare i Europa, vil gi færre reisende. Næringslivets bruk av elektroniske møteformer vil også kunne føre til mindre reisevirksomhet for bedriftene, poengterer han.

Her hjemme har SAS allerede permittert 10.000 ansatte, og varsler altså oppsigelse av nærmere 5.000 ansatt. Og Norwegian har allerede tatt et grep ved å si opp 4.700 ansatte gjennom å slå bemanningsbyråene sine konkurs.

Selskapet balanserer på kniven, og kan i verste fall gå konkurs.

Ingen privat kapital

En hel industri globalt blør nå kraftig. Carlsen mener ingen privat risikokapital er beredt til å investere i luftfart i dagens situasjon.

– Derfor må Staten ta i bruk alle virkemidler for å sikre det som er en sentral infrastruktur i landet, mener Carlsen.

– Norske myndigheter har vist stor forståelse for den krevende situasjonen luftfarten befinner seg i. Jeg har derfor store forventninger til at regjering og storting nå vil gjøre det som er nødvendig for å sikre nasjonal infrastruktur og arbeidsplasser i luften, poengterer han.

Norske myndigheter kom tidlig med likviditetsstøtte i form av en lånegaranti på 1,5 milliarder kroner til SAS. Det gir et pusterom, men hjelper ikke i lengden, mener Carlsen.

– Det var veldig viktig og flott at det kom på plass. Men når det nå tyder på at etterspørselen om et år bare vil være på drøye halvparten av det som var før krisen, vil det kreves andre virkemidler, mener Carlsen.

– Mange av våre kolleger mister nå jobben, og har det svært vanskelig. Vi tenker først og fram på dem nå, og vil gjøre vårt ytterste for å sikre gode ordninger for våre medlemmer. Uvitenheten om hvem som kommer til å miste jobben slår dobbelt inn når man får en slik beskjed, sier Nina Nordheim Pedersen, som leder Kabinansattes forbund.

– Som ansvarlig part i arbeidslivet vil vi bidra konstruktivt til å finne gode løsninger som ivaretar både ansatte og SAS sin fortsatte eksistens, avslutter Carlsen.

Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, mener dette først og fremst er trist for de ansatte som mister jobben.

– De ansatte i SAS har stått på for selskapet gjennom mange år. Dessverre er den krisen som nå har rammet luftfarten så omfattende at det ikke ser ut til å være noen vei utenom, sier nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

LO har krevd en utvidelse av permitteringsordningen til 52 uker. En slik forlengelse kunne ha avhjulpet noe i denne situasjonen.

– Staten har stilt opp med lånegarantier for luftfarten, men det er åpenbart ikke nok. Spørsmålet er om kravene som er stilt i garantiordningene er for strenge for selskapene på det nåværende tidspunktet. Nå må regjeringen se om det kan gjøres mer for luftfarten, sier Hessen Følsvik.

– Det er viktig at staten bidrar til å opprettholde kritisk infrastruktur. Det er avgjørende for at vi skal kunne sikre bosetningsmønster og et levende næringsliv i hele landet, legger hun til.

28.04.2020
20:22
28.04.2020 20:26



Mest lest

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Du slipper å skatte av utbetalinga fra Nav.

Hanna Skotheim

Nav: Nå kommer ekstrautbetalingen

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Søk i ulike yrker nederst i saken.

Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox

Nye tall: Dette er lønna i over 350 yrker

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Synnøve Hovland-Nærø har en jobb som krever mye av henne både psykisk og fysisk.

Anne Marthe Vestre Berge

Etter at Synnøve har gjort en jobb, hender det hun setter seg i firmabilen og skriker

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Engangsutbetalingen gjelder for de med minstesats. Se de ulike nivåene nedover i saken.

Hanna Skotheim

88.000 uføre får ekstra penger i februar

STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.

STORE KREFTER: Lina Scholz styrer en stor lastebil på veiene i Vestfold. Helt siden hun var liten har hun vært fascinert av store biler, og trives godt i jobben i Mesta.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli sure for at vi er ute og rydder veiene

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

– Når det blir snakk om helsearbeideres samfunnsansvar går det en faen i meg: Storsamfunnet har ikke akkurat tatt godt vare på oss. 

Marie Louise Somby/Árvu

Ann (58) sa opp jobben som sykepleier og ble vikar. Hun har ikke angret

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Jana Walzer jobber ufrivillig deltid som renholder for ISS i Steinkjer. Hun vil helst ha heltidsstilling, men tror ikke den nye regelen om heltid i arbeidsmiljøloven kan hjelpe henne til å få det.

Sebastian Bang

Jana får ikke jobbe mer – selv om nye regler ble innført 1. januar

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

– Det er en tragedie, fordi det nå gjelder hele landet. Det har vært varslet lenge og alle har visst om det, sier tillitsvalgt Roger Nordland i Frost Kraftentreprenør.

Jan-Erik Østlie

Norge trenger desperat mer strøm – men de som bygger kraftnettet mister jobben

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

TILLITSVALGT: Gerd Jorunn Stokkeland er klubbleder i Rema 1000 Egersund, Norges best organiserte Rema-butikk. Hun ønsker seg drahjelp for å få økt pensjon.

Leif Martin Kirknes

Rema 1000-ansatte får minst i pensjon: – Du står alene med hele greia, sier klubbleder

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Vernepleier Marte Bogstad mener jobber hun og kollegene gjør ikke verdsettes godt nok.

Simen Aker Grimsrud

Marte var en av lønnstaperne i fjor: – Det er åpenbart urettferdig

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.),  Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian  Vestre.

De hadde hastemøte, olje- og energiminister Terje Aasland (f.v.), Bjørn Sigurd Svingen og Torhild Løkken fra Fellesforbundet, og næringsminister Jan Christian Vestre.

Pressefoto

Hastemøte om strømstreik: Aasland og Vestre kalte inn «opprørere»

Kommentar

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Oljefondsjef Nicolai Tangen må se i øynene at 2022 ble en finansiell nedtur, skriver Kjell Werner.

Yngvil Mortensen

«Oljefondets tap bør være en tankevekker for nordmenn»

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Rødt vil ha hele jernbanen samlet i én organisasjon.

Leif Martin Kirknes

Vil legge ned Bane Nor: – Åpenbart at noe ikke fungerer som det skal

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Matros Karl Andreas Pedersen synes det er skremmende at vaktsjefen på KNM Helge Ingstad er plassert på tiltalebenken alene.

Privat

Unge sjøfolk er skremt av tiltalen mot vaktsjefen på «Helge Ingstad»

Brian Cliff Olguin

June Merete tilhører yrket som år etter år er blant de dårligst betalte i Norge

Kommentar

Colourbox

«Det er ikke gitt at årets lønnsoppgjør gir et lavlønnstillegg»

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

– Når det finnes avdelinger ved sykehus som har opp til 40 prosent vikarer så gjør det systemet sårbart. Det er en skummel trend, og ikke en mulighet for oss som samfunn, sier lederen i Norsk Sykepleierforbund, Lill Sverresdatter Larsen. Hun krever et eget helseløft for helsesektoren for å øke rekrutteringen.

Tri Nguyen Dinh

Lederen i Sykepleierforbundet har mistet troen på streik i lønnsoppgjørene

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Byråleder Benjamin Nordling vil at hver seremoni skal gjenspeile livet til den avdøde: – Jeg tar ikke sorgen fra de pårørende, men kanskje jeg kan gjøre det lettere for dem å gå videre.

Hanna Skotheim

For Benjamin er hver begravelse en eksamen

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

– Jeg synes det er ganske kjipt at vi jobber sju til åtte timer hver dag uten at vi får betalt for det. Det er ganske demotiverende, sier Silje.

Omar Sejnæs

Silje fikk ikke lærlingplass. Nå må hun jobbe fulle dager uten betaling

Debatt

Aktør: Tidligere LO-leder Roar Flåthen er nestleder i Amedias styre.

Foto: Magasinet

Aktør: Tidligere LO-leder Roar Flåthen er nestleder i Amedias styre. Foto: Magasinet

Magasinet for fagorganiserte

«Etter min oppfatning har Støre og Vedum gjort en stor feil», skriver Roar Flåthen


Flere saker