JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Koronakrisen:

Voldsomme kutt i luftfarten: – Tar på mentalt for alle ansatte

1.800 stillinger er borte i SAS, 680 av dem blant bakkeansatte. Reisebyråer legger ned avdelinger. Og trolig er dette bare starten på koronaoppsigelser i luftfarten.
FOR FÅ REISER: Reiserestriksjonene gjør det vanskelig å være flyselskap. SAS har kutta 5.000 stillinger totalt. 1700-1800 av dem i Norge.

FOR FÅ REISER: Reiserestriksjonene gjør det vanskelig å være flyselskap. SAS har kutta 5.000 stillinger totalt. 1700-1800 av dem i Norge.

Erlend Angelo

erlend@lomedia.no

(Saken er oppdatert per 29.09.2020 med korrekte tall i Menzies)

– Det er ganske ekstreme tall. I tillegg har en del reisebyråer startet nedbemanninger og nedleggelser. Det er nedskjæringer overalt, sier Amir Mayani, leder i Fagforening for Luftfart og Reiseliv (FLR) i HK.

Ikke alle selskaper har ennå har startet nedbemanning, men FLR-lederen må bare konstatere at det trolig blir flere som forsvinner ut av bransjen. På grunn av den pågående koronakrisa. Når ingen reiser, forsvinner jobbene knyttet til reisevirksomhet. Så enkelt, og dystert, er det.

– Vi fikk hjelp med regjeringas utvidelse av permitteringsordningen til 52 uker. Det har kommet en del ansatte til gode, men det ville nok blitt nedbemanninger uansett. Prognosene for luftfart og reiseliv er jo ikke særlig gode, sier Mayani.

I bakkeselskapet Menzies pågår forhandlingene nå, men også der ventes det store kutt.

– Vi er ikke kommet i land med alle forhandlingene, men vi kommer til å bli rammet hardt. Siste bekreftete tall fra oss er i underkant av 100 personer, sier tillitsvalgt Nikos Paraskevas til HK-Nytt.

Jubel og gåsehud blant tillitsvalgte: Permitteringsordningen utvides til 52 uker

– Vi fikk hjelp med regjeringas utvidelse av permitteringsordningen til 52 uker. Det har kommet en del ansatte til gode, men det ville nok blitt nedbemanninger uansett. Prognosene for luftfart og reiseliv er jo ikke særlig gode, sier Mayani.

Alle permittert – flere kan bli oppsagt

I SAS har kuttene vært store. 5.000 stillinger er borte totalt, 1.700-1.800 av dem i Norge. I SAS Ground Handling (SGH), SAS’ selskap for bakketjenester, har 680 fått oppsigelser. Det inkluderer både funksjonærer og stuere. I tillegg har selskapet permittert samtlige resterende ansatte i 50 prosent.

– Det har fått voldsomme konsekvenser. Nå prøver vi bare å realitetsorientere medarbeiderne – for dette kommer til å vare en god stund, fastslår Pål Gisle Andersen, HK-klubbleder i SGH.

TUNGE TIDER: SGH-tillitsvalgt Pål Gisle Andersen har mange tunge samtaler med kolleger og HK-medlemmer.

TUNGE TIDER: SGH-tillitsvalgt Pål Gisle Andersen har mange tunge samtaler med kolleger og HK-medlemmer.

Ylva Seiff Berge

I april er det 52 uker siden de første ble permittert. Lenger får man ikke gå permittert. Til våren kan det bli nye runder med oppsigelser.

– Vi ser at dette kommer til å ta lang tid. Det kommer til å ta år før luftfarten er tilbake på gammelt nivå. Det tar på mentalt for alle ansatte, sier Andersen.

NHO: Korona er ikke et påskudd for lønnsnemnd

Trenger kontanter, ikke gjeld

I dag har regjeringen blant annet direktesponset flyselskapene så de kan holde i gang et minimum antall ruter. I tillegg flyr selskapene en del andre ruter for egen maskin – stort sett med store tap. Ti passasjerer tur retur London er det lite penger i.

Spørsmålet er hva som kommer framover av støtte.

– Vi er lettet over å jobbe i en samfunnskritisk virksomhet, vi hadde vært mer eller mindre konkurs uten støtten fra staten. Men det er klart, vi trenger ikke mer gjeld, det hadde vi nok av fra før. Nå trenger vi penger til å dekke de løpende utgiftene. Vi trenger mer kontanter, rett og slett, sier Andersen.

Mayani i FLR er enig: Førsteprioritet er å redde flyselskapene.

– Det viktigste er at de ikke møter veggen, det vil gå utover all leddene nedover. Det er mye som henger sammen, men det meste er hekta på flyselskapene. Klart, det hadde jo ikke skadet om handlingsselskapene også fikk noe mer støtte, uten dem får man ikke sendt flyene av gårde, minner Mayani om.

Historisk tilbakeblikk: Fire streiker som forandret norsk arbeidsliv

Warning
Annonse
Annonse