JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Marte Førli har ikke så lang ansiennitet. Nå frykter hun at hun mister drømmejobben i SAS.

Marte Førli har ikke så lang ansiennitet. Nå frykter hun at hun mister drømmejobben i SAS.

Privat/Ole Palmstrøm

SAS vil si opp 5.000:

Marte fikk drømmejobben i SAS i februar. Nå skal halve staben sies opp: – Drømmen kan bli raskt slukket

SAS sier opp 1.300 ansatte i Norge, 1.700 i Danmark og 1.900 i Sverige. – En svart dag for norsk luftfart, sier lederne i både Flygerforbundet og kabinansattes forening.



28.04.2020
20:22
28.04.2020 20:26

helge@lomedia.no

Marte Førli (35) fra Eidsvoll fikk drømmejobben som kabinansatt i SAS i februar, etter å ha jobbet ufrivillig deltid siden 2018.

Bare halvannen måned senere ble hun permittert. Nå må hun leve i uvisshet. Med så lav ansiennitet frykter hun at jobben ryker.

– Endelig har jeg fått en stabil inntekt, jobber full stilling og har drømmejobben. Men drømmen kan bli raskt slukket, sier Marte Førli til FriFagbevegelse.

Å være kabinansatt er noe hun alltid har drømt om, men som hun egentlig ikke trodde hun skulle få oppleve.

10.000 mindre

Som permittert får hun – og alle andre – dekket 80 prosent av summen opp til 3 G, og 62,4 prosent av resten. Det blir ikke mye å leve av.

Som kabinansatt er hun vant til diettpenger, som ikke regnes med når dagpengene regnes ut. Marte tror hun har rundt 10.000 kroner mindre å rutte med som permittert.

Hva framtida bringer, er altså usikkert. SAS har informert om at selskapet må gå til oppsigelse av inntil 5.000 ansatte. 1.300 av disse oppsigelsene kommer i Norge. 4 av 10 kabinansatte kan risikere å miste jobben.

Norsk Flygerforbund og Kabinansattes Forbund organiserer majoriteten av norske SAS-piloter og kabinansatte, og mottar beskjeden med tungt hjerte.

Leder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, tror ikke det er mulig for luftfarten å komme gjennom denne krisen uten at hele spekteret av virkemidler vurderes av myndighetene.

– Covid-19 har rammet luftfarten svært hardt verden over. De brutale konsekvensene ser vi nå. Det er en uunngåelig konsekvens av korona-krisen at SAS nå må gå til oppsigelser i denne størrelsen. Det er derfor en svart dag for norsk og skandinavisk luftfart, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til FriFagbevegelse.

Direkte overrasket over varselet er han ikke. Allerede 11. mars sa han til FriFagbevegelse at luftfarten er i krise, og at det trengs tiltak for å berge flyselskapene.

– Koronaviruset slår ut hele luftfarten. Situasjonen er svært alvorlig. Og det går raskt. Det sier seg selv når folk slutter å reise, konserter avlyses, kinoer stenger, bedriftene utsteder reiseforbud, folk beordres til hjemmekontor. Det er altså en eskalerende situasjon som gjør det svært dramatisk for flyselskapene, sa han for en drøy måned siden.

Svimlende summer

Og det har blitt ille: Globalt har bransjen en omsetningssvikt på svimlende 314 milliarder dollar – 3 287 milliarder norske kroner i inneværende år.

Denne situasjonen kommer ikke til å gå over på noen måneder. Kanskje kommer aldri bransjen helt tilbake slik vi kjente den før denne krisen.

– Ni av 10 fly står nå på bakken. Det oppstår da et betydelig problem bare med å få lagret alle flyene på bakken. Det er også en ekstremt kapitalintensiv og kostnadskrevende industri. Når omsetningssvikten er på mer enn 90 prosent og varer over tid blir det ikke mulig å stå i det, sier Yngve Carlsen.

– Vi snakker om samfunn som er helt lukket. Ingen får reise mellom land. Selvsagt påvirker det luftfarten og reiselivsbransjen enormt, mener Carlsen.

– Det vil eksistere en luftfart på andre siden av krisen, og vår målsetting er at SAS skal overleve som selskap. SAS er en viktig forutsetning for en effektiv transportinfrastruktur i Skandinavia. Men selv om folk vil komme tilbake til jobb, vil bransjen få betydelige utfordringer med å komme tilbake. Den dypeste resesjonen siden 30 tallet, der ILO beregner et tap av opptil 12 millioner arbeidsplasser bare i Europa, vil gi færre reisende. Næringslivets bruk av elektroniske møteformer vil også kunne føre til mindre reisevirksomhet for bedriftene, poengterer han.

Her hjemme har SAS allerede permittert 10.000 ansatte, og varsler altså oppsigelse av nærmere 5.000 ansatt. Og Norwegian har allerede tatt et grep ved å si opp 4.700 ansatte gjennom å slå bemanningsbyråene sine konkurs.

Selskapet balanserer på kniven, og kan i verste fall gå konkurs.

Ingen privat kapital

En hel industri globalt blør nå kraftig. Carlsen mener ingen privat risikokapital er beredt til å investere i luftfart i dagens situasjon.

– Derfor må Staten ta i bruk alle virkemidler for å sikre det som er en sentral infrastruktur i landet, mener Carlsen.

– Norske myndigheter har vist stor forståelse for den krevende situasjonen luftfarten befinner seg i. Jeg har derfor store forventninger til at regjering og storting nå vil gjøre det som er nødvendig for å sikre nasjonal infrastruktur og arbeidsplasser i luften, poengterer han.

Norske myndigheter kom tidlig med likviditetsstøtte i form av en lånegaranti på 1,5 milliarder kroner til SAS. Det gir et pusterom, men hjelper ikke i lengden, mener Carlsen.

– Det var veldig viktig og flott at det kom på plass. Men når det nå tyder på at etterspørselen om et år bare vil være på drøye halvparten av det som var før krisen, vil det kreves andre virkemidler, mener Carlsen.

– Mange av våre kolleger mister nå jobben, og har det svært vanskelig. Vi tenker først og fram på dem nå, og vil gjøre vårt ytterste for å sikre gode ordninger for våre medlemmer. Uvitenheten om hvem som kommer til å miste jobben slår dobbelt inn når man får en slik beskjed, sier Nina Nordheim Pedersen, som leder Kabinansattes forbund.

– Som ansvarlig part i arbeidslivet vil vi bidra konstruktivt til å finne gode løsninger som ivaretar både ansatte og SAS sin fortsatte eksistens, avslutter Carlsen.

Første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik, mener dette først og fremst er trist for de ansatte som mister jobben.

– De ansatte i SAS har stått på for selskapet gjennom mange år. Dessverre er den krisen som nå har rammet luftfarten så omfattende at det ikke ser ut til å være noen vei utenom, sier nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

LO har krevd en utvidelse av permitteringsordningen til 52 uker. En slik forlengelse kunne ha avhjulpet noe i denne situasjonen.

– Staten har stilt opp med lånegarantier for luftfarten, men det er åpenbart ikke nok. Spørsmålet er om kravene som er stilt i garantiordningene er for strenge for selskapene på det nåværende tidspunktet. Nå må regjeringen se om det kan gjøres mer for luftfarten, sier Hessen Følsvik.

– Det er viktig at staten bidrar til å opprettholde kritisk infrastruktur. Det er avgjørende for at vi skal kunne sikre bosetningsmønster og et levende næringsliv i hele landet, legger hun til.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
28.04.2020
20:22
28.04.2020 20:26



Mest lest

Brian Cliff Olguin

Ingvild (24): – Jeg er hyggelig fordi det er jobben min, ikke fordi jeg er interessert i deg

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Hovedstillitsvalgte Alexander Jordnes i montørklubben i Schindler fikk avskjed på dagen i november. Men hva har skjedd etterpå?

Leif Martin Kirknes

Alexander fikk avskjed på dagen. Det nektet kollegene hans å akseptere

Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.

Hvis lønnsforhandlingene drar ut i tid, vil du få etterbetalt lønnstillegg fra virkningsdatoen, altså datoen det står i tariffavtalen at satsene skal reguleres.

Colourbox

Når får du din nye lønn? Her er de viktigste datoene i lønnsoppgjøret

INFLUENCER: Victoria Rummelhoff håper hun kan inspirere andre kvinner til å jobbe i industrien. Bildene er hentet fra Instagram-kontoen hennes.

INFLUENCER: Victoria Rummelhoff håper hun kan inspirere andre kvinner til å jobbe i industrien. Bildene er hentet fra Instagram-kontoen hennes.

privat

Victoria (23) fikk beskjed om å ikke «jåle seg» da hun skulle på jobbintervju

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge

Ylva Seiff Berge

Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått

GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt  strekninger på Østlandet ut på anbud.

GRØNT FLAGG FOR MER KONKURRANSE: Jernbanedirektorat har lagt strekninger på Østlandet ut på anbud.

Morten Hansen

Flere togstrekninger skal ut på anbud før valget. Se lista

Store folkemengder 8. mars, som her fra kvinnedagen i 2019, erstattes i år av digitale arrangementer på grunn av faren for koronasmitte.

Store folkemengder 8. mars, som her fra kvinnedagen i 2019, erstattes i år av digitale arrangementer på grunn av faren for koronasmitte.

Jan-Erik Østlie

Hva skjer på kvinnedagen? Her er oversikten og parolene

Kvinnedagen:

Fra kvinnedagen i Trondheim i fjor.

Fra kvinnedagen i Trondheim i fjor.

Tormod Ytrehus

Sjekk ditt yrke: Hvor mye mer tjener menn enn kvinner?

TØFT: - Det blir tøft økonomisk, sier Linn Wognild. Både hun og samboeren ble rammet da nær halvparten av de ansatte i Widerøe Ground Handling på Trondheim Lufthavn Værnes mistet jobben.

TØFT: - Det blir tøft økonomisk, sier Linn Wognild. Både hun og samboeren ble rammet da nær halvparten av de ansatte i Widerøe Ground Handling på Trondheim Lufthavn Værnes mistet jobben.

Line Mette Finnøy

Linn er en av mange som har mistet jobben: – Føler det er rett at jeg er blant dem som skal gå

Illustrasjonsbilde

Illustrasjonsbilde

Anna Granqvist

Skal aldersgrensa for ansatte i staten økes? Nei, sier LO Stat

Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.

Koronapandemien har satt flere utfordringer for arbeidslivet på spissen, mener Venstres Terje Breivik.

stortinget.no

Dagens arbeidsmiljølov er overmoden for endring, mener Venstre

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Joakim Ahlström (t.h.) betaler skatt og ville fått sykepenger eller ledighetstrygd hvis han var syk eller ledig. Men han kan ikke få dekket tapt inntekt.

Helge Rønning Birkelund

Joakim mistet en månedslønn da grensen ble stengt: – Reglene er like for alle, svarer regjeringen

Arild Grande vil nok en gang prøve å få ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven. Han får ikke støtte fra Heidi Nordby Lunde og Høyre.

Arild Grande vil nok en gang prøve å få ILOs kjernekonvensjoner inn i Menneskerettsloven. Han får ikke støtte fra Heidi Nordby Lunde og Høyre.

Jan Erik Østlie og Høyre

Ap har et forslag for å stoppe fagforeningsknusing: – Bare vås, svarer Høyre

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Martin Guttormsen Slørdal

Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser

REDDET: Elin får fortsette læretida i fiskebutikk.

REDDET: Elin får fortsette læretida i fiskebutikk.

Øyvind Sætre

Lærling Elin ble permittert to ganger og kunne mistet fagbrevet. Så kom redningen

Rødt-leder Bjørnar Moxnes holdt sin landsmøtetale på Gardermoen fredag.

Rødt-leder Bjørnar Moxnes holdt sin landsmøtetale på Gardermoen fredag.

Helge Rønning Birkelund

– Det vil være døden for forandringen som trengs, og garantien for at milliardærene fortsatt får alt de peker på

RIGG: Det var på jobb for Saipem Ltd på flyteriggen «Scarabeo 8», der selskapet leverer tjenester om bord, at de to ROV-pilotene jobbet 12-timers dager i en periode på over 8 uker. De har nå fått en lønnskompensasjon på nesten én million kroner til sammen.

RIGG: Det var på jobb for Saipem Ltd på flyteriggen «Scarabeo 8», der selskapet leverer tjenester om bord, at de to ROV-pilotene jobbet 12-timers dager i en periode på over 8 uker. De har nå fått en lønnskompensasjon på nesten én million kroner til sammen.

Saipem

To oljearbeidere får èn million i erstatning etter å ha jobbet 12-timers vakter 8 uker i strekk

GRØNLAND: Berit Jagmann leder Grønland beboerforening, og har bodd i i strøket i mange år.

GRØNLAND: Berit Jagmann leder Grønland beboerforening, og har bodd i i strøket i mange år.

Leif Martin Kirknes

Berit var eneste jente på byggeplassen: – Gutta passet på meg som om jeg skulle vært søstera deres

 Asbjørn Wahl har dissens i programkomiteen til Rødt.

Asbjørn Wahl har dissens i programkomiteen til Rødt.

Roy Ervin Solstad

Rødt-forslag vil gi arbeidsgiver mer makt over arbeiderne, advarer fagforeningsveteran

Kommentar

Statsminister Erna Solberg måtte til slutt komme med en beklagelse til byrådsleder Raymond Johansen i Oslo.

Statsminister Erna Solberg måtte til slutt komme med en beklagelse til byrådsleder Raymond Johansen i Oslo.

Leif Martin Kirknes

«Høyre skjøt seg i foten»


Flere saker